hij eet zijn brokken niet??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

hij eet zijn brokken niet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 12:40

Ik had dit bericht geplaatst in vraag maar raak maar moest medisch zijn:

Mijn paard is echt een hele rare eter:

Met de brokken: hij krijgt brokken, haver en muslie doorelkaar gemixed in zijn voerbak. Wat doen hij: Hij peuzelt de muslie en haver eruit en laat de brok liggen ( echt er ligt alleen maar brok in zijn bak daarna) daarna gaat hij zijn hooi eten en na zijn hooi eet hij zijn brokken op. Vreemde eter he? ( tandarts komt 2x per jaar, geen gebitsprobleem)

De andere paarden bij mij op de stal eten echt eerst hun brok op voor ze met het hooi beginngen ( sommigen zijn zelfs giga vel op hun brok, van hap slik weg)

Vreemd, dit doet hij nu ongeveer een maandje.
Ik voer gewone brok van Pavo: energy control en musli van Pavo en hele haver van Havens.

meisje

Re: hij eet zijn brokken niet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:47

Het kan gewoon zijn dat die de biks niet lekker meer vind
als die de rest wel eet, probeer is een andere biks als je graag biks wil blijven voeren

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:27

Als hij daarna alsnog zijn brokken opeet is er volgens mij niet zo veel aan de hand.
Ben je andere brok gaan voeren??

Misschien is het wel een heel verstandig paard en bewaard hij het lekkerste voor het laatste Haha!

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:37

De brokken die hij krijgt krijgt hij al een hele poos. Toen at hij alles meteen op nu niet meer, nu pas na het hooi. Je ziet hem gewoon peuzelen door zijn bak heen. Zijn brokken zijn aan het eind van de dag wel op hoor. Na zijn hooi eet hij zijn brok op.

Zou het? Dat hij dat expres bewaard? Hij zoekt er echt naar, eerst de musli dan de haver dan het hooi en dan de brokken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:32

Bij paarden met een hangend rooster zie je soms dat ze de brok laten liggen.
Lijkt me echter eerder een geval van een kieskeurige eter. In al die muesli-mixen zit heel veel melasse, een afval product van de suikerindustrie. Hartstikke zoet dus. En daar houden de paardjes wel van....

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:56

Mijn paard heeft ook zoiets. Hij vind het hooi wat ze op stal geven zo lekker. Dat eet hij vaak als eerste op. En daarna zijn biks.

De eerste paar keer dat ik dat zag dacht ik ook dat er iets aan de hand was, tandarts is er ook nog bij geweest.

Maar denk dat hij toch zijn voorkeur heeft.

Zolang hij alles eet is er denk ik niet zoveel aan de hand.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:53

Ben eigenlijk benieuwd hoe het er nu mee gaat.....

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:26

Mijn paard eet als ze de kans krijgt ook liever eerst haar hooi en daarna pas haar biks. Vork
Ik denk dat de simpele verklaring is dat ze hooi gewoon lwekkerder vindt.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:34

Hey dit is heel herkenbaar. Mijn paard is al haar hele leven een ramp met eten. Vroeger lustte madam geen brood en appels. Daarna stopte ze met muesli eten en at ze enkel hooi en wortels. Daarna ging het een tijdje goed. Nu eet ze praktisch alles maar biks blijft een groot probleem. Omdat ze slecht dikker wordt en redelijk werkt, krijgt ze 5,5 kg sportbrok van pavo per dag. Dit eet ze in etappe's. Eerst kuilgras, muesli en wortels eet ze als een trein en als ik op stal ben, laat ze haar biks liggen tot ze niks beters meer te doen heeft.
Ook de mijne gaat geregeld naar de tandarts.
Ik denk dat je paardje gewoon een kieskeur is en ik zou me lekker geen zorgen maken.
Hij laat niets liggen en eet alleen in etappe's. Niks aan doen toch, veel gezonder dan een paard met voernijd.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:35

Mijn merrie at al 2 jaar hetzelfde voer (Equiral). Dol was ze er op. Van de een op andere dag haalde ze haar neus er voor op. Liet het gewoon staan. Misselijk

Maar wel doorbedelen intussen .... want gut gut wat hebben we honger .... na een paar dagen heb ik haar van voer gewisseld... en nu eet ze weer ouderwets.

Bij ons op stal was een paard wat ook altijd 'economisch' at.. eerst de lekkere dingen, dan hooi en als je nog honger hebt je brokjes...
Zijn ook van voer veranderd en eet nu als een bootwerker... nu ja bijna dan. Haha!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:47

wat zijn het soms vreemde wezens, paarden. Mijn paard eet eerst stro en daarna hooi terwijl het hooi echt van goede kwaliteit is.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:26

Ik ken mijn paard nu al 8 jaar, en ze staat al die jaren al op het zelfde eten. Eerst kreeg ze alleen brok en hooi en stro als bedekking. Bij de vorige pension at ze eerst de brok op, vervolgens hooi (of stro, als hooi niet lekker genoeg was).
Op ons nieuwe pension krijgt ze kuilvoer, en dat vind ze blijkbaar veel lekkerder als hooi, want eerst moet het kuilvoer op, dan pas de brok. Het stro komt ze eigenlijk helemaal niet meer aan!

een week of 3 terug stond ze bij mij aan huis, en at ze de brok wel meteen, zonder extra knoeien op. Bij haar ligt het dus duidelijk niet aan het gebit maar aan de smaak van het kuil.
Mischien hebjij ook gewoon een eigenzinnig paardje, dat het meest lekkere eerst eet, en de restjes voor later bewaard!

jadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:32

het kan ook gewoon zijn dat hij haver en muslie veel lekkerder vind dan biks, dat had de mijne ook, ik had haar daarna alleen biks gegeven en toen begon ze het gewoon te eten...later heb ik een beetje biks er uit gehaald en in plaats daar van heb ik een beetje muslie en haver gegeven nu eet ze het allemaal gewoon op Haha!