pony wil niet op been staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dowski

pony wil niet op been staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:20

ok, heel verhaal en ik hoop dat iemand me kan helpen.
Gisteravond heeft de pony van mijn nichtje iets uitgevreten en ik weet niet wat, maar ze bloedde aan de onderkant van de kogel aan het linkerachterbeen. Ze ging niet meer op dit been staan. Been was niet dik en ik kon de wond niet goed zien omdat het dus echt aan de achterkant/onderkant van de kogel zit en de pony steeds het been weg bleef trekken. Zo goed en zo kwaad als het ging heb ik er zilverspray opgespoten en de pony op stal gezet.
Vanochtend, nog steeds ging ze er niet op staan en het been was nu ook dik. Toen hebben we er klei opgesmeerd (een of ander geneesmiddel, ik ken de naam niet, maar het nam een paar weken de zwelling van de peesblessure aan het voorbeen weg). 's Middags heb ik een vriendin geraadpleegd die mee is gegaan naar de wei. We hebben het been met koud water afgespoten en toen nam de zwelling af, maar het is nog steeds dik rond de kogel. En ze wil ook nog steeds niet op het been gaan staan. Er zat een hele dikke klont opgedroogd bloed in de vetlok, die hebben we losgeweekt, maar er zit nog steeds een korst op de wond. Vanavond hebben we het nog een keer afgespoeld met koud water, maar de kogel is nog steeds dik en ze gaat nog steeds niet op het been staan.
Mijn oom wil het afkijken tot vrijdag en dan pas de da inschakelen, wat kan ik doen?

Naomi21

Re: pony wil niet op been staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:39

Haha! vriendin hier, die ook een vraag heeft:

- we hebben de wond totnutoe niet echt kunnen vinden, deze lijkt heel klein te zijn. Zilverspray ed heb ik er af laten halen wegens afsluiting van de wond. Maar is er een kans op bloedvergiftiging??

- De wond lijkt heel klein te zijn, we hebben op de weide niets kunnen vinden wat een wond had kunnen veroorzaken. Het lijkt nu alsof de pony in iets getrapt is (bijv een spijker), hoe kunnen we zien of t zo is? De wond zit akelig verstopt nl op n rotplekje.

- wat kan de eigenaresse doen behalve 3x daags, 10 min afspuiten?

- de pony loopt heeel moeilijk, moet zij nu beweging krijgen of kunnen we dr beter lekker in de stalletje laten? Dan heeft ze absoluut geen beweging terwijl ze ook nog herstellende is van een peesblessure aan t achterbeen...

iemand die raad weet?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:44

waarom kunnen we geen berichten meer wijzigen?! Frusty
peesblessure zit op voorbeen, dik been is van achter!

esperanceJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:26

ik kan het zo ook niet zeggen, misschien kun je beter een DA laten komen kijken!!!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:54

ik weet dat er in die omgeving wat je aan geeft wel veel pezen lopen.
het is altijd moeilijk om te zeggen of je kan wachten of niet
pezen genezen wel erg slecht en gaat ook heel erg langzaam.

maar sterkte.

monique

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:17

Hallo,

ik vind het zeer onverstandig om zelf met wat klei en andere rotzooi liggen aan te klooi-en!!!!

een paard dat acuut kreupel is en op 3 benen loopt is iets waar je ALTIJD een dierenarts bij moet halen!
Het kan namelijk best riskant zijn om te wachten als je je paard vermoed van trauma met een scherp voorwerp.
Het gewricht kan aangetast zijn, en als je maar lang genoeg wacht, help je je pony echt in de vernieling.
Voorhetzelfde geld is het wel een fractuur.. of een verscheuring of verzwikking van de collateraalbanden van de gewrichten.. misschien wel een peesverscheuring of ontsteking.

Het kan ook een zoolzweer zijn, en als je die maar lang genoeg laat zitten, dan krijg je dat die zweer de diepebuigpees en bursa's aan gaat tasten, of evt. ook het hoefgewricht.

Mijn advies is dus niet zelf eraan gaan klooien maar een DA bellen!!!
een paard loopt niet zomaar op 3 benen hoor.

het kan meevallen, maar het kan ook heel ernstig zijn..

suc6 ermee

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:25

Ik ben het er mee eens dat er een DA bij moet komen. Dat het dik is wilt zeggen dat er eventueel een ontsteking bij kan zitten en dat er dus een kans op bloedvergiftering. Elk uur dat je paar langer met bloedvergifteging staat word de kans kleiner dat die het overleefd dus ik zal er geen uur langer mee wachten!

Voorkomen is altijd beter dan genezen! Daarbij moe(s)t de wond misschien gehecht worden, iets wat ook heel verstnadig is om zo bacterien buiten te houden, de genezing te versnelle en het litteken zo minimaal te houden.

Ik zou alle benen goed met betadine shampooo wassen en de benen waar wondje op zitten elke dag 3x min. 10 min. afspuiten. Het paard op (schone) stal laten staan en 3x per dag 10 min lopen..

Succes ermee Knipoog

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:36

ik reageer even voor Shadowlover:
het euvel is dus dat de eigenaren er geen DA bij willen halen Huilen
vandaar dat we meer info via deze weg willen vinden.
Overigens is alle klei ed eraf gehaald.

Iig wel heel erg bedankt voor jullie reacties!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:24

ik zou de eigenaar toch laten inzien dat he van belang is dat die eventueel een ontstekingremmer krijgt en eventueel vochtafdrijvers.

Begin gewoon wat ik al eerder zei met alle benen wassen (volgende keer gelijk doen!) en elke dag 3x afspuiten en wandelen!

rustig aan doen.. als alle benen weer dun zijn en de wondjes genezen eens kijken of die goed loopt als dat het geval is kan je rustig aan opbouwen..

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 13:41

Ik kom net van de pony vandaan, het been is dikker dan gisteravond (en gisteravond had ik de indruk dat het iets de goede kant opging) en de pony krijg ik bijna niet uit haar stal. Ik hoop echt dat de eigenaar onderhand inziet dat dit niet goed gaat en een dierenarts laat komen. Met haar gaan wandelen heeft geen zin want ze verzet gewoon geen stap tenzij er iemand achter gaat staan. Er komt wel wat troep uit de wond wat iets slijmerig is en waar wat bloed bij lijkt te zitten en er zit ook nog een korstje. Ik spoel zo vaak mogelijk het been af met koud water en dan lijkt de zwelling ook iets af te nemen.

Meer kan ik gewoon niet voor de pony doen, het ligt echt bij de eigenaar. Ik vind het echt bijzonder frustrerend.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:47

wil het paard nog steeds niet het been belasten?

als die domme eigenaresse niet NU een dierenarts erbij haalt, dan is de kans groot dat ze straks nog meer geld kwijt is.\

stel bv dat het gewricht is aangetast, als je daar niet op tijd bij bent, dan word de noodzakelijke medische zorg alleen maar mee.. en dus duurder..

los van het feit dat ik het moreel gezien onterecht vind om een dier adequate diergeneeskundige zorg te onthouden.

suc6 met het overtuigen van de mensen

ps ik zou juist GEEN klei erop smeren, want op die manier is de kans groot dat je juist bacterien in de wond smeert.
Afspoelen met lauw water is beter voor de wond..
(niet te veel zelf gaan klooien met het paard, want anders kun je het alleen maar verergeren..)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:50

Ik snap niet dat die eigenaresse er geen DA bij wilt halen.. Zij zal toch ook wel zien dat het zo niet de goede kant op gaat Lips are sealed ... *zucht*
Ik kan daar echt niet tegen hoor... Een paard kost nou eenmaal geld en je moet al helemaal niet besparen op DA-kosten!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:31

de klei heb ik niet in de wond gesmeerd maar daar waar het been dik is, dus het deel boven de kogel en de kogel zelf. De wond is echt maar heel klein en zit aan de onderkant van de kogel, heel raar dus, ik weet ook echt niet hoe ze het voor elkaar heeft gekregen. Ik ga er nu weer heen, kijken of ik ze nu kan overtuigen. De pony wil er echt niet op gaan staan.

als het mijn eigen paard was geweest, ik had echt meteen de da erbij gehaald. Ik weet niet veel, maar als een paard niet meer op zn been wil staan is het echt goed mis.

zucht, kweet het echt niet meer.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 17:01

De dierenarts wordt erbij gehaald! Ik hoop jullie zo vlug mogelijk goed nieuws te kunnen vertellen.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:39

shadowlover schreef:
De dierenarts wordt erbij gehaald! Ik hoop jullie zo vlug mogelijk goed nieuws te kunnen vertellen.

Juutje: godzijdank! Pffh pak van me hart! Ik hoop dat die DA ook met spoed komt, het zit me al de heel tijd niet lekker, vooral als je zegt dat t nóg dikker is geworden...

Hopen nu dat de pechvogel toch een mazzeltje heeft en t niet ernstig is.
Succes en jij en Chantal nog veel sterkte Ach gut

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:44

De dierenarts is gisteren gebeld en die zei dat we door moesten gaan met afspoelen en als het niet beter werd, dan kwam hij maandag en dan krijgt ze injecties.
Het zit me niet lekker, maar ik ga ervan uit dat die man weet waar hij het over heeft.

Ik wil jullie iig nog bedanken voor alle reacties, ik heb er zeker wat aan gehad. Ik houd jullie op de hoogte.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:31

mmh ik had die DA ook liever vandaag dan morgen gezien. Pony had wel erg veel pijn voor een normale kreupelheid naar mijn zin...

Maar ff erop vertrouwen dat ie t goed heeft!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:06

mijn pony is laatst gevallen, hele grote schraafwond op het been en heel erg dik. 2 keer per dag afspoelen met koud water en 2 keer per dag wondspray er op. ze kon eerst 4 dagen niet op het been staan maar toen later wel, je moet elke dag een heel klein beetje verbetering zien, niet meteen de volgende dag maar na een dag of 4/5!! bij mij is de dierenarts meteen gekomen en die gaf mij dit advies. maar ik zou niet met klei en alles aan de gang gaan. en laat die korst er gewoon opzitten die valt er vanzelf af of word er vanzelf wel afgespoeld!! maar ga het er niet afhalen.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:07

mijn pony is laatst gevallen, hele grote schraafwond op het been en heel erg dik. 2 keer per dag afspoelen met koud water en 2 keer per dag wondspray er op. ze kon eerst 4 dagen niet op het been staan maar toen later wel, je moet elke dag een heel klein beetje verbetering zien, niet meteen de volgende dag maar na een dag of 4/5!! bij mij is de dierenarts meteen gekomen en die gaf mij dit advies. maar ik zou niet met klei en alles aan de gang gaan. en laat die korst er gewoon opzitten die valt er vanzelf af of word er vanzelf wel afgespoeld!! maar ga het er niet afhalen.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:28

begrijp ik nu goed dat de DA pas maandag komt?
Is hij dan wel goed ingelicht door de eigenaresse en datt het iets acuuts betreft? Mag hopen dat ie niet net zo laks is als eigenaresse
Hoe lang is ze al gewond en nu moet ze het weekend ook nog door met naar alle waarschijnlijkheid een ontstoken been.
Ik zal haar bazin een spijker door de voet jagen en dan zeggen "sorry je moet nog twee dagen wachten voor je hulp krijgt.
Wil ze haar paard kwijt of zo??
Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt om te overtuigen dat langer wachten echt niet kan
Succes!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:48

gesina schreef:
begrijp ik nu goed dat de DA pas maandag komt?
Is hij dan wel goed ingelicht door de eigenaresse en datt het iets acuuts betreft? Mag hopen dat ie niet net zo laks is als eigenaresse
Hoe lang is ze al gewond en nu moet ze het weekend ook nog door met naar alle waarschijnlijkheid een ontstoken been.
Ik zal haar bazin een spijker door de voet jagen en dan zeggen "sorry je moet nog twee dagen wachten voor je hulp krijgt.
Wil ze haar paard kwijt of zo??
Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt om te overtuigen dat langer wachten echt niet kan
Succes!!

sluit me hier volledig bij aan Boos!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 19:03

hoi mensen,

effe update, de pony staat alweer een stuk beter. Gister echt een dieptepunt bereikt, been tot aan de knie helemaal dik. Vandaag echter is ze zelf de stal uitgelopen, (de afgelopen dagen hebben we haar iedere keer met moeite buiten gekregen om het been af te spoelen) en heeft een paar uurtjes op de wei gestaan. Ze loopt nog steeds kreupel en het been is nog steeds dik, maar niet meer zo dik als gister en ze loopt echt een stuk beter.

Het ziet ernaar uit dat het toch goed gaat komen. Maandag komt zeker de dierenarts.

En Gesina, ik neem aan dat mijn oom duidelijk tegen de da heeft gezegd dat ze een wondje heeft, dat het been dik is en dat ze er niet op gaat staan, dat zou genoeg moeten zijn voor een da.

rhootje schreef:

Hier werd ik erg vrolijk van, dit geeft aan dat het niet ernstig hoeft te zijn en dat de da toch wel weet waar hij het over heeft. Ik zat er nl best mee in mn maag dat hij maandag pas kwam. erg bedankt voor je reactie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:11

Is de enting van deze pony wel up-to-date ? tetanus bedoel ik dan ?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 19:52

Mist schreef:
Is de enting van deze pony wel up-to-date ? tetanus bedoel ik dan ?

oeh, dat weet ik niet. De pony staat pas sinds september bij ons op de wei en daarvoor heeft ze een jaar stilgestaan om een veulen te krijgen. Ik weet echt niets van haar medisch verleden. We wisten niet eens wanneer we haar moesten ontwormen. Dat houden we nu wel bij en binnenkort wordt mijn paard weer ingeënt en dan wou mn oom ook de pony laten inenten. Ik heb al tegen hem gezegd dat hij even in haar paspoort moet kijken. Ik zal het nog eens navragen hoe het zit.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:29

Heeft het paard geen Einshuss?

Ik kwam laatst bij mijn paard had hij en heel dik been en wou er niet meer op staan.
Laat staan dat hij wou lopen.
Moest er ook echt met een zweep achter gaan staan.
Bleek dus dat hij een klein wondje op zijn hak had (wel een oudere wond) en daardoor kwam het waarschijnlijk
Het been van mijn paard was ook helemaal dik.

Ook gelijk de DA erbij gehaald en toen bleek dus dat hij Einshuss had.
(bloedvergiftiging)

Ik heb hier toen ook een toppic over geopent.

"Wie is bekent met Einshuss?"
Moet je daar ff op kijken voor meer info.
Er staan ook wel foto's bij.

In elk geval succes verder