oude pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 22:58

onze oude pony is vandaag nagekeken door de tandarts, het enige wat hij kon doen was vijlen, ze is al 32 jaar oud en kauwt slecht, ze krijgt nog maar weinig weg. nu zei hij dat we muesli moesten gaan voeren en mais, om haar op gewicht te houden, heeft iemand hier ervaring mee? en weet iemand een beetje goede betaalbare muesli? we hopen onze oude shet zo weer op gewicht te krijgen en te houden.

groetjes bonny

Donderwolkje

Re: oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:05

Mijn oude merrie kwam alleen nog maar aan van Hippostar paardenvoer en volgens mij had ik toen ook de musli.
Echt een aanrader! Ik vind het persoonlijk ook beter dan Pavo of andere paarden voeders.
Verder kun je het beste maismeel geven.
Dit maak je dan aan met water zodat het een lekker stevig papje wordt.
De meeste paarden kliederen en smullen er gigantisch mee/van Knipoog

Succes!

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:00

Waarom voer je haar geen slobber dit is voor haar makkelijker te kauwen en te verteren en is je pony in no time weer op gewicht.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 18:10

nou ze heeft zeg maar spleten tussen haar tanden waar niks meer aan gedaan kan worden en ik weet niet of de slobber daar tussen kan gaan zitten, iemand ervaring met oude knollies en eten?
en hoe duur is muesli en mais(meel) ongeveer?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:36

Slobber kun je net zo dik of dun maken als je zelf wilt, dus het probleem dat er iets tussen de tanden blijft zitten is dacht ik niet zo snel aanwezig. Muesli bevat nog weleens wat stukjes mais (=hard) ed, dat zou wel tussen de tanden kunnen gaan zitten.
Je kunt van geweekte bix slobber maken en er bestaat ook kant-en-klare slobber.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:03

Precies, gewoon het gewone bix in een emmer, daarbij doe je water tot ongeveer 10cm boven de brok. Laten staan/roeren en het water en bix is slobber geworden!! Net zo duur als nu dus!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:07

de tandarts zei dat er in biks teveel suiker zit en dat dat slecht is voor de tanden, en hij zei ook dat ik muesli zonder biks moest kopen...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 19:07

ik dacht zelf ook meer aan slobber voeren..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:09

in muesli zit melasse dit is inderdaad een suiker die niet goed voor de tanden is, maar aangzien dit al een oude pony betreft vraag ik me af of dat nou nog erg moet zijn..

er is speciaal voer voor oudere paarden, ik weet zo niet welk merk het is, maar je zou die kunnen halen en dan gewoon met warm water er een papje van maken.
dan kan ze het waarschijnlijk wel eten.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:47

slobber voeren, en desnoods nog pulp voor maagvulling en dan komt ie ook op gewicht!! en suiker slecht voor de tanden... paarden hebben sterke tanden!!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:47

slobber voeren, en desnoods nog pulp voor maagvulling en dan komt ie ook op gewicht!! en suiker slecht voor de tanden... paarden hebben sterke tanden!!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:15

Gewoon een lekker slobbertje maken en ben je bang dat er iets zou blijven hangen tussen de tanden dan kun je dat even checken
Af en toe afwisselen (voor de variatie) maismeelprutje (bij ons in de buurt 5 kilo voor nog geen 3 euro) en dan zal ze denk ik wel aanzetten.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:57

Bij mij op stal heeft een hele oude merrie gestaan. Ze kon geen hooi meer eten en daarom kreeg ze luzerne en bixslobber. Ze heeft het nog jaren kunnen redden op deze manier en echt dun was ze niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:29

Havens heeft een slobber en daar staat speciaal bij dat je het aan oudere paarden kan voeren.Ik weet niet waarom je nou zo graag wil weten hoe duur het kost paarden kosten altijd geld maar volgens mij is een zak ongeveer 10 euro ik weet niet of dit nu 20 of 25 kilo is.Je kan haar ook lucerne geven zodat ze nog wel wat ruw voer binnen krijgt je kan dit eventueel door de slobber heen doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:42

Mijn oude pony (28) krijgt pulp en slobber. Hij mist 3 kiezen maar kan nog goed kauwen. Hij krijgt ook nog hooi. De oude pony (31) van mijn vader krijgt ook pulp en slobber. Hooi kan ze niet meer eten want ze heeft nog maar 2 tanden. Het is net eucelypta.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:51

mijn oude merrie kan gelukkig nog wel heel goed eten Vork maar ze wordt gauw mager, ik geef haar ook muesli (van havens) en maismeel (ongeveer 8 euro voor een zak van 20 kilo). Ik meng het maismeel wel met de muesli anders eet ze alleen maar poeder en dat gaat stuiven, lijkt me niet zo best voor haar longen. Als je het zo voert zou ik het natmaken zodat het een soort van brei wordt. Ik geef maar een halve kilo per dag als toevoeging, ik heb gehoord dat maismeel in grote hoeveelheden niet heel erg goed is maar ik weet niet precies meer waarom.
Succes !