Komt het nog goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 22:12

Mijn lieve knollebokje heeft een peesblessure. Ze staat nu al een half jaar op rust en het is al veel beter geworden, maar nog niet best. Verdrietig Afgelopen weekend heb ik haar heel even aan de longe op de volte gezet en op de rechterhand draven stond me nog steeds niet aan. Ik baal hier echt onwijs van, want ik mis het rijden met haar heel erg! Ik hoop echt dat het goed komt, maar ik heb er eerlijk gezegd, nu wel een beetje een hard hoofd in gekregen. Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Ze is drachtig en moet half april haar veulen krijgen. Ik hoop dat het daarna nog weer verder opknapt. Ik houd nu rekening met een jaar volledige weiderust... Geeft niets, als ik nog maar weer op haar kan rijden in de toekomst! Al is het maar alleen stappen!
Wat zijn jullie ervaringen? Ik kan wel wat onderbouwde steunverhalen gebruiken!

Twinklebel

Re: Komt het nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:25

Helaas, van mij geen steunverhaal. Mijn paard staat nu ook al een ruim half jaar op rust met een peesblessure. Alleen maar elke dag aan de hand stappen. En ook bij mij wel vooruitgang, maar ook niet genoeg. Over vijf weken wordt ze weer gescand met een speciale scan waarmee de draagkracht van de pees bepaald kan worden en aan de hand daarvan moet ik een definitieve beslissing maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:32

een vriendin van mij had een paard met een ernstige peesblessure..

ze heeft denk ik wel een halfjaar 3x per dag t been 10 minuten afgespoten..
en ze heeft nog vele jaren plezier van haar paard gehad..
(ik beweer niet dat jullie je beest 3x per dag moeten afspuiten, of dat dat werkt tegen een peesblesure) ik geloof dat die vriendin van mij erg veel geluk heeft gehad

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:28

Heej, niet meteen alle moed opgeven hoor! Het paard van een vriendin van mij is nu bijna genezen van een peesblessure. Hij heeft eerst 2 maanden stalrust gehad, en toen heeeeeeel langzaam opbouwen met stappen op harde bodem, eerst 2x 5 minuten en dan opbouwen naar 2 keer een uur na een jaar. Vanaf het begin moest hij 2x per dag 10 minuten afgespoten worden. Een paar weken geleden (ze is nu bijna een jaar bezig met revalideren) mocht hij voor het eerst weer naar buiten (eerst gesedeerd zodat hij niet te gek zou doen want das ook niet bevorderlijk voor zijn pees en nu kan ie weer lekker buiten). Ze mag er nu af en toe op en veel stappen, heel af en toe een drafje en dat moet dan ook weer heel langzaam opgebouwd. Als ik jou was zou ik nog niet longeren want dan zit je steeds op de volte en dat geeft juit best veel belasting voor de pezen. Maar het kan dus nog best goedkomen als je maar geduld hebt en niet te vroeg weer begint. Beter te laat dan te vroeg.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:38

Ik heb met mijn eigen merrie maandenlang stalrust gegeven, elke dag 10 minuten gestapt en afgespoten, precies zoals de dierenarts en iedereen hierboven ook vertelt. Met als resultaat een paard met weliswaar een dunne pees, maar die pees werd bij de geringste inspanning weer dik en zodra ik een drafje probeerde ging het weer mis. Ik kwam toen op een punt dat ik vond dat ik niet op deze manier kon doormodderen. Ik heb haar 24 uur per dag op een weilnad van een paar hectare gezet met wat andere paarden. Elke dag homeopathische medicijnen gegeven en de pees ingesmeerd met koelgel (dit deed ik trouwens tijdens de stalrust ook) Binnen EEN WEEK was de pees dun, binnen een maand was ze niet meer kreupel in draf! Ik heb haar toen weer naar stal gehaald, maar toen speelde haar pees weer op. Terug op de wei ging het opnieuw goed. Ik heb haar daar een halfjaar laten staan. Nu nog staat ze 24 uur per dag buiten het is nu drie jaar geleden en ze is nooit meer kreupel geweest. Rust roest en gedoseerde beweging (stimuleert de doorbloeding!) doet wonderen. Vaak geneest het paard het beste als hij zo natuurlijk mogelijk gehouden wordt. Als een van mijn paarden ooit nog een peesblessure krijgt, kies ik meteen voor deze optie. Als jij de mogelijkheid hebt om haar 24x7 op een groot stuk land te zetten, zou ik dat zeker doen. laat haar eerst maar daar haar veulen krijgen, en dan zie je daarna wel weer verder. Maar zeker niet de moed opgeven.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:54

Nog een ervaringsdeskundige wat peesblessures betreft (helaas Knipoog ).
Mijn paard heeft 10 maanden gedaan over de revalidatie, ben nu sinds een half jaar weer aan het rijden, natuurlijk eerst rustig opgebouwd. Vandaag is hij weer gescand (ik noemde het een pret-scan) om te kijken hoe de pees er nu uitziet en of ik ooit weer kan springen met hem. Nou, dat mag in geringe mate wel weer, alleen de pees ziet er nog steeds niet 100% genezen uit en ik zal nog steeds heel voorzichtig moeten zijn. Maar... ik ben al wel weer lekker gewoon aan het rijden, dressuurlesjes en buitenritten, en dat is voor mij veel belangrijker dan het springen! Dus ja, het kan allemaal weer goed komen. Je moet alleen een hele hoop geduld hebben.
Veel sterkte en niet de moed opgeven!!!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:41

Dank voor jullie reacties!!!
Ik moet inderdaad de moed niet opgeven en gewoon heeeeeel veeeeel geduld hebben.

Effe voor de goede orde. Ik had haar alleen even aan de longeerlijn gedaan om te kijken of ze op de volte net zo goed liep als rechtuit. Dat was helaas niet zo. Voor de rest longeer ik niet hoor!! Zo voor het geval dat jullie denken dat ik niet helemaal spoor Knipoog Dat klopt wel, maar alleen op een positieve manier hoop ik Haha! Clown

Zodra het veulen er is zien we wel weer verder, voorlopig ga ik gewoon uit van een jaar volledige rust! Het was ook wel een fikse blessure!