Lijnmeel tegen te droge en harde hoeven??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Lijnmeel tegen te droge en harde hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 11:40

Wie kent deze toepassing van lijnmeel en kan me vertellen of het echt werkt? Ik heb me laten vertellen dat je er een dikke pap mee moet maken en dit in de hele hoef moet smeren. Schijnt onwijs te stinken, maar als het werkt...

Tjalko heeft zulke droge hoeven dat de basten in zijn stralen springen. Naast het risico van rotstraal, verminderd die harde voeten ook de pompwerking van de voet en dat is uiteraard niet de bedoeling...

Weet iemand eventueel iets anders? Ik stap al wekelijks door de zee en elke dag afspuiten is niet echt een optie omdat Tjalko nogal mokgevoelig is.

nienke07

Re: Lijnmeel tegen te droge en harde hoeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:07

...denk dat het stappen door zee wel heel erg goed is bij mok, maar het zoute water droogt juist de hoeven erg uit... Afspoelen (en goed droog maken) is dan toch belangrijk (denk maar aan je eigen velletje als je in zee gezwommen hebt!!...bij mij vliegen de scheuren erin als ik niet douche voordat ik verder de zon in ga!)

Verder zegt mijn logisch-nadenk-gen...dat je beter wat met voeding(ssuplementen) kan doen, dan aan de buitenkant er iets op smeren...
in ieder geval succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:08

Staat hij overdag buiten? Paarden die in een wei of vochtige paddock staan overdag hebben vaak geen last van deze klachten, paarden die altijd in een droge stal staan wel. Zit je wel weer met die mok. Apart dat hij van allebei last heeft, heeft het met een slechte doorbloeding te maken? Ik zou wel eens willen weten hoe het kwam(hoefsmid weet mss wat)

Harry's horse heeft op de site hoefbevochtigers staan. Een soort hoefschoenen die de hoef nat houden. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar het is misschien een optie.
Verder hoef nat maken en dan olien, blijft het vocht nog even binnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:31

Het probleem van je paard heb jij zelf gecreeerd door door zee te stappen en niet af te spoelen.
Ik zou niet door zee stappen, of iig nadien afspuiten en goed droogmaken, omdat zout de hoeven uitdroogt.
Als je bang bent voor mok zou ik hem niet in een nat weiland of natte paddock zetten, maar gewoon zijn hoeven natmaken met water en aansluitend invetten zodat het water in de hoeven blijft zitten.

De lijnmeelmethode zou ik niet doen. Ook voedingssupplementen zullen in dit geval niet veel uithalen, en als je al wat wilt geven, geef dan Biotine, dat helpt bij de hoefgroe, maar ook dat zul je meer dan een half jaar moeten geven voordat je resultaat gaat zien.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:44

Cassidy schreef:
Het probleem van je paard heb jij zelf gecreeerd door door zee te stappen en niet af te spoelen.

De lijnmeelmethode zou ik niet doen.

Ik spoel altijd zijn benen en hoeven af nadat ik in zee ben geweest, dus dat ik mijn eigen probleem veroorzaak is een beetje kort door de bocht... Daarbij sta ik pas 2 weken vlak bij het strand en was al ruim een jaar de zee niet ingeweest. Daar komt het dus niet door. Tjalko heeft altijd keiharde voeten gehad, had hij al als 3-jarige.

Waarom zou jij de lijnmeelmethode niet doen? Ik ken het niet, dus ben wel benieuwd naar enige onderbouwing...
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 31-01-05 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:02

Ik heb een hoefsmid die alleen maar paarden doet beslaan met probleem hoeven.
de haf van mij heeft ook van die droge hoeven hij zei toen tegen me dat dat komt door dat paarden in de wei bak of waar dan ook lopen,
en daar door ontrekt de onder grond het vocht uit de hoef.
hij zei toen tegen mij leg er zooltjes onder ik weet niet of je het kan maar dan leggen ze dus een ijzer er onder met een leren zooltje tussen de hoef en het ijzzer.
daar tussen komt weer sileconen kit en het werkt echt super.
ik weet niet of het logisch klinkt wat ik zegt maar het werkt echt super goed. informeer er maar een naar bij je hoef smid.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:39

Wat bedoel je met basten in de stralen? Snijdt je hoefsmid ook de straal bij?

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:48

Ik kan me niet voorstellen dat je lijnmeel bedoeld.Dat stinkt naar mijn weten helemaal niet.Bij de paardendrogist(www.paardendrogist.nl) hebben ze een middeltje speciaal voor hele droge hoeven.Ik weet helaas niet meer hoe het heet, maar dat kunnen ze je vast wel vertellen, ik dacht iets met rain ofzo iets. Ik heb het voor mijn paard gebruikt, en die had echt droge hoeven. Die moest zowat elke maand naar de hoefsmit omdat alle ijzers er spontaan afvielen. Ik heb toen een poosje dat spul gebruikt en dat hielp echt heel erg goed.Succes!

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:23

wat je ook kunt proberen is 2 delen zonnebloemolie en 1 deel azijn mengen en dat iedere dag op de hoeven smeren.
heeft bij mijn paard super gewerkt tegen de droge hoeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:01

heb ooit eens ergens gelezen dat je de hoef ook kunt insmeren met een ui.
zou ook goed zijn voor de soepelheid.
maar de tip hierboven werkt heel erg goed, van de olie en azijn

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:20

laida schreef:
wat je ook kunt proberen is 2 delen zonnebloemolie en 1 deel azijn mengen en dat iedere dag op de hoeven smeren.

Kost geen drol en kan vast geen kwaad! Goede tip. Zou je dit ook op de zool kunnen smeren?

Ik heb trouwens via de ruitersportzaak speciale hoefschoenen van Harry's Horse besteld die je in het water moet leggen en vervolgens een half uur om de hoeven moet doen. Zo worden zijn benen niet nat (mok), maar de hoeven dus wel.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:08

Marijn4045 schreef:
laida schreef:

Kost geen drol en kan vast geen kwaad! Goede tip. Zou je dit ook op de zool kunnen smeren?
.

ik heb het nooit op de zool gesmeerd, maar het kan geen kwaad dus ik zou het gewoon proberen.

Lowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:42

Veel mensen kennen deze methode van lijnmeel met water niet, maar het helpt echt heel goed.

De hoeven blijven lekker vochtig en worden hierdoor minder hard.

Bij ons op stal wordt dit regelmatig gedaan.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:49

Ik ken deze methode ook en heb er goede ervaringen mee. Doordat het papje lang in de hoeven blijft zitten trekt het water uit het papje in de hoef en het droge meel valt er weer uit. Dat mensen het vinden stinken heb ik nog nooit gehoord. En goedkoop is het trouwens ook want je koopt gewoon een grote zak lijnmeel bij de fouragehandel en daar doe je maanden mee OK dan!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:09

Ik zou de hoef niet met olie insmeren. De hoef droogt dan juist uit omdat olie water afstoot..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:36

Mijn paard(een fries Haha! ) heeft hele harde voeten, net beton.
De stralen zijn nog harder als de rest van de hoef, waardoor de smid ze niet netjes kan krijgen, hoe scherp de messen ook zijn...
Vooral in de zomer is het een ramp.
Wat ik ook doe, niks werkt...in emmers water zetten, hoefvocht/rainmaker (paardendrogist) enzenz.
Invetten mag ik al helemaal niet van mijn smid, dan drogen ze alleen nog maar meer uit.
Ik heb toen een papje van lijnmeel gemaakt en dat als hoefverband aan z'n voeten geplakt Haha!
Het is een megatroep, maar ik moet zeggen dat het werkt!!
Een lekker papje brouwen, hoef volproppen met die zooi, dan een jute zak erover en met flex-wrap vastmaken(zelfhechtende bandage), vastmaken met een stuk tape.
Aangezien mijn paard nergens aan vreet, heb ik dat de hele nacht omgelaten, voordat de smid kwam.
S'ochtends eraf wassen et voila, je smid kan met een gerust hart aan je paard beginnen
Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:19

ebony2 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je lijnmeel bedoeld.Dat stinkt naar mijn weten helemaal niet.Bij de paardendrogist(www.paardendrogist.nl) hebben ze een middeltje speciaal voor hele droge hoeven.Ik weet helaas niet meer hoe het heet, maar dat kunnen ze je vast wel vertellen, ik dacht iets met rain ofzo iets.

Product heet Rainmaker...heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wel goede verhalen over gehoord.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:01

Hoe is het olie + azijn middeltje je bevallen? Vind het wel een goede oplossing Knipoog

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:41

probeer eens hoefvocht mijn hoefsmid heeft mij dit aanbevolen omdat het de hoef niet afsluit en het geeft de hoef extra vocht.
tevens blijven de hoeven hier ook mooier van en zijn ze makkelijker schoon te maken de dag erna.
het is te bestellen bij de paardendrogist

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:55

Mijn vorige hoefsmid gaf ook altijd het advies om lijnmeel te gebruiken en ik heb het ook wel eens gebruikt. Mijn paarden hebben nu niet zoveel last meer van droge hoeven omdat ik in de zomer altijd de paddock met water zet zodat ze een aantal uurtjes lekker in nat zand staan. Maar het werkte volgens mij wel en ik vond het niet stinken.