Heel dicht, tranerig oog! !!SPOED!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margon

Heel dicht, tranerig oog! !!SPOED!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:18

Ik kom net thuis en mn pony staat ineens met een heel dicht en tranerig oog, hij kan em niet eens goed opendoen!

Wat moet ik nu doen?

CM_

Re: Heel dicht, tranerig oog! !!SPOED!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:20

even schoonmaken met afgekoeld, gekookt water en een zuivere doek
evt wat uierzalf op de randjes van het oog smeren, en dan even afwachten wat het doet
waarschijnlijk een koutje opgelopen, snotterd hij er ook bij?
ik zou me er iig niet al te druk over maken Knipoog

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:21

crossmonster schreef:
even schoonmaken met afgekoeld, gekookt water en een zuivere doek
evt wat uierzalf op de randjes van het oog smeren, en dan even afwachten wat het doet
waarschijnlijk een koutje opgelopen, snotterd hij er ook bij?
ik zou me er iig niet al te druk over maken Knipoog

BEdankt voor het snelle antwoord OK dan!
Ik ga het direct doen!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:36

Waarschijnlijk heeft hij een beschadiging van zijn oog. Dit kan komen door een takje oid. Het best is om even te laten kijken door de DA die een antibiotica oogzalfje voor kan schrijven. Vaak is AB niet nodig, maar als er een infectie bij komt, ben je ver van huis. En het oog goed spoelen met gekookt, afgekoeld, water voor je de zalf er in doet.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:08

terramycinezalf wil wel es helpen nadat je het oog schoongemaakt hebt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:31

globenicol zalf,helpt nog beter!!

misschien een hornvliesbeschadiging,evt even een veearts naar laten kijken...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:10

voor je allemaal middeltjes gaat gebruiken zou ik het eerst even n paar dagen gewoon schoonhouden, wellicht word het dan vanzelf beter, dat is gezonder als wanneer je meteen zonder dat je weet wat de oorzaak is, begint met smeren !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:34

crossmonster schreef:
voor je allemaal middeltjes gaat gebruiken zou ik het eerst even n paar dagen gewoon schoonhouden, wellicht word het dan vanzelf beter, dat is gezonder als wanneer je meteen zonder dat je weet wat de oorzaak is, begint met smeren !

Hier ben ik het mee eens. Seven (pony van mijn vriendin) had vorige maand ook zo'n traanoog. En hoe meer wij schoonmaakten, hoe dichter het ging zitten. Toen ik bedacht dat het misschien slim was er eens even af te blijven was het met een dag minder en met twee dagen weg. Soms is niets doen echt aan te bevelen. Als het duidelijk erger wordt kun je altijd nog ingrijpen of de veearts bellen.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:26

Ik heb sinds vanmiddag het nu al een stuk of 3 a 4 keer gedaan! En het verbeterd al wel Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:59

Toen ik Spike net had, had hij het ook heel vaak. Hij had dan liggen rollen en dan kwam er allemaal zand in zijn ogen. Ik heb toen zuivere kamillethee gekocht, en dan thee zetten en met het theezakje het oog deppen, van rechts naar links. Na ongeveer een uurtje zag het er al weer een stuk beter uit!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:20

wat crossmonster en Anya zeggen ben ik het ook mee eens.
vorig stond hier een paard. En die kreeg ook een dik traanoog. in het begin maakt ik het schoon, waardoor het idd verbeterde. Maar over ging het niet. Ben toen gestopt daar mee en na een paar dagen was het klaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:24

als mijn pony zo ineens een dik oog heeft ( wat gelukkig bijna nooit voor komt) heb ik altijd caf+ oogzalf( vitamine A zalf)

dat doe ik er dan een beetje in en blijf er verder vanaf.

de volgende dag is t dan ook meteen weer weg.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:10

Ik heb altijd 1 - 2 tubetjes Cavasan oogzalf in de koelkast liggen, op het moment dat er een beest is met een geirriteerd oog dan kan ik met een uurtje (moet wel even op kamertemperatuur komen) al smeren.
Dan zijn ze er altijd met een dag vanaf.
Je kan dit voor alle beesten gebruiken, ook honden, katten, hamsters etc.

Een paar dagen aankijken vind ik dus niet kunnen, ik heb zelf een aantal keer een onstoken oog gehad en het is toch wel zo enorm vermoeiend om met zo'n dik oog rond te lopen.
Ik laat mijn paarden (en andere beesten) daar niet langer meer rondlopen dan nodig is.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:49

Caf-oogzalf bevat chlooramfenicol, dit is een antibioticum. Er zit ook Vit A in. En zeer goed te gebruiken bij beschadigingen van het oog.
Als je het alleen schoonmaakt, kan het heel erg goed goed gaan, maar als er een infectie bij komt, ben je al snel ver van huis. Zeker als er vervelende bacterien bijkomen kan een paard (en een mens net zo) binnen een paar uur zijn oog verliezen!
Als er een hoornvlies beschadiging is, is het wel net zo aardig voor je paard als hij een druppeltje met atropine in zijn oog krijgt (neemt voor een deel de pijn weg) en een zalfje met antibiotica en vit A . Een zalf smeert de boel zeg maar en is dus heel erg goed.

Als je standaart een tube in de kast hebt liggen, let dan aub wel op de houdbaarheidsdatum... Na openen is het nog maar een maand houdbaar (op kamertemperatuur bewaard meestal)! Anders kunnen er namelijk bacterien in groeien, zeker als je het niet steriel toedient, dus met de punt in het oog gaat, of ergens anders tegen aan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:27

wassen met kamillethee! Dat werkt onstekingsremmend en ontsmettend. Wel even af laten koelen Knipoog

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:04

Mikey ik ben het volledig met je eens.
Beter te vroeg zalven met een onschuldige oogzalf dan zelf prutsen met van alles en nog wat.

Ze hebben maar 2 ogen en een tranend oog hebbben ze niet voor niets.
Je kan de Caf-zalf ook zelf gebruiken !!!

ps. houdbaarheid na openen is 14 dagen.