Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Gertt schreef:Ik durf te beweren dat een paard op correct beslag meer hoefmechanisme heeft dan op blote voeten.
Dus het hele verhaal van te weinig doorbloeding is kul. Op de ijzers verkrijg je een grotere voet,meer vering,minder belasting op de pezen en gewrichten,beter hoefmechanisme.

Mac schreef:Gertt schreef:Ik durf te beweren dat een paard op correct beslag meer hoefmechanisme heeft dan op blote voeten.
Dus het hele verhaal van te weinig doorbloeding is kul. Op de ijzers verkrijg je een grotere voet,meer vering,minder belasting op de pezen en gewrichten,beter hoefmechanisme.
Ik vind het prima, maar kun je ook toelichten waarom je deze mening aanhangt?
gouda schreef:Heb je aandelen in ijzers?
Ik vind een paard zonder ijzers het natuurlijkst en het fijnst. Geen gedoe met losse ijzers, uitglijden etc. Kan hij zonder ijzers overweg dan zonder ijzers of eventueel met hoefschoenen om de tijd van de gevoeligheid te overbruggen. Er zijn genoeg alternatieven tegenwoordig waarom zou je mee moeten doen met de kudde?
Ieder zijn eigen ding. Voor mijn paard geen ijzers meer.
kon er geen smile meer achter zetten. Gertt schreef:...Dit is mijn stelling en deze wou ik graag hier even deponeren!
Gertt schreef:Op de ijzers verkrijg je meer vering, beter hoefmechanisme.
opala schreef:Gertt schreef:Op de ijzers verkrijg je meer vering, beter hoefmechanisme.
Een ijzer is star, laat geen beweging toe, een hoef is flexibel. En nu beweer je dat iets wat star is, kan bijdragen aan of zelfs de flexibiliteit kan verhogen
shana schreef:beter = natuurlijk bekappen

opala schreef:shana schreef:beter = natuurlijk bekappen
Cassidy schreef:maar voor de rest maakt het het corrigeren van de beenstand zoveel makkelijker en het voorkomt scheef afslijten van de hoef.

Cowgirl schreef:Dan vraag ik me toch af waarom een paard dan zonder ijzers is geboren en niet met

Cowgirl schreef:Dan vraag ik me toch af waarom een paard dan zonder ijzers is geboren en niet met