Lichaamstemperatuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Lichaamstemperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:52

Wat ik mij afvroeg:

Kunnen paarden net als mensen ook verschillende lichaamstemperaturen hebben?
Het staat er zo een beetje raar bij maar wat ik bedoel is het volgende:
Sommige mensen hebben van nature een bepaalde (gemiddelde) lichaamstemperatuur. Bij de ene is dit laag (de mijn is bijvoorbeeld altijd rond de 37 graden Celsius) en bij een ander is die weer hoog.
Kan dit ook bij paarden?

Afgelopen maandag hebben mijn paarden namelijk een jaarlijkse influenza-inenting gekregen. De dag erna hoorde ik mijn Tinker een aantal keer nogal droog hoesten zonder dat er gebries/geproes achter aankwam. Dus ben ik haar temperatuur gaan opmeten. Dinsdagavond was dat 38.4, woensdagochtend en -avond 38.3, donderdagavond 38.3. Geen ramp dus aangezien de lichaamstemperatuur bij paarden tussen de 37.5 en 38.5 ligt.

Wat denken jullie? Heeft mijn paard gewoon een hoge gemiddelde lichaamstemperatuur?

Naranga

Re: Lichaamstemperatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:11

De temperatuur van paarden ligt officieel tussen de 36.5 en 37.2 Dat klopt natuurlijk lang niet altijd. Meestal zit het ergens tussen de 36 en de 37.8 ofzo. Vanaf 38.2 moet je normaal wel op gaan letten, dit is eigenlijk iets te hoog.
Het verschilt zeker per paard, het kan zijn dat de jouwe niets heeft en gewoon een iets hogere lichaamstemperatuur heeft. Dat weet je pas als je hem een aantal keer hebt getemperatuurd als ie niets heeft.
Het kan goed zijn dat hij van een influenza enting iets verhoging heeft, dat gebeurt vaker. Ik zou hem nu gewoon in de gaten houden, als hij verder goed eet en niet duf is zal dat wel zijn normale temperatuur zijn. Meet het volgende week ofzo nog een paar keer, dan weet je het zeker en dan weet je ook voor volgende keren wat zijn ideale temeratuur is, dat is altijd handig Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 13:21

Naranga schreef:
De temperatuur van paarden ligt officieel tussen de 36.5 en 37.2 Dat klopt natuurlijk lang niet altijd. Meestal zit het ergens tussen de 36 en de 37.8 ofzo. Vanaf 38.2 moet je normaal wel op gaan letten, dit is eigenlijk iets te hoog.

>;) Mmmm, in mijn leerboekje van het menbewijs staat dus tussen de 37.5 en 38.5.... Strange Verward

Maar in ieder geval bedankt Haha!
Weet jij toevallig ook hoe het zit met de temperatuurverschillen bij merries als ze hengstig zijn en wanneer ze niet hengstig zijn? Schijnheilig (we willen haar dit jaar laten dekken maar ze laat erg slecht zien of ze hengstig is of niet)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:30

flettie schreef:
tussen de 37.5 en 38.5.... Strange

Je hebt gelijk.

Als je wilt weten wat de normale lichaamstemperatuur is van een paard (dit kan idd. per paard wat verschillen) dan moet je hem een paar weken achterelkaar op ongeveer het zelfde tijdstip temperaturen.
(s'ochtends is oha de temperatuur wat lager dan s'avonds).
Mijn dieren arts raad dit ook iedereen aan, zodat je weet of het paard idd een verhoging heeft of dat dit zijn normale temp is, als er iets aan de hand lijkt te zijn.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:49

Er zijn best veel factoren die invloed hebben op de lichaamstemperatuur van een paard.
Echter: om als standaardwaarden 36.5 en 37.2 (uitgaande van graden Celsius) aan te houden, dat is voor een paard te laag. DA's leren als richtlijn 37.4 tot 38.0 aan te houden, bij een volwassen paard. Een pasgeboren veulen heeft een hogere T (38.5-39.5) en een veulen in z'n eerste levensmaand mag ook nog een hogere T hebben (37.5-38.5).

De temperatuur van een ezel ligt wel lager, die ligt gemiddeld tussen de 36.5 en 37.5.

Factoren die invloed op de lichaamstemperatuur hebben zijn: de leeftijd (jonge dieren hebben over het algemeen een wat hogere T), de omgevingstemperatuur, of het dier net gewerkt heeft, enkele dagen voor de eisprong en partus is de temperatuur ook wat verhoogd, en er zit een dag-/nachtritme in de temperatuur schommelingen.
's Avonds is er een hogere T dan 's ochtends. Daarom is het handig om op een bepaald tijdstip te temperaturen.

Het kan zo zijn dat je paard van zichzelf een hogere of lagere T heeft, vandaar dat het verstandig is om die temperatuur eens te meten wanneer je paard niet ziek is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:56

Dan heb ik zeker een ezel Haha!

Omar is verkouden en die had ik ook getemperatuurd voor de da kwam maar Omar had 36,8 en de da vond dat ook normaal.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:25

Als je een lage temp meet, kan het ook wel eens zijn dat er net wat lucht in de anus zit. Meestal temp ik m dan nog een x voor de zekerheid. Temp zou tussen de 37.5 en 38.5 moeten liggen (gem.) Iets lager is niet zo erg, maar rond de 39 heb je een probleem. Dat is wat ik altijd geleerd heb. (Al hebben sommige koliek gevallen ook een hele lage temp)

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:35

En hoe zit dat met een veulen/ enter-in-wording van 8 maand?
Moet zijn temperatuur dan ook tussen de 37,5 en 38 graden celsius zitten?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:24

de meeste paarden hebben best wel een standaard temperatuur, mijn haf heeft bijna altijd 37,7. meer dan een tiende wijkt ze daar meestal niet van af!

het is inderdaad erg handig om de normale temperatuur van je paard te weten. Als Evita rond de 38,5 gaat zitten dan kan dat in feite nog "normaal" zijn, maar ik weet dat het voor haar al wat verhoging is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:45

Jantien schreef:
De temperatuur van een ezel ligt wel lager, die ligt gemiddeld tussen de 36.5 en 37.5.

Oei, dan heb ik echt een ezel. Hij heeft een temperatuur van 36,4/36,5. En komt daar echt niet boven.
Ik heb een tijdje zijn temperatuur gemeten toen hij sloom was, en schrok wel een beetje. Maar toen hij gezond was ook nog zo'n lage temperatuur. Toen dacht ik dat ik een verkeerde had, dus nog een nieuwe thermometer gekocht. Maar het maakte niets uit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:02

Jazeker is er verschil in! Mijn kwpn-merrie heeft al heel haar leven (ik heb haar 18 jaar) 37.4 s'morgens en 37.8 s'avonds. Mijn arabier daarintegen heeft ALTIJD 36.5 (haar heb ik al 20 jaar)

Het verklaart wel waarom bv mijn arabier haast nooit zweet (zelfs niet als het 30 graden is) en waarom ze bij schommelende temperaturen haar haren langer vasthoudt als de kwpn-er.

Mijn arabier is nooit ziek (klop af !) ik ben hier alleen maar achter gekomen omdat ik op een moment dacht dat mijn kwpn-er ziek was en ik nam de temp van mijn arabier om te weten of ze koorts had (wist even niet meer wat normaal was voor een paard)............ben nog nooit zo geschrokken ! mijn kwpn-er had 5 graden meer dan mijn arab Haha! ........da's nu minimaal 15 jaar geleden. Maar als mijn kwp-er weer eens een virusje heeft, temp ik de arabier ook.......altijd met hetzelfde resultaat: 36.5!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 15:41

Nou, ik heb het antwoord vanwege de iet wat hoge temp. van mijn Tinker: madam is zo hengstig als de pest Clown
hengstigheid bij haar valt op door haar peu-nerveu-gedrag en door erg kont/staartjeuk tijdens het borstelen

Ziek is ze niet want ze was jolig en gek genoeg in de kop om gisteren aan het halstertouw al bokkend op de plaats uit d'r dak te gaan (waarvan ze nu berouw heeft Whoosh! ) om vervolgens aan de longe haar surplus aan energie weg te rennen Knipoog
Ik zal de komende dagen steeds op hetzelfde tijdstip blijven meten want dan weet ik gelijk haar temp.verschil tijdens de hengstigheid Pling

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:25

Hmm valt me een beetje tegen dat hier niemand de temp. weet zoals die in de boekjes staat voor paarden opleidingen.
Wij hebben op school altijd geleerd dat de temp. ongeveer tussen de 37.5 en 38.2 graden moet liggen.
Natuurlijk verschilt dit per paard, maar die richtlijnen kun je het beste aanhouden.
Wat je natuurlijk nog het beste kunt doen is je paard ff een paar dagen temperaturen, zodat je weet hoe hoog de temp. van je paard normaal is. Als je dan denkt dat ie niet helemaal lekker is kun je hem temperaturen en dan weet je ook zeker of ie wel of geen verhoging heeft.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:08

Bij arabieren ligt de T over het algemeen wat lager dan bij andere paarden. Ik heb al heel wat arabieren op stal gehad, en de temps (in gezonde toestand) zijn nooit hoger dan 37.5 , de meesten zitten standaard daaronder. (36.8 - 37.3). Wat bij een ander paard dus nog normaal is (tot 38.5) is bij een arab al een lekkere verhoging / de grens naar koorts.

Ik ben het eens met iedereen die zegt dat je het beste achter de normale temp van je paard kunt komen door deze, wanneer het paard gezond is, een paar dagen lang dagelijks rond dezelfde tijd op te nemen (en dan niet net na inspanning natuurlijk).

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 10:22

lachmar schreef:
Hmm valt me een beetje tegen dat hier niemand de temp. weet zoals die in de boekjes staat voor paarden opleidingen.
Wij hebben op school altijd geleerd dat de temp. ongeveer tussen de 37.5 en 38.2 graden moet liggen.

Verward Hoezo niemand? Ik weet de gemiddelde T van een paard best uit mijn hoofd maar voor de zekerheid heb ik er nog wel even het theorieboek van mijn menbewijs er bij gepakt en ik quote mezelf:

Citaat:
Mmmm, in mijn leerboekje van het menbewijs staat dus tussen de 37.5 en 38.5

Daarbij heeft niet iedereen hier op bokt op een hippische schoolopleiding gezeten. De enige hippische opleiding die ik heb gehad is mijn (werk)ervaring met paarden en mijn menbewijs.

Misschien komt deze reactie wat pinnig over. Mijn excuses daarvoor maar scheer niet iedereen over dezelfde kam aub.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:43

Ik bedoel ook helemaal niet dat iedereen dat zou moeten weten, maar aangezien er zoveel mensen op bokt zijn had ik verwacht dat er wel wat meer mensen zouden zitten met een hippische opleiding.
En die 37,5 tot 38,5 had ik wel zien staan hoor alleen dat is nog geen 37,5 tot 38,2!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:45

Ik heb een hippische opleiding gehad Knipoog En inderdaad staat er in sommige boeken tussen de 37.5 en de 38.2 graden. Alleen is het altijd leuk dat er in andere boeken tussen de 36.5 en 37.2 staat. Stages zijn ook altijd leuk, elk bedrijf heeft andere ervaringen en zegt wat anders. Fijn als je dan een verslag moet maken en je stagebegeleider roept wat anders dan er in de boeken staat Scheve mond Mijn conclusie was dat een heel erg groot deel van de paarden als ze gezond zijn al buiten die standaard waarden vallen. En het verschilt ook heel erg per ras inderdaad.
Maar okee. Denk dat je je antwoord inmiddels wel hebt Lachen