Infectie/baterie in luchtzakken, symptomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alayda

Infectie/baterie in luchtzakken, symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 09:15

Wie heeft er ervaring met een ontsteking/infectie in de luchtzakken van zijn/haar paard??
Wat zijn de symptomen en hoe ziet de behandeling eruit??

Alvast bedankt!!!

tola

Re: Infectie/baterie in luchtzakken, symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:01

hoi,misschien een domme vraag...maar wat bedoel je met de''luchtzakken''?

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 13:28

Met luchtzakken bedoel ik de holtes die achter de grote kaakspier lopen nog net in de schedel. (als ik het goed heb...)
Er bevinden zich daar een soort zakken, luchtzakken genoemd dus, die bestaan uit 4 kwabben. Ze zijn erg klein maar er bestaat een mogelijkheid dat hier een bacterie of infectie inkomt wat voor een ontsteking in de luchtzak veroorzaakt.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:37

Bedoel je hier dan de voorhoofdsholtes mee?
Mijn paard is net genezen van een soortgelijke bacteriele-infectie.
Het schijnt dat alle in het hoofd voorkomende infecties,behoorlijk hardnekkig kunnen zijn.
Mijn paard schudde vaak met haar hoofd,en ze maakt in rust vaak een briesend geluid,er liep etter uit 1 neusgat,het stonk vreselijk,1e week licht koorts.
Mijn paard was na 4 weken genezen,dat is zeer snel,het kan wel weer terugkomen als er 1 bacterietje is blijven zitten(hardnekkig dus).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:29

Mijn paard is er op gecontroleerd toen ze een brochoscopie maakten van haar luchtwegen.
Zij had dikke gele neusuitvloeing en zat echt goed dicht.
Volgens de veearts had dit ook kunnen wijzen op een infectie in de luchtzakken, maar die waren bij haar schoon...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:46

als je idd de voorhoofdholtes bedoeld, dan heeft 1 van mijn paarden daar ook eens een ontsteking gehad. Dat is behandeld met Excenel, 2 weken lang (antibiotica)

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:59

Ik bedoel echt een luchtzak ontsteking...
Er is een kleine sprake dat mijn paard dit misschien heeft alleen ze weten het niet zeker en daarom ben ik opzoek naar mensen met ervaring hiermee.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:53

Luchtzakontstekingen kunnen enerzijds of beiderzijds zijn. Er wordt vaak enerzijdse of beiderzijdse neusuitvloeiing gezien. Dit kan erger worden als het paard zijn hoofd omlaag houdt. Verder kan er koorts optreden en andere symptomen van algemeen ziek zijn zoals sloomheid en verminderde eetlust.
Een hoop van deze symptomen komen overeen met andere luchtwegaandoeningen. Volgens mij kunnen ze de diagnose bevestigen met bronchoscopie en eventueel bacteriologisch onderzoek. Bij ernstige ontstekingen waarbij er grote hoeveelheden pus in de luchtzakken kunnen zitten kan dit op een röntgenfoto zichtbaar worden gemaakt.
Als ik jou was zou ik een goede dierenarts opzoeken die je verder kan helpen. Want alleen aan de symptomen is de diagnose niet te bevestigen. Succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:40

Luchtzakontsteking

Bij zoogdieren, dus ook bij de mens, loopt er een kanaaltje vanuit de keelholte naar het middenoor (buis van eustachius). Hierdoor blijft de luchtdruk aan beide zijden van het trommelvlies hetzelfde. Bij het maken van een slikbeweging gaat de buis even open en kan er lucht in of uit de buis. Hierdoor kan bij luchtdrukveranderingen de druk aan beide kanten van het trommelvlies weer gelijk worden.

Bij een paard is de buis van eustachius in het middengedeelte zeer wijd en wordt dan ook luchtzak genoemd. Soms is deze luchtzak achter de kaak zichtbaar als er om een of andere reden veel lucht in staat. Als dit af en toe gebeurt wordt dit als normaal beschouwd.

Soms, meestal als complicatie van droes, kan een of beide luchtzakken ontstoken raken. Is dit het geval, dan kan er pus via de keeluitgang in de keel komen en vanaf hier naar buiten (snotneus). Doordat de keel steeds vanuit de luchtzak besmet wordt, kan de keel ontstoken raken (hoesten). Indien een pusklontje de uitgang naar de keel blokkeert, kan een teveel aan lucht niet meer uit de luchtzak (luchthoudende zwelling achter kaak onder het oor). Als een luchtzakontsteking langer blijft bestaan, kan dit de wand van de luchtzak, waarin zeer grote bloedvaten liggen, zo erg beschadigen dat er zeer ernstige bloedingen kunnen ontstaan (zie neusbloedingen).

De diagnose is alleen met zekerheid te stellen door met de scoop via de neus en de keel en dan via het kleine kanaaltje dat daar uitkomt in de luchtzak te kijken.

bron: www.keerhoeve.nl