Peesscan: verwacht ik te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Peesscan: verwacht ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:32

In oktober 2003 heeft mijn paard een peesbeschadiging opgelopen. Na 10 maanden werd hij in augustus 2004 zo goed als genezen verklaard en mocht ik weer gewoon gaan rijden. Inmiddels een half jaar verder en gisteren weer laten scannen om te zien of er ooit nog een sprongetje mee gemaakt kan worden. Ik had gedacht dat de pees nog wel weer meer hersteld zou zijn t.o.v. een half jaar terug, maar dit bleek dus niet zo te zijn Huilen Er was wel lichte verbetering opgetreden, maar nog steeds donkere vlekjes te zien (in de kern, dus mooi ingekapseld) en de pees was nog steeds 2 cm breed, wat "normaal" 1 cm moet zijn. Dat laatste blijft waarschijnlijk, maar ik had toch echt wel gedacht dat de structuur van de pees beter was geworden. Springen zou wel weer mogen, maar niet hoger dan 50 cm.
Ik rij verder weer gewoon (behalve springen dan) dus op zich is de pees sterk genoeg voor het werk wat we nu doen.
Heb ik nou mijn verwachtingen te hoog gelegd of moet ik gewoon nog meer geduld hebben en blij zijn met wat we tot nu toe weer hebben bereikt?

Naomi21

Re: Peesscan: verwacht ik te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:37

peesblessure is moeilijkmoeilijk.. Meestal blijft het been voor altijd een "zwakke plek". Bij de een geneest het beter dan bij de ander (er lopen genoeg sportpaarden die al ooit geblesseerde pees hebben gehad).
Het is dus meer een kwestie van geduld en geluk hebben ermee. Een pees geneest gewoon heeel langzaam...
Ik zou voorlopig rustig aan blijven doen en de hoop nog niet opgeven!
Mijn oude paardje heeft 2x een peesklap gehad waarbij hij bij de 1e x een half jaar stalrust heeft moeten lijden, momenteel gaat springen wel weer goed maar wordt eerder uit preventieve bezorgheden niet meer gedaan..

sterkte ermee! Lachen

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:01

Gewoon geduld hebben en je paard de kans geven om te herstellen. Misschien moet je de lat wat lager leggen en je erop instellen dat je misschien nooit meer zo hoog kan springen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:05

Ik kan me voorstellen dat je meer verwacht had. Vooral omdat je het afgelopen jaar zonder problemen bent doorgekomen. Maar ja, een peesblessure is altijd moeilijk in te schatten vind ik. Maar als ze het via een scan gezien hebben zou ik me er ook aan houden (of een second opinion vragen). Mijn paard heeft op driejarige leeftijd zijn pees over gehad (door een raam met zijn voorbeen gegaan). Hij heeft nu nog steeds best een dik been, maar het is zeven jaar geleden. Er is alleen littekenweefsel over terwijl de pees wel goed genezen is. Het is gewoon een kwestie van geluk en geduld succes ermee

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 09:49

Bedankt voor de reacties!! Haha!
Ik zat even in de put na de scan, maar ben inmiddels helemaal bijgedraaid!!
Dan maar niet springen, want ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik daardoor weer schade aanbreng (kans is dus aanwezig Verdrietig ).
Ik besef me nu wat ik allemaal weer wel kan doen en dat is al weer heel wat. Ik heb mijn paard indertijd gekocht voor lekker buitenrijden en dat gaat prima, paar keer dressuurlesje in de week is ook geen probleem.
Misschien dat ik ooit... over een paar jaar of zo... weer eens ga springen, maar dat zien we dan wel weer! Knipoog