Enten en rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Enten en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:36

Pjelk (en Beau) zijn vandaag rond 3 uur ingeent. Ik weet dat ze dan een dag stil horen te staan maar vroeg me af of ik morgenavond al weer zou kunnen rijden. Dan heb ik namelijk les en ik zou die graag volgen maar als het niet gaat dan gaat het niet.
Wat zeggen jullie, kan wel, rustig aan, of gewoon niet?

Knavia

Re: Enten en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:53

In de bijsluiter van de Duvaxyn IT staat dat een trainingsonderbreking (dwz rust) helemaal niet hoeft. Een van onze paarden is wel eens geent tijdens het rijden: stilzetten, afstappen, prikje, opstijgen en weer verder. Misschien is het voor andere merken enting anders, maar dit wordt dus door de fabrikant zo gemeld. Toen die enting pas op de markt kwam hebben ze in engelstalige paardenbladen ook reclame gemaakt waarin dat zo vermeld stond.
Bovendien, als wij een vaccinatie voor bv de vakantie krijgen zegt de dokter ook niet: 'Nou mevrouw, even 24 uur bedrust, want anders werkt de prik niet'.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:13

Knavia schreef:
In de bijsluiter van de Duvaxyn IT staat dat een trainingsonderbreking (dwz rust) helemaal niet hoeft. .

Goh! Ik heb net even gekeken waarmee Pjelk geent is en dat is idd Duvaxyn. Nooit geweten dat rust na een enting helemaal niet nodig is! Ik hoorde altijd dat een paard een dag rust moet na een prik.
Bedankt voor de informatie! Dan ga ik morgen maar wel lessen want dat komt me erg goed uit aangezien ik zondag weer een wedstrijd heb.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:45

Wij houden altijd aan1 dag niet rijden en 2dagen rustig aan: niet teveel doen en vooral niet in het zweet rijden. Sommige paarden zijn nou eenmaal gevoeliger dan andere paarden en dan kan je beter extra voorzichtig zijn vind ik zelf.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:49

Ik heb nog nooit aan rust na enting gedaan.
Vroeger bij de ponyclub werden we onder de les uit de bak gehaald, afstappen, spuitje erin, en weer verder rijden.

Op mijn oude stagebedrijf deden ze na het enten wel gewoon rijden of longeren maar niet in het zweet werken, puur voor de zekerheid.

Ik vind dat zelf maar onzin, werken zullen ze, of dachten ze soms dat ze door zo'n prikkie een excuus hadden Vork Knipoog

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:53

die van mij heb ik de volgende dag ook gewoon gereden niet dik in het zweet maar ook niet sjok sjok. en ik ben ook wel is naar de dierenarts toegereden lekker buitenritje afstappen, spuitje, opstappen en weer een uur naar huis. ging prima

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:55

ik hen altijd het advies gehad om de dag na de prik niet te rijden.eigenlijk vind ik het best logisch als mijn kids een prik hadden gehad waren ze de volgende dag meestal wat hangerig.maar iedereen gaat hier anders mee om.en wie het nou juist heb?????????

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:39

je mag ze normaal 2 dagen niet in het zweet werken.
wij rijden gewoon een dagje niet en de 2de dag een rustige wandeling ofzo

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:07

Ik houd ze altijd 24 uur rustig, geen arbeid...
Mag wel, maar als ze maar niet gaan zweten!
Daarna is het geen enkel probleem hoor Knipoog !

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:48

Na de enting kan je gewoon direct rijden, dat is geen probleem, de dag erna kan je ook gewoon rijden, maar niet in het zweet werken.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:40

Ik denk dat het per paard heel erg verschilt.

Het ene paard wordt zieker van een enting dan een ander paard.

Ik heb hier een paard staan, dat na een enting altijd standaard een koliek aanval krijgt!

Ik zou dus gewoon ff kijken hoe jouw paardje op de enting reageerd.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:52

ik heb dat toevallig bij de laatste enting gevraagd, volgens mijn veearts zijn de entstoffen tegenwoordig zo dat rust niet meer hoeft.
Ongeacht het merk.
Vroeger was dat wel nodig maar dat is alweer jaren terug.