Medicijn tegen droes (preventief)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

Medicijn tegen droes (preventief)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:34

Ik weet niet of hier al een topic over geopend is, of dat dit al langer bekend is.. ik wist het in ieder geval nog niet.

Dit stond in een krantje dat we elke maand ontvangen:

Een droesvaccin voor paarden, Equilis StrepE van Intervet Nederland.

Het nieuwe vaccin verminderd klinische verschijnselen van droes en het ontstaan van de lymfeknoopabcessen. Het betreft een zogenaamd 'levend vaccin' dat via een injectie onder het slijmvlies van de bovenlip wordt geinjecteerd.

Vanaf een leeftijd van 4 maanden kunnen paarden worden ingeent, wat wordt aanbevolen indien veulens van verschillende bedrijven worden samengevoegd op een opfokbedrijf. Afhankelijk van het risico dat paarden lopen op een droesinfectie, wordt een intensief entschema aangehouden voor hoog-risico-dieren (om de 3 maanden), minder intensief entschema voor laag-risico-dieren (om de 6 maanden).

Ode

Re: Medicijn tegen droes (preventief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:26

Ik heb dat idd ook gelezen.
Een week geleden moest de d.a. voor mijn paard komen (i.v.m. niet goed wisselen van de tanden) en heb ik hem meteen gevraagt wat zijn advies was voor die enting.
Hij zei dat als je zorgt dat je je paard niet aan andere paarden laat snuffelen,niet uit een algemene waterbak laat drinken ,niet in een andere stal zet en op wedstrijden je je paard zoveel mogelijk in de trailer houdt dat het besmettingsgevaar laag is.
Wel raadde hij aan dat als je paard in een opfok staat je beter wel kunt enten.

Hij zei dus heel eerlijk dat hij die enting best wou geven maar da het waarschijnlijk niet veel nut had.

Als er eenmaal droes is uit gebroken moet het zieke paard gescheiden worden van de andere en geen mens mag het zieke paard verzorgen en dan een gezond paard verzorgen.
Als dat goed wordt gedaan hou je alles ook best onder controle.

Er valt niet meer te enten als er eenmaal droes is uitgebroken.
Dat zou stom zijn.

Ik heb mijn paarden dus niet laten enten tegen droes op advies van de d.a.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 20:39

Jah precies.

Ik denk dat het ook alleen nut heeft voor de jonge paarden in een opfokbedrijf..

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:39

Droes is een "kinderziekte" en als ze het gehad hebbenkrijgen ze het niet weer.
Mijn Hopke gaat deze zomer lekker in de opfok en staat volgende winter gewoon were bij andere paarden op stal.
Droes is geen ramp, als je maar goed op blijft letten.

Ik zie droes als geen enkele bedrijging, maar zodra ik het constateer zal ik de dierenarts er wel bij halen.
Enten? nee.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:16

er zijn nu eenmaal bedrijven waar droes gewoon niet weg te krijgen is en systematisch telkens alle paarden ziek worden. daarvoor is de vaccinatie ontwikkeld. trouwens, het merendeel van de entingen werken ook preventief, dus niet meer voor als het paard al ziek is.
ik vind het héél goed, droes is superbesmettelijk.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 00:05

Ik dacht altijd dat vaccineren tegen droes haast net zo erg was als de zieke zelf, of is dat achterhaalde informatie?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 02:08

Donderwolkje schreef:
Mijn Hopke gaat deze zomer lekker in de opfok en staat volgende winter gewoon were bij andere paarden op stal.

Ik zie droes als geen enkele bedrijging, maar zodra ik het constateer zal ik de dierenarts er wel bij halen.
Enten? nee.

oei kortzichtig zeg... dus als je paardje droes heeft vind jij het niet erg, blijft ook gewoon lekker rondrijden enz? wat fijn dat je er wel een Da bij haalt als je het constateert, ik zeg niet dat preventief enten de oplossing is, want dat is niet zo, maar er zo licht over denken vind ik erg dom.... ik hoor je nog wel anders praten als je je paardje met droes hebt zien lijden....

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:19

baroen schreef:
Donderwolkje schreef:
Droes is een "kinderziekte" en als ze het gehad hebben krijgen ze het niet weer.
Mijn Hopke gaat deze zomer lekker in de opfok en staat volgende winter gewoon weer bij andere paarden op stal.

Enten? nee.

oei kortzichtig zeg... dus als je paardje droes heeft vind jij het niet erg, blijft ook gewoon lekker rondrijden enz? wat fijn dat je er wel een Da bij haalt als je het constateert, ik zeg niet dat preventief enten de oplossing is, want dat is niet zo, maar er zo licht over denken vind ik erg dom.... ik hoor je nog wel anders praten als je je paardje met droes hebt zien lijden....

Tuurlijk, en een kind dat ziek is stuur je ook naar school Verward
Ik vind eerder dat je mijn berichtje kortzichtig leest.
Verder heb ik al meerdere paarden met droes gezien en elke keer weer moesten ze uitzieken.
En als mijn eigen paardje droes krijgt?
Dan hoop ik dat hij zonder al te veel hulp beter kan worden, dat het lichaam zichzelf kan helpen.
En idd, een dierenarts zal ik er wel altijd bij halen.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:05

Ik heb toevallig net de bijsluiter van de enting gelezen. Er staat op :

Immunisatie van paarden, vanaf de leeftijd van 4 maanden, tegen streptococcus equi ter vermindering van klinische symptomen en ter vermindering van het optreden van lymfeknoopabcessen.

Met andere woorden: het beschermt jouw paard NIET tegen het krijgen van droes, alleen vermindering van de symptomen.

Ik heb geen idee hoe duur zo'n enting is, maar ik kan me voorstellen dat je meer betaalt dan dat de kans is dat jouw paard het krijgt en dus iets erger ziek wordt dan met de enting. Buiten dat: je zou het dus ook regelmatig moeten herhalen, anders is het effect van de enting weg. Zoals je dus wel merkt, zie ik het nut er niet echt van in (er zijn natuurlijk wel altijd uitzonderingen. )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:13

Ik heb het er ook met mijn DA over gehad en hij zei dat je niet moest enten. Alle paarden zouden dan geent meoten worden anders heeft het geen zin. En niet alle paardeneigenaren doen dat. Verder kun je neit enten als het paard al ziek is. Je zou dan zijn hele leven door moeten blijven enten omdat je niet wilt dat hij het alsnog krijgt. Vooral als het paard in een besmette zone komt kan het zo zijn dat het enten wel tot 4 keer per jaar op kan lopen.
Ik zou het dus niet doen en het paard het laten krijgen en het heel erg goed in de gaten houden. Als je geluk hebt krijgt het paard het dan niet weer en heb jej er eenmalig kosten van ipv het paard zijn verdere leven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:07

Donderwolkje schreef:

Enten? nee.

_/-o_ Ik ben het hier mee eens. Ik heb liever dat hij het in redelijk vorm krijgt zodat je er "vanaf" bent. Dus je ontdekt het en je houdt het in de gaten en laat het lekker uitzieken. Het is voor een ouder paard veel gevaarlijker en lastiger dan voor een veulen. Tuurlijk kan je het treffen dat hij het niet red maar dan zie ik het toch als een van de zwakke uit de natuur.

Mijn oude paard heeft het al gehad en ik hoop stiekum dat mijn nieuwe (jonge) paard het al heeft gehad. Ik ga hem niet extra beschermen of enten hou hem gewoon in de gaten. Hij zal op een of andere manier toch weesstand moeten gaan opbouwen voor infecties en ziektes met beschermen vergroot je alleen maar de risico's.

Sommige kinderen kunnen doorgaan aan bepaalde "kinderziektes" maar de meeste redden het wel. Zo zie ik het ook met veulens en droes is een fase waar ze doorheen moeten.