mini shet met beestjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarjoleinP

mini shet met beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 09:44

Mijn mini shet heeft voor het tweede jaar weer last van luis o.i.d.
Vorig jaar heeft hij er ook last van gehad en toen heb ik een shampoo gekregen om mee te wassen, maar omdat de vacht zo dik is kun je zeer slecht tot op de huid komen.
Daarom hebben we hem vorig jaar geschoren en heb ik een dekentje voor hem gemaakt voor snachts. Overdag was de temperatuur toen al hoger en kon hij zonder buiten staan.

Mijn vraag is nu is er nog een andere oplossing dan scheren. In dit weer kan hij overdag niet buitenstaan zonder deken, maar ook niet met een niet waterdichte deken.
Op stal laten staan vind ik geen optie.

Hoe kan het dat hij het nu al twee keer heeft, terwijl de andere pony's (grotere) die in dezelfde wei lopen er geen last van hebben.

Kiara

Re: mini shet met beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:48

De oorzaak weet ik niet.
Wij haddenook shetten op stal met luis.
Afgelopen maandag zijn die gewassen.
Ja, heel zielig, met koud water uit de slang, en daarna met warm water uit een emmertje.
Het was een flinke klus, maar het is gelukt. Daarna met een zweetdekentje op stal, bovenluikjes dicht tegen de kou, datwel.
Nu kunnen ze weer lekker bij de rest staan.
Sterkte!

Ik heb ook wel eens gehoord dat frontline-spray kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:48

Luis komt het meest voor bij oude, zwakke of zieke paarden. Is je shet helemaal gezond?

Hofman lieve's heeft veeluispoeder. Teershampoo helpt ook. Veerust en ja, frontline ook vast wel. De veearts had mij frontline aangeraden voor teken bij mijn veulen, dus het zal geen kwaad kunnen. En je andere spullen goed schoonmaken.
Dat scheren lijkt mij ook geen pretje, maar als je dat doet zal er toch een deken op moeten....

Succes

MarjoleinP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 16:17

Hij wordt van het voorjaar 2 jaar. De dierenarts heeft hem afgelopen december gezien en ingeent. Hij vond toen dat hij er prima uitzag. Goed ik conditie (Niet te dik, probeer ik zo goed mogelijk te voorkomen).

Ik heb niet het idee dat hij ziek is. Hij is levendig genoeg.

Als ik hem ga scheren, zorg ik er natuurlijk wel voor dat ik eerst een goed dekentje voor hem heb.
Is veel te koud zo in je blote barst buiten te staan.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:32

wassen met sebasil, en dat na een week herhalen. Met gewone shampoo of met imaverol dood je namelijk niet de eitjes, en die komen wel uit natuurlijk, zo blijf je bezig.
kun je volgens mij gewoon bij de dierenarts krijgen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:02

Pipetje Advantage (bij de dierenarts, tegen vlooien bij de hond) voor 40 kg hond, over 10 dagen herhalen.
Of Cydectin pour-on, voor rundvee, 10cc/100kg over de rug en na ongeveer 14 dagen herhalen.
Imaverol werkt alleen tegen schimmel, dus daar krijg je hoogstens schimmelvrije luizen mee.
Sebacil is uit de handel, nog wel in Belgie te verkrijgen.
Frontline werkt inderdaad ook, echter niet paard is even enthousiast om van top tot teen gesprayed te worden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:04

Las net je berichtje beter door, misschien een idee om eerst uit te zoeken wat ie heeft ipv zelf te dokteren. Dierenartsen zijn hier best wel goed in.....

MarjoleinP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 09:55

Hij had vorig jaar precies dezelfde beestjes. Toen heb ik inderdaad shampoo (sebasil) gekregen die die krengen zouden doden. Maar dan moet je wel tot op de huid kunnen komen.
Toen na het wassen het probleem niet verholpen was, kreeg ik het advies om hem te gaan scheren. Nadat hij geschoren was, was het probleem ook opgelost. Geen beestjes meer, omdat die zich vooral op hun gemak voelen in een dikke vacht.
Mijn vriend heeft het idee dat we hem gewoon het beste kunnen scheren. Omdat dat vorig jaar ook goed werkte. Daarom ben ik ook op zoek naar een waterdicht dekentje.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:54

Pas op met vlooienmiddelen voor honden of katten.
Paarden zijn lichamelijk totaal anders en er is niet op paarden getest.
Bovendien werkt Advantage/Bolfo Gold niet tegen luizen.

Je weet dus geen bijwerkingen, ook niet op lange termijn.
er is kans dat het gaat stapelen waardoor je een vergiftiging krijgt.
Klachten kunnen dan zijn.......verminderde weerstand en dus meer kans op worminfecties, verminderde vruchtbaarheid, spiertrillingen, ataxie etc.
Soms gebruik ik een pufje frontline spray tegen staartschuren, maar de fabrikant stond er niet achter !

Wat je wel kan doen is wassen met Permethrin-shampoo.
Dit werkt tegen vlooien, luizen,(schurft)mijten en teken.
Ook dit is een hondenshampoo, maar wel veilig voor het paard omdat het de huid/bloed niet in gaat.
Ik heb het eerst getest op een plekje en de volgende dag gewassen.
Probleem opgelost. Op DA advies

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:27

Als je op Google zoekt met 'horse lice advantage' vindt je een verslag van een betrouwbaar medisch onderzoek waarin het effect van Advantage bij IJslanders met luizen wordt bewezen. Ben het overigens met de strekking van je reactie wel eens, weet waar je mee bezig bent als je gaat knutselen met medicijnen bij paarden!

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:05

Gebruik imaverol, is niet duur, je kunt het het beste de eerste x onverdunt gebruiken en daarna grondig!!! uitspoelen. Dan doe je het verdunt in ene plantenspuit en dan benevel je hem 2 a 3 x daags! Geloof me helpt echt!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:06

Jaha, Imaverol helpt echt...... tegen schimmel, niet tegen luizen. }>

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:23

Ik weet er niet zo veel van, maar ik vraag me alleen af of als je hem scheert het probleem wel echt is opgelost? Ik vraag me af of die beestjes dan niet in de deken gaan zitten als je de shet scheert. Ik weet niet hoe bestendig die dingen zijn en vooral ook hun eitjes of larven of zo. Ik kan me voorstellen dat die dingen misschien hun eitjes dan in de deken leggen en dat het probleeem zo blijft bestaan. En misschien zelfs dat die dingen de zomer overleven in je deken, weet niet hoor??, maar zou kunnen, als je dan weer een keer de deken erop legt heeft je pony het weer.
Misschien is dat zelfs wel de oorzaak dat ie ze nu weer heeft.
Ik weet niet of het zo is en of het zo kan hoor, maar het is maar een gedachte...

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:10

Het helpt zeker wel om te scheren! Als je MarloleinP haar berichtjes goed doorleest dan schrijft ze duidelijk dat het wassen niet veel zin heeft door de dikke vacht. En door te scheren helpt de shampoo wel. Dit is ook mijn eigen ervaring. Mijn shet had vorig jaar precies hetzelfde en ik heb hem toen ook geschoren en gewassen en een dekje opgedaan. BR heeft superkleine maatjes. Mijn shet staat ook dag en nacht buiten (kan wel in de stal als hij wil)
Dat je shet niet fit zou zijn is onzin, luis krijgen ze echt niet alleen als oud of ziek zijn!

MarjoleinP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:40

MickysHootie schreef:
Dat je shet niet fit zou zijn is onzin, luis krijgen ze echt niet alleen als oud of ziek zijn!

Bedankt MickysHootie, ik begon al licht te twijvelen of ik inderdaad wel goed voor het zou zijn.

Ik heb Pietje ondertussen al geschoren en daarna gewassen. Was echt zielig. We hebben wel warm water uit emmers voor de voordeur (bij een rijtjes woning Haha! ) gebruikt. Maar wat had hij het koud. We hebben daarna lekker met hem hard gelopen met dekentje om, om hem weer een beetje warm te krijgen.
Hij heeft nu inderdaad een dekje van BR op. De kleinste is nog ietsje te groot, maar wel acceptabel.
Ik kan wel merken dat hij blij is dat de meelifters weg zijn. Hij schuurt aanmerkelijk minder en begint ook weer vrolijker te worden.

MickysHootie schreef:
Mijn shet staat ook dag en nacht buiten (kan wel in de stal als hij wil)

Hoe is jouw ervaring met het waterdicht zijn van deze BR dekentjes??

Bedankt voor alle adviezen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:04

Heel eerlijk moet ik je zeggen dat wanneer het regende ik ze eigelijk altijd op stal deed en nog doe. Maar als je die mogelijkheid niet hebt dan is het niet anders! Je kan natuurlijk niet toveren. Als een paard met zijn wintervacht in de regen staat dan is dat ook niet 1, 2, 3 opgedroogd. En zo moet je het met het dekje ook maar zien. Het dekje is goed waterafstotend, alleen bij aanhoudende regen zal het hier en daar toch gaan lekken. Maar net wat ik schreef, een paard die met een dikke wintervacht buiten staat regent ook helemaal net en zal het ook een aardige tijd duren voordat die weer droog is. En zo is het met zo'n dekje natuurlijk ook.
Succes en je doet het prima hoor! Knipoog

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:48

Volgens mij moet je de behandeling na 3 weken (of 4) herhalen, want dan komen de eitjes uit. Dan moet je dus ook deken, halster, borstels en bla bla wassen. (een uur goed onder water houden helpt al errug goed).

Kiwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:04

Gewoon een wormekuur geven met als werkzame stof Ivermectine. Ivermectine is werkzaam tegen maagdarmwormen, longwormen en ectoparasieten (o.m. horzellarven, bloedzuigende luizen, teken en mijten).