opgezette klieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RedFlame

opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:02

mijn pony heeft al een keer eerder opgezette klieren gehad omdat ze een dag op nat bevroren gras had gestaan en nu had ze dat woensdag meer
toen was het binnen een dag weg
en nu was het vrijdag al minder maar zit het er nu nog steeds terwijl ze niet meer op gras heeft gestaan en ook niet heeft gereden,
ik wilde gister weer gaan rijden toen was ze heeeel sloom
(wat ze normaal echt neit si als ze bijna een week heeft stilgestaan)
nou zijn we van plan toch maar de dierenarst te bellen.
maar weet iemand wat dit kan zijn en of het erg is?
(bijvoorbeeld een grasallergie Verdrietig )

Patoucha

Re: opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:00

ligt eraan welke klieren zijn opgezet. De oorspeekselklieren (onderhetoor, op dekaaklijn) worden dil door teveel eten van kort gras waardoor ze veel kauwen op niks. De lymfeklieren zitten verder richting keel, en kunnen dik worden als er ergens een ontsteking zit, of een virusje of een slechte weerstand waardoor de klieren wat heftiger reageren

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:22

zolang het paard niet hoest, geen verhoging heeft en goed eet en drinkt
zou ik me geen zorgen maken, gewoon wat extra vitaminen geven en een paar dagen wat rustig aan doen met rijden
word het dan nog niets beter, dan kan altijd de veearts nog ingeschakeld worden
die klieren zeggen niet meteen iets ernstigs hoor
ze zetten op als er teveel afvalstoffen in t lichaam zitten
dit kan door voedsel komen, maar ook door ziektekiemen
dat is bij mensen ook, doordat de ziektekiemen opgeslagen worden in de lymfklieren, word je niet ziek
komen er teveel ziektekiemen, of is de weerstand te laag, dan word je wel ziek
dus als ze opgezet zijn wil dat , zonder ziektekenmerken ( verhoging, hoesten etc ) zeggen dat er een virusje in de lucht hangt, en het lichaam druk bezig is het virus tegen te houden Knipoog

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:39

ik kom net van mijn paardje vandaan en het was al ietsjes losser dan gister, wel een beetje warm maar niet overdreven warm
bedankt voor de tips we wachten toch nog een paar daagjes met de dierenarts nu het de goede kant op gaat

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:29

Ian heeft ook soms opgezette klieren rond zijn nek. Na een beetje losrijden zijn die altijd al veel minder. Hij heeft er ook vrijwel geen last van

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 16:25

het was er vandaag nog steeds een beetje wel gereden niet zo lang ze liep wel redelijk wel een beetje stijf maar wat wil je als ze een week heeft stilgestaan
het leek na het rijden erger dus morgen maar weer een dagje rust als het na de carnaval nog niet weg is laat ik zeker de dierenarst komen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:59

mijn arab heeft ook regelmatig opgezette klieren, vaak na het grazen. Hij heeft wel genoeg gras oid. Ik weet niet hoe het komt dat ze zo dik zijn, vaak na een uur alweer verdwenen als hij zn hoofd weer omhoog heeft... Pling