jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZipNRascal

jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 10:47

Ik hoorde laatst een verhaal van iemand, die haar paard moest laten inslapen.

Het punt is, dat zij dat niet via een injectie heeft laten doen, maar het paard ergens naartoe bracht waar hij op de een of andere manier in de hersens werd 'geschoten'. Ik geloof dat dat met een soort ijzeren pin gebeurde.

Nu is mijn vraag, wat is jullie mening over de betere manier van laten inslapen?

Is die manier met de pin beter? Het paard is in 1 klap overal vanaf en merkt niets!

Of is het inslapen beter? Waarbij het langer duurt, en er vaak nog meerdere injecties gegeven moeten worden, omdat het paard nog een sterk hart heeft en 'vecht' voor zijn leven?

Is inslaper nou echt prettiger voor het paard?? of is het alleen een prettiger idee voor de eigenaar??

Marije_jiplover

Re: jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:25

Deze keuze moet iedereen voor zich maken.
Ik zelf zou voor het schieten gaan.
Bij een spuitje heb ik al te veel paarden gezien die ertegen gaan vechten, dat is nou niet bepaald een rustige dood en ook geen fijn beeld dat op je netvlies blijft staan, als je erbij bent.
Schieten gaat snel (mits vakkundig uitgevoerd) en het dier merkt er eigenlijk vrij weinig van.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:15

Dat is inderdaad een keuze die ieder voor zich moet maken. Het hangt ook heel erg van de situatie af. Is je paard niet te ziek om op de trailer te zetten? Als je toevallig een zenuwpees hebt die de trailer of nieuwe omgevingen niet fijn vind zou ik er bijvoorbeeld ook voor kiezen om hem in te laten slapen. Maar anders zou ik kiezen voor de slacht. Het paard heeft daar verder geen last van. Maar ze mogen al niet naar de slacht als ze medicijnen hebben gehad enzo. Dus het hangt echt heel erg van het paard en de situatie af. En waar je je als eigenaar natuurlijk het best bij voelt. Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:39

Mijn paard is eind januari dit jaar afgemaakt. ( net dus)
Ik heb de keuze gemaakt voor de slacht ( pin in het hoofd)
Dit is dus geen inslapen.
Als je een "goede"slager hebt kan je op afspraak terecht.

Mijn paard heeft er geen enig besef van gehad, wat het voor mij makkelijker maakte.
Hij moest er om 10 uur zijn. Hij kwam uit de trailer, de deken ging buiten af. Hij liep naar binnen en had zelfs geen kans om zich om te draaien.................zo snel.

Ik had niet het lef om er bij te zijn, iemand anders heeft het voor mij geregeld omdat ik er wel zeker van wilde zijn.

Een klap met de zweep is erger voor een paard.

Waarom ik heb gekozen voor de slacht ?
Ik vind inslapen niet zo prettig, soms krijg je hevig verzet met alle gevolgen van dien.

Zoals het bij hem gegaan is was beter en zonder stress.
Bovendien vind ik het zonde om een paard in te laten slapen om daarna te laten vernietigen.

Omdat de slager nu een ongeschikt sportpaard had, scheelde het weer een leven van een gezond paard.
Hard maar doordacht..............
Mijn paard had een ernstige mate van Kissing Spines.

Je moet de keuze maken die voor jou en het paard het beste is, voor het geld hoef je het toch niet te doen.
Deze manier heeft mij wel rustiger gemaakt, ik heb er vrede mee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:59

Voor het paard denk ik dat beide manieren redelijk pijnloos verlopen het is meer waar de eigenaar zich goed bij voelt. Sommige mensen willen niet dat hun lieveling wordt opgegeten of verwerkt in diervoer en die laten hun paard liever inslapen. Voor anderen speelt geld misschein een rol, inslapen kost geld en bij de slacht krijg je er nog iets voot terug.

Het is maar net waar de eigenaar de voorkeur aan geeft en zich prettig bij voelt. Voor het paard maakt het niet zo'n verschil.

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:15

Nou, wat ik heb gehoord kan het voor het paard net wel verschil maken. Bij het 'schieten' is hij er in 1 klap vanaf, maar ik heb laatst van een vrouw gehoord dat haar paard echt nog vechtte, en dat ze die meerdere malen een spuitje hebben moeten geven..
Dat is eigenlijk ook de aanleiding van dit topic, het is dus niet zo dat ik zelf een ziek paard heb of iets, die van mij is kerngezond, gelukkig! Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:08

gevoelige mensen moeten dit bericht niet lezen !

hierover zijn de meningen nogal verdeelt
en logisch ook, want bij het inslapen / afmaken van een geliefd dier, gaat het er vooral om wat de eigenaars het fijnste vinden
ik werk op een slachtfabriek en zie dus honderden dieren doodgaan, en ik zie ook hoe pijnloos dat gaat en hoe snel
een dier wat word verdoofd, of hersendood word gemaakt, voelt meteen helemaal niets meer
varkens worden eerst verdoofd door stroom of door gas, waarna ze worden opgehangen en gestoken , waardoor ze dus doodbloeden
een koe of paard word geschoten met een pin in het kruispunt van de lijnen die je krijgt als je linker-oog met rechteroor verbind en rechteroog met linkeroor
als er in dat punt geschoten word, word door de klap van de pin, de schedel verbrijzeld, en die schedelscherven zorgen dat de hersenen zodanig beschadigd worden dat het dier meteen hersendood is , het lichaam leeft dan nog wel, en dat is voor mensen die er onbekend mee zijn, best akelig om te zien.
maar het dier trappeld nog wat na met voor en achterbenen, en zelfs als er gestoken word kan het lichaam daarop reageren, maar het lichaam leeft dan niet meer
als het dier nog zou leven, dan zou het gaan roepen als ie word gehangen of gestoken, helaas heb ik dit in het verleden ook wel eens gezien, maar dit komt zelden tot nooit voor.

inslapen heeft zo ook zijn nadelen, idd vechten veel paarden ertegen, en het beeld van de destructor die met zijn grijper jouw geliefde dier optakeld, dat is ook een beeld wat niet meer van je netvlies verdwijnt

ik kan wel hard roepen dat ik het schieten verkies, maar ik denk dat het van de situatie afhankelijk is, is je paard gewoon gezond, maar heeft het een blessure die nooit meer overgaat of die alleen maar ergen word in de toekomst, dan is schieten mijn voorkeur, maar een gebroken been, of een paard wat moeite heeft met lopen en dus op de trailer gaan, die zich echt ziek voelt, dan is aan huis inslapen diervriendelijker
aan huis schieten valt wss ook nog wel te regelen voor mij, maar dat is geloof ik niet echt legaal.
maar als ik in die situatie kom, kan ik wel mensen bellen om het evt , dan maar illegaal, bij mij thuis te komen doen..

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:19

Schieten mag idd niet meer aan huis. Na het schieten moet het paard nl nog gestoken worden (de halsslagaders worden doorgesneden zodat hij doodbloed, daar krijgt ie niets van mee omdat ie al hersendood is). Maar dat bloed (zo'n 40 liter voor een volwassen rijpaard) moet ergens in opgevangen worden. Het mag niet in het riool of in de omgeving verdwijnen. Wel mag het volgens mij op een boerderijstal op de roosters gebeuren, het bloed verdwijnt dan in de mestput en wordt later met de mest mee over het land gereden.
Persoonlijk heb ik betere ervaringen met het inslapen door de veearts, de enige noodslachting die ik heb gezien was er dus net een die mis geschoten werd. De pony was niet hersendood, en het 'pistool' moest eerst weer geladen worden voordat er een tweede keer raak mee werd geschoten. Maar ja, één ervaring is niet genoeg om een mening op te baseren.
De keuze kan je toch pas maken als je in zo'n situatie komt.
En financieel is slachten alleen gunstiger als het op een doordeweekse dag gebeurt. De extra kosten van een noodslachting wegen nauwelijks op tegen de kiloprijs van het paard, als het in het weekend of 's avonds moet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:53

misgaan kan het idd altijd
ik ken veel mensen met een schietdiploma, en die veel ervaring hebben, dus ik heb altijd iets achter de hand, mocht het ooit nodig zijn....

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:58

Voor een paar jaar terug heeft een paard van mij een hele ernstige koliek aanval gekregen.

Mijn paardje was er dusdanig slecht aan toe dat ze alleen nog maar wou liggen en dan wel op haar rug (dus echt met de benen omhoog)
Zij heeft toen dus ook gewoon een spuitje gehad bij mij thuis.
Ik ben bij haar gebleven totdat het echt helemaal gebeurt was.
Ze was ook al dusdanig ziek en verzwakt dat ze er niet eens meer tegen kon vechten en bij haar was 1 spuitje ook gelijk genoeg.

Ik heb er een prettige gedachte aan over gehouden en heb absoluut geen moeite hoe het gegaan is (natuurlijk wel dat zij het net moest zijn)

Wel heb ik er voor gezorgt dat ik het niet gezien heb dat ze is opgehaald.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:08

Ik heb Olympia zelf laten inslapen, maar die was al zodanig op weg om dood te gaan dat ze na het spuitje ook heel snel is gegaan.. gelukkig.. Had er niet aan moeten denken dat ze onwijs aant vechten was gegaan om te blijven leven.. Maar ben van mening dat als ik een gezond paard heb en die is kreupel of wat dan ook dan breng ik het beessie gewoon naar de slacht..In zoetermeer zit een hele goede voor zover ik weet..Ik vind dat eerlijker tegenover mijn paard, dan hem te laten vechten tegen een spuitje..

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:00

kreupel paard laat ik gewoon schieten denk ik en een ziek paard een spuitje ... wat er daarna mee gebeurt boeit me niet ...

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:16

Ik had helaas de keus niet.
Ons paard was ziek, toen we hem voerden deed hij raar begon te wankelen en viel neer.
Mijn vriendin was toevallig hier op stal en vroeg nog wat doet ie nou???
Mijn man zei; hij gaat nu dood.....

Hij heeft lang liggen stuipen, ik heb zijn hoofd op schoot genomen en tegen hem zitten fluisteren.

En dan.... een dood paard in een stal.
We hebben de zijwand uit zijn stal gehaald en hem met de heftruck aan de weg moeten leggen.
In eerste instantie wilden ze hem pas na het weekend ophalen.... gelukkig kwamen ze nog voor het weekend.

We hadden gelijk de DA gebeld, (had natuurlijk geen zin hij kon naderhand alleen de dood constateren.)

Als ik had kunnen kiezen, de kogel.
Maar als je paard medicijnen krijgt mag hij niet naar de slacht, dan moet hij een bepaalde tijd zonder pijnstillers o.i.d staan, dan zou ik naar de DA gegaan zijn, die heeft een speciale plek waar je je paard kan laten inslapen.
Neem van mij aan je paard op de heftruck laden en hem aan de weg leggen is geen pretje!!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 22:45

ik heb zelf in december 2 van mijn paarden moeten laten inslapen.(het verhaal daarover staat ook ergens bij medisch)zij waren te ziek om verplaatst te worden maar zelfs als die mogelijkheid er was waren ze nogniet naar de slager gegaan.de reden daarvan is dat ik eet uit principe geen paard.en het idee dat mijn paard dan bij iemand op zijn bord verdwijnt staat mij niet aan.het inslapen is heel rustig verlopen ,eerst kregen ze een verdoving en daarna het dodelijke middel.ik ben het hele proces erbij geweest dat is niet makelijk geweest.ik had beide paarden hun hoofd op mijn schoot en heb rustig tegen ze kunnen praten en op die manier afscheid kunnen nemen tot hun laatste zucht.als dit met een pin was gebeurd had dit niet mogelijk geweest.Het ging allemaal ook op een rustige wijze en de veearts gaf ons ook alle tijd die we nodig hadden,en op dat moment waren ze toch verdooft.een vriendin van mij heeft even voor dit gebeuren haar paard ook moeten inslapen en die is naar de slager gegaan en met zo een pin aan zijn einde gekomen.iedereen kijk daar nou gewoon anders tegenaan en daar is niks mis mee.

1 van de 2 paarden die we hebben in moeten laten slapen moest ook voor sektie weg hier hebben we het ook heel moeilijk mee gehad het idee dat ze haar helemaal uit elkaar gehaald hebben.maar het moest wel voor het behoud van mijn andere paarden.