GALLEN door bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

GALLEN door bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:57

Hallo!
Ik heb een vraag:
Toen ik mijn paard kocht, had ze mooie droge benen. Nu (anderhalf jaar later) zitten er vooral veel gallen op de achterbenen. Er verschijnen nu gallen op haar voorbenen.
Ik rijd haar met peesbeschermers (voor) en in de wei krijgt ze voor en achter.
Waardoor kan dit nu opeens komen? Misschien door een andere bodem?
Alvast bedankt!

wynoah

Re: GALLEN door bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:02

Ik heb een manegepaard verzorgd wat altijd mooie droge benen had totdat er een nieuwe bodem kwam. Enkele maanden erna zaten zijn benen vol met gallen terwijl hij net zoveel liep als eerst.

Die nieuwe bodem vind ik sowieso slecht, maar weet niet of het met het nieuwe type bodem te maken heeft of dat het komt doordat hij ineens veel op een andere bodem moest lopen zonder dat hij daaraan kon wennen.

Gallen kunnen door veel dingen ontstaan, dus ik zou het niet alleen aan de bodem wijten. Toen hij bij jou kwam kreeg hij waarschijnlijk ook een ander trainingsschema en voer etc. Misschien liep hij eerst ook wel de hele dag door op de wei en nu helemaal niet? Denk dat het moeilijk is te achterhalen hoe het nu precies komt, succes Lachen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:11

Mijn paardje heeft ook galletjes. Tsis helaas nix aan te doen, maar het kan wel aan de bodem van de bak leggen. Als deze te zwaar is is dat natuurlijk niet echt goed voor een paard zijn benen.
Ik stond voor dat ik op deze stal stond, ook op een stal met een zwaardere bak, daar had iris meer last van haar gallen dan nu. Ze zijn toch echt een stuk kleiner, dus naar mij mening kan dat wel degelijk een oorzaak zijn.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 07:33

Hebben andere paarden op stal ook gallen ontwikkeld? Dan zou ik eerder een verband zien met de bodem.
Sommige paarden hebben er echt aanleg voor en kunnen dit al op jonge leeftijd krijgen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:08

ben het met kyona eens.

ook kan het zijn dat de bloedciculatie niet optimaal. is heel belangrijk is goed in en uit stappen. En dan goed losrijden voor je met allerlei zware oefeningen begint. Ook veel bewegen is goed. zoals in het land en op het harde stappen.