Inspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M3isSi3j

Inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 10:35

Mijn paardje heeft zich een tijdje terug verstapt (ze kan heel leuk op der plaats galoperen en met 4 benen van de grond komen buiten als ze energie te veel heeft) Der kogel was warm en dik en liep ook niet goed. Ik heb toen heel trouw 4 weken lang 3x per dag 10 min afgespoten en het wandelen van 3x 5 min naar 3x een half uur opgebouwd.. daarna liep ze goed en zijn het rijden weer gaan opbouwen en na een week of 8 was het weer helemaal ok.

Nou had een een vrouwtje bij ons op stal presies het zelfde (volgens haar zeggen) maar het grote verschil is dat haar paard 2x is ingespoten en die van mij niet.. terwijl dat de mijne in het begin niet eens normaal kon stappen en die van haar minimaal kreupel was onder het zadel in draf.

Wat zijn de voordelen hiervan.. en waarom worden bijna alle paarden bij Maree in de kliniek wel ingespoten en beweren mijn DA's en Utrecht dat het helemaal niet nodig is.. zelfs niet goed omdat je bacterien van buiten het lichaam laat binnen dringen..

kortom.. waar komen die grote verschillen toch vandaan? en wat zouden jullie doen?

Katja

Re: Inspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:11

Alles heeft zijn voor- en nadelen en aangezien geen twee gevallen hetzelfde zijn is het moeilijk vergelijken.

In het geval van jouw pony zal er niet zo snel voor inspuiten gekozen worden omdat het een accuut iets is en het lichaam dat in de regel wel zelf kan oplossen.

Bij langdurige problemen kan worden gekozen voor inspuiten voordeel is dat je de onsteking in het gewricht onderdrukt waardoor de pijn weggaat en het paard weer normaal gaat bewegen.

Er wordt vaak beweerd dat inspuiten het gewricht aantast maar dit is tegenwoordig echt niet meer zo. Juist langdurige onstekingen in het gewricht zorgen voor artrose.

Wel zijn er dierenartsen waar je niet meer het terrein afkomt zonder een spuit erin. Dit vind ik ook een kwalijke zaak je moet ieder geval bekijken en inspuiten kan veel goed doen maar is zeker niet zaligmakend.

Om het meekomen van bacterieën te voorkomen is het zaak dat er zeer steriel gewerkt wordt wat helaas niet in alle klinieken het geval is.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 12:19

Katja schreef:
Wel zijn er dierenartsen waar je niet meer het terrein afkomt zonder een spuit erin. Dit vind ik ook een kwalijke zaak je moet ieder geval bekijken en inspuiten kan veel goed doen maar is zeker niet zaligmakend.

dit is naar mijn idee echt het geval bij Maree.. alle klanten bij hem zijn zeer te vrede en staan ook volledig bij hem in het krijt ( iets wat heel belangrijk is trouwens) maar ze zien niet dat als ze om zich heen kijken dat elk paard wat ook maar een pas onregelmatig zou kunnen zijn last heeft van atrose en dus ingespoten moet worden.

Ik heb hier al vele discussies over gevoerd.. een andere vriendin heeft een paardje wat net 4 jaar is en dus een half jaartje onder het zadel. Hier word paar keer per week een beetje mee gehobbeld en gedaan en na een keertje zwaar werken liep die net niet rad. Er zijn fotos van zn gewricht gemaakt en daar was atrose op te zien (zoals jeop elke foto bij elk been van elk paard wel wat atrose kan zien, heel natuurlijk) hierop zou die kreupel lopen.. hij is ingespoten en heeft 2 maanden stil gestaan.. daarna liep die weer goed.. ik kan me niet voorstellen dat die zonder die spuiten nog steeds kreupel had gelopen, in mijn ogen dus een onnodige actie! Daarbij vind ik het raar dat als een paard kreupel loopt van de atrose.. dat die dit maar aan 1 been heeft.. terwijl de atrose in de andere 3 benenn niet meer of minder is!

Zijn er hier mensen die mijn mening delen.. of blijf ik recht tegen over de rest staan?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:36

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn paardje zes weken terug ook ingespoten is vanwege zijn artrose en een blessure tijd van anderhalf jaar maar dat ie als een speer weer loopt nu. Ik heb er tot nu toe alleen goede ervaringen mee. Zonder die inspuiting had hij stijf gebleven in het hoefgewricht en weer een peesblessure opgelopen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:28

M3isSi3j schreef:
hij is ingespoten en heeft 2 maanden stil gestaan..

Voordeel van inspuiten is juist dat je een paard redelijk snel weer aan het bewegen hebt en dat is voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te lopen veel beter.
Twee maanden stilstaan na inspuiten is volgens mij een onzinnige actie. Het is het één of het ander.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:56

Katja schreef:
M3isSi3j schreef:
hij is ingespoten en heeft 2 maanden stil gestaan..

Voordeel van inspuiten is juist dat je een paard redelijk snel weer aan het bewegen hebt en dat is voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te lopen veel beter.
Twee maanden stilstaan na inspuiten is volgens mij een onzinnige actie. Het is het één of het ander.

ze staan standaard een maand op rust als ze zijn ingespoten.. iets wat je ook doet als die kreupel is.. 9 van de 10 keren zijn ze dan goed.. of die nou is ingespoten of niet..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:32

Wij laten ze drie dagen stappen na het inspuiten en dan gaan ze toch echt weer rustig aan het werk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:46

Ik ben 1 x bij Maree geweest omdat ik toen lang moest wachten voordat ik bij mijn eigen kliniek terecht kon en idd was mijn ervaring dat Maree gelijk in wilde spuiten. Ik ben toen voor een second opinion alsnog naar mijn eigen kliniek gegaan, waar ze ook niet vies zijn van inspuiten Knipoog , maar zelfs die vonden het toen niet nodig.
Dus mijn ervaring is idd dat Maree erg snel wil inspuiten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:57

bij de dierenkliniek in bodegraven spuiten ze ook vaak een gewricht in.
ik ben er wel voor Knipoog
zoals eerder gezegd voorkomt het juist artrose, en een paard is sneller van de pijn af
als paarden langdurig pijn hebben gaan ze zich vastzetten (o.a. in de rug) en krijg je nog meer problemen
ik heb er alleen maar goede ervaringen mee !