Paard loopt onzuiver - Wat kan ik nu nog???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlinsky

Paard loopt onzuiver - Wat kan ik nu nog???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:09

Mijn paard heeft een aangetast straalbeentje in zijn rechter voorbeen.
Vastgesteld op foto en fase 2+. Heb DA gevraagd of het hoefkatrolontsteking was, maar hij zei nee....aangetast straalbeentje.
Nou lees je overal over dezelfde kwaal en dan noemt men het wel hoefkatrol en als er over fases worden gesproken ook dan gaat het toch over hoefkatrol? Maar goed ik ben geen DA.

Nadat hij op speciaal beslag is gezet (egg-bars met zooltje en siliconen) ging het eigenlijk heel goed met hem. Wij gingen weer op wedstrijden en reden voor het eerst ook winstpunten en zelfs een keer een prijs. Hij kon ook ineens dingen die eerder moeilijk waren. Buiging werd beter, middendraf ging als een speer. Al met al super!
Vorige week haalde ik ineens 133 punten op concours (in de B). Op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat er wel 10 x op het protocol stond onzuiver, draf onzuiver, onzuiver. Met als klap op de vuurpijl een 3 voor het rijden in het algemeen want het paard was de hele proef onzuiver. Jury nam nog wel de tijd om me uit te leggen waarom ze dit op moest schrijven enzo. Heel lief, maar mijn wereld staat weer op de kop. Ik was juist zo positief. Zelf voelde ik het niet zo, maar ze zei dat ik misschien wel zo aan zijn manier van lopen gewend was, dat ik het zelf niet meer kon voelen. Maar een paar weken geleden rij ik 161 punten.... Ik snap er helemaal niks van.

Ik heb hem de afgelopen dagen een paar keer laten lopen aan longeerlijn en ik zie er echt geen barst aan. Maar anderen dus wel. Dus misschien wil ik het wel helemaal niet zien. Soort ontkenning, wat je niet ziet is er niet.....

Ik geef hem nu Navilam (middel met duivelsklauw en meidoorn). Hij krijgt dit nu een paar dagen dus ik kan nog niet zeggen of dit wat doet.

Morgen ga ik naar een fysiotherapeut om uit te sluiten dat het iets uit zijn rug of schouders is. En dan weet ik het niet meer.....

Speciaal beslag hebben we geprobeerd. Homeopatische middelen dan ook.

Iedereen zegt dat er nog van alles aan te doen is, maar WAT DAN Huilen

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit er zo doorheen op dit moment.
Moest even de hulp van bokkers inschakelen.

Neverhere

Re: Paard loopt onzuiver - Wat kan ik nu nog???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:43

Gatver, wat een rotverhaal joh.

Als het iets met hoefkatrol is moet je eens een kijkje nemen op www.paardnatuurlijk.nl
Deze site staat stikvol info over het hele paard met ook over de hoeven.

Ik zit als 20+ jaren in de paarden en leer een heleboel nieuwe dingen over de hoeven.
Heb uiteindelijk hun boek besteld over natuurlijk bekappen en het bijna helemaal gelezen nu en begin binnenkort zelf onder begeleiding te leren de voeten op een natuurlijke manier te bekappen.
Schijnt echt een wereld van verschil te maken als de hoeven op die manier worden bijgehouden.
Je bent geen ijzers nodig, paard gaat beter bewegen en de hoeven worden weer zoals ze bedoelt zijn door de natuur.

Dit houdt ook in dat het hoefbeen zijn oorspronkelijke stand weer krijgt en dus de spanning op pezen, spieren en gewrichten positief veranderd.

Ik zou zeggen neem eens een kijkje en zie wat of het je wat lijkt en of je er wat mee kunt.

Als je niet zelf wilt bekappen kun je ook een natuurlijke bekapper vragen het voor je te doen. Een lijst met natuurlijke bekappers is op de site aanwezig.

Succes ermee, en kop op hoor! Ach gut

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:09

wat erg zeg !

hou in elk geval de moed erin en blijf steeds positief denken !

heb je al eens gedacht aan lessen van antoine de bodt , hij zou met een speciale manier van rijden zulke problemen kunnen oplossen ! je hoort steeds positieve dingen over deze man !

als fysiotherapie niets helpt kan je misschien eens acupunctuur proberen !
ik geloof persoonlijk heel sterk in acupunctuur , ik zou zeggen probeer het een keer en baadt het niet dan schaadt het niet !

enorm veel succes gewenst en het komt heus wel goed hoor met je paardje , je moet enkel de juiste behandeling vinden en dat kan dikwijls lastig zijn om de juiste behandeling te vinden !
maar hou de moed erin en probeer gewoon verschillende dingen , er zit vast een methode tussen die jouw paardje kan helpen !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:09

Ik zou even kijken op: www.hoefkatrol.com . Misschien is het je manier van rijden wel. Ik zou iig nog niet opgeven. Ik heb paarden tijdens een les van een half uur door Antoine de Bodt ontzettend zien opknappen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:12

Heb je al wel bedacht dat deze kreupelheid wel een andere oorzaak kan hebben dan het straalbeen?
Zoals je het verteld zit er wel een periode tussen het vinden van een aangetast straalbeen en deze kreupelheid. Heel prettig dat iedereen meteen begint over AdB of paardnatuurlijk, maar ik zou eerst even de oorzaak van deze kreupelheid uit willen vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:16

Jantien schreef:
Heb je al wel bedacht dat deze kreupelheid wel een andere oorzaak kan hebben dan het straalbeen?
Zoals je het verteld zit er wel een periode tussen het vinden van een aangetast straalbeen en deze kreupelheid. Heel prettig dat iedereen meteen begint over AdB of paardnatuurlijk, maar ik zou eerst even de oorzaak van deze kreupelheid uit willen vinden.

Ook al zou de kreupelheid ergens anders vandaan komen, contact opnemen met AdB kan iig geen kwaad. Haha!

sabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:10

ik jouw smid hem misschien niet net opnieuw beslagen en hem misschien onbewust een beetje anders van stand neergezet. want dat kan al heel veel schelen want ik had ook een pony die altijd heel goed liep en daarna maanden kreupel liep en nadat ik hem opnieuw beslagen had en net een paar milimeter stijler had kunnen krijgen was het probleem weer helemaal uit de wereld. zorg verder dat als hij beslagen word dat die veel opzet krijgt en een goede eggbar eronder die achter ook echt ondersteunog geeft de straal zo groot mogelijk houden en zonodig afhelling aan de binnenkant van het ijzer smeden dat die alleen druk op de want heeft en niet op de zool. al dat kit en zo heeft die normaal gesproken bij een aangetast straal beentje niet nodig. maar zorg ook in ieder geval dat die niet plaater maar eerder stijler op zijn hoeven komt te staan want dan kan de diepe buiger zig mee ontspannnen dus komt er in dat gebied niet zo veel exra belasting. En anders kijk of die op de harde bodum moeilijker loopt dan op de zachte want als die op de stenen moeilijker loopt zit het probleem meestal in het onderbeen want dat is dan bewegings kreupel loopt die in een zware bak met longeren kreupel loopt is het belastings kreupel dan loopt die moeilijk aan het buiten been en op de harde bodum met bewegings kreupel op het binnenbeen. zo kun je er achter komen of die dus op de bewegings gebied kreupel is (dat dan misschien afkomstig is van dat sraalbeentje) of dat het belastings gebied kreupel is dan zit het dus verder boven in het been misschien de schouder ofzo . daar zou ik als ik jouw was als eerste mee beginnen voordat je er iemand bij haalt dan weet je in ieder geval waar het probleem zit voordat je iedereen erbij gaat halen. als je nog meer vragen hebt hierover dan hoor ik het wel. (ik geef dit advies omdat ik zelf ook hoefsmid ben en zo'n situaties wel eens vaker tegen kom)

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:06

Bedankt voor jullie lieve meelevende reacties.

Ik wil inderdaad uit sluiten dat het aan iets anders ligt dan aan het straalbeentje.
Ik ga vanmiddag met hem op pad naar een fysio, om uit te sluiten dat het de rug of de schouder is. Ik heb zelf aldoor het vermoeden gehad dat het vanuit de schouder komt, maar ik heb er natuurlijk niet voor doorgeleerd, dus hard maken kan ik het niet.

Zaterdag komt de zadelmaker het zadel nakijken, want ik ontdekte een plekje op zijn rug. Ik weet helaas uit ervaring wat voor ellende een slecht zittend zadel kan veroorzaken, dus daar moet ook snel wat aan gebeuren.

De hoefsmid heeft wel de vorige keer een ander soort zooltje in de eggbar bevestigd. Want door de siliconen wordt de hele hoef afgesloten en je kunt er dus ook niet met de hoevenkrabber bij. Daardoor had hij nogal wat last van rotstraal. Hij heeft dus een kunststof zooltje geplaatst dat dezelfde demping zou moeten veroorzaken. Ik heb hem gebeld of het kon zijn dat mijn paard daar uiteindelijk toch minder goed op kon lopen. Hij zei dat dat dan vanaf het begin zo zou moeten zijn geweest. Hij komt volgende week weer en dan laat ik er toch weer de leren zolen met siliconen op zetten.

En dan kijken of die Navilam aanslaat.

Ik kan natuurlijk ook weer naar de DA gaan en een controlefoto laten maken, maar de DA kan alleen maar constateren dat het er zit en dat het misschien wel erger is geworden. Dus dit stel ik nog even uit.

Al met al wordt je er niet vrolijker van. Waarom zijn zulke grote sterke beesten, uiteindelijk zo zwak. Huilen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:56

Cassidy schreef:
Ook al zou de kreupelheid ergens anders vandaan komen, contact opnemen met AdB kan iig geen kwaad. Haha!

Precies als je paard brengt geeft hij de garantie: paard niet zuiver -> niet betalen Haha! . Hij heeft tot nu toe nog niemand naar huis hoeven te sturen met geen zuiver paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:57

carlinsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:15

Ik geloof dat bij ons in de buurt Corine Vogelaar zit. Ik heb wel eens begrepen dat ook zij volgens de methode van AdB werkt. Ik zag dat zij op 24 april een speciale dag organiseert waarbij ze een paard met hoefkatrol fase 3 rijdt. Ik ga denk ik zeker heen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:27

carlinsky schreef:
Ik geloof dat bij ons in de buurt Corine Vogelaar zit. Ik heb wel eens begrepen dat ook zij volgens de methode van AdB werkt. Ik zag dat zij op 24 april een speciale dag organiseert waarbij ze een paard met hoefkatrol fase 3 rijdt. Ik ga denk ik zeker heen.

Klopt Corine Vogelaar traint bij Antoine Knipoog