Achterhoeven slijten door slepen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Achterhoeven slijten door slepen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 23:49

Vandaag kwam de smid en het was me al even opgevallen dat de hoeven van mijn merrie er achter wat raar en afgeschaafd uit zagen (ze heeft ijzers). Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam doordat ze regelmatig haar hoeven stootte aan het "richeltje" bij het opstapje uit de wei. Maar ze heeft daar al een tijd niet in gestaan en het werd alleen maar erger. Verder niet zo bij stil gestaan totdat de smid er vandaag was en ik er een opmerking over maakte. De smid zei dat het weggesleten was doordat ze ermee over de grond sleepte tijdens het lopen (ik ga regelmatig naar buiten en rij dan op de harde weg). Volgens de smid hebben meer paarden dat, maar ik had het eigenlijk nog niet eerder gezien ook niet bij mijn merrie, zijn er idd meer mensen wiens paarden dit hebben?

briandylan

Re: Achterhoeven slijten door slepen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:05

ik heb dit ook bij mijn haflinger gehad.aangezien ik ook zelf hoefsmid ben ben ik het 1 en het ander gaan uitproberen.wat goed geholpen heeft is dat zijn hoeven erg schuin stonden dus om ze steiler te zetten heb ik keilen tussen de ijzers gezet.hij stond meteen beter op zijn hoeven en het resultaat was meteen zichtbaar.het was niet meteen over want hij moest eerst weer wat spieren in zijn achterhand op bouwen maar inmiddels heb ik zijn hoeven zonder keilen en zijn stand zo gecorrigeerd dat er niks meer van te zien is. tegen de periode dat hij weer bekapt of beslagen moet worden komt het iets terug,maar als hij dan weer bekapt is staan zijn hoeven weer wat steiler en heb ik er geen last meer van.
groetjes monique

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:30

Als het echt ernstig is zou ik toch overwegen om achter een ijzertje te laten zetten. Ik heb het een keer gezien bij een paard met een blessure, en dat ziet er echt heel raar uit.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 00:37

Cassidy schreef:
Als het echt ernstig is zou ik toch overwegen om achter een ijzertje te laten zetten. Ik heb het een keer gezien bij een paard met een blessure, en dat ziet er echt heel raar uit.

Ze heeft achter al ijzers.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 01:01

Ik kreeg ook zo'n opmerking van mijn hoefsmid over de slepende achterbenen van mijn paard, en na onderzoek bleek hij atactisch te zijn Verdrietig

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:22

Toen ik Simon (mijn haf) kocht stond hij rondom op ijzers. Hij had achter ijzers met een lipje aan de voorkant net als ijzers voor de voorhoeven. Dit had de smid apeciaal gedaan ivm het slepen over de weg. Misschien ook een oplossing voor jouw merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:47

Klinkt alsof je de achterhand er niet genoeg bijrijdt. Probeer ook bij een buitenrit je paard te verzamelen en zo veel mogelijk op de achterhand te rijden.

Neem ook vaker eens een balkje mee. Daardoor leren ze hun (achter)benen op te tillen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:55

Mijn paard had op een geg. moment letterlijk vierkante achtervoeten. Ze sleept sowieso altijd wel met haar achterbenen, maar na een blessure nog erger. Ijzertjes hebben dit niet opgelost. Sterker nog: die sleet ze ook vierkant af Gestoord . Via vele omzwervingen laat ik haar sinds afgelopen zomer natuurlijk bekappen. Niet per se vanwege dat gesleep met haar achterbenen, maar meer omdat haar voeten er na een veel te natte zomer op de wei erg slecht aan toe waren onder haar ijzers. Die konden er dus niet meer onder. En omdat ik toch zoekende was heb ik haar toen natuurlijk laten bekappen. Haar voeten en manier van lopen zijn daar erg van opgeknapt. En hee: ook geen vierkante achtervoeten meer!! Het geheim zit 'm er volgens mij in om de voeten mooi kort te houden. De hielen laag bij de grond en de toon kort om de passen te kunnen verruimen. Voor ons werkt het!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 08:48

Mijn vorig paard deed dat ook. Hij bleek dicht gegroeide spronggewrichten te hebben. Hij had geen pijn o.i.d., maar kon zijn achterbenen niet vergenoeg buigen. Een achterijzer heeft hij ook enkele jaren gehad dat heeft geen donder geholpen. Ik zou ook achteraf niet weten waarom een ijzer zou helpen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 08:52

Cassidy schreef:
Klinkt alsof je de achterhand er niet genoeg bijrijdt. Probeer ook bij een buitenrit je paard te verzamelen en zo veel mogelijk op de achterhand te rijden.

Dat zei Remi (mijn instructrice) gisteren ook al Lachen , ze bleek het namelijk al te doen toen ze nog bij haar op stal stond met een andere eigenaar (ik was toen bijrijdster). Dat het nu zo opvalt komt doordat ik vaak naar buiten ga en over de verharde weg rijdt meestal met een losse teugel.

Cassidy schreef:
Neem ook vaker eens een balkje mee. Daardoor leren ze hun (achter)benen op te tillen.

Balkjes lopen zijn helaas geen optie met Isa, daar begin ik niet aan tenzij ik suïcidaal ben. Balkjes = hindernis = racen volgens Isa, als ik haar er al overheen krijg is het laagvliegend, zelfs aan de hand is ze amper op een normale manier over een balk te krijgen .