gedragsprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 13:09

Het paard is kwestie: tuigpaard merrie van zakerno 15 jaar, wil niet buiten staan. Om te werken wil ze graag naar buiten, maar in de wei of paddock brult ze de hele omgeving bij elkaar. Ze is dan straten verderop nog te horen en loopt dan voor het hek te ijsberen.
Het maakt niet uit of ze alleen of met andere paarden staat, is wel dominant naar andere paarden. Terug op stal rolt en schudt ze zich, en staat dan weer tevreden te dommelen. Het maakt haar ook niet uit of ze alleen of met anderen op stal staat. (we hebben er 10 staan)
Met uitmesten buitenzetten is nog gekker. ze gedraagt zich normaal zolang er mest naar buiten komt (met kruiwagen naar mesthoop), maar zodra er schone balen vlas naar binnen gaan, begint het circus weer. Net of ze weet dat haar stalletje weer klaar is.
iemand een idee, of iets soortgelijks meegemaakt?

ellepel

Re: gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:07

beetje raar gedrag inderdaad, ik weet dat je met bach-rescue remedie druppels een hoop kunt bereiken, maard e vraag is eerder wat er met de merrie gebeurt is waardoor ze zo reageerd?

hoe is haar hengstigheid? is die normaal?
hoe reageerd ze op vreemd terrein?

is in elk geval duidelijk dat ze zich binnen veiliger voelt, maarw at is er buiten dan? misschien hoge tonen waar ze gevoelig voor is, ik zou haast gaan denken dat dit paard iets oppikt waardoor ze als het ware "flipt"

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 15:34

Het paard staat nu ruim zes jaar hier, en het gedrag is iets van de laatste twee jaar. Het is ook niet dat ze flipt op zo, ze weet heel goed wat ze doet.
Hengstigheid is normaal, heeft een veulen gehad.
Ik rij marathons met haar, en daar gedraagt ze zich geweldig. Erg werklustig, meedenkend en is eigenlijk nergens bang voor.We maken buitenritten, zowel ingespannen als onder het zadel. Ik kan haar overal vastzetten (ook bij het cafe voor een biertje onderweg), of uren in de trailer laten staan. Als ik haar zomers buiten poets vindt ze dit heerlijk. Alleen thuis in de paddock (gras) longeerbak (zand) en in het weiland vertoond ze dit gedrag.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:35

Tja, niet elk paard maak je blij met buiten staan............ stukje karakter, kan je beter respecteren dan eraan sleutelen

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:32

Ik ga met Ellepel mee.
Misschien heeft ze iets mee gemaakt toen ze lekker buiten stond wat ze nu niet meer vertrouwd en is ze daar zo onrustig van.
Maar de vraag is wat.

catootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:49

En hoe reageert ze dan als je in de wei of in de paddock gaat rijden? Doet ze dan wel 'normaal' of wil ze dan ook liever naar binnen. Misschien is er een keer iets gebeurd daar waardoor ze het niet meer vertrouwd?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 14:05

Ik geloof niet dat ze buiten ergens van geschrokken is. Als we uitmesten staat ze weldegelijk heel geduldig en tevreden buiten. pas als er nieuwe vlas naar binnen gaat, begint ze weer. Het is net of ze door heeft dat ze dan even buiten moet staan.
Rijden of mennen in paddock of weiland is geen enkel probleem. Ik het weiland oefenen we zomers ook altijd voor wedstrijden buiten.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:43

Krijgt ze altijd voer als ze weer terug op stal is? Misschien dat ze daarom zo graag terug wil? Je zou kunnen proberen haar buiten te voeren ipv binnen om haar buiten meer op haar gemak te stellen. Misschien kun je hooi of kuilgras in de paddock gooien en haar niet meteen voeren als ze weer in de stal is, maar een tijdje later pas.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 09:16

Patoucha schreef:
Krijgt ze altijd voer als ze weer terug op stal is? Misschien dat ze daarom zo graag terug wil? Je zou kunnen proberen haar buiten te voeren ipv binnen om haar buiten meer op haar gemak te stellen. Misschien kun je hooi of kuilgras in de paddock gooien en haar niet meteen voeren als ze weer in de stal is, maar een tijdje later pas.

goed idee, zal ik eens proberen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:06

Dit is een uiting van dominantie, haar stal is haar terrein en jij bent er slechts 'gast'. Zolang je alleen uitmest komen er geen nieuwe geuren in de stal, bij het opstrooien wel en daar kan ze onrustig op worden.
Als het niet gevaarlijk wordt, en de merrie is super in 't werk zou ik er ook niet mee rommelen.