Liggen, beetje sloom, geen koorts, misschien besmettelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rowy

Liggen, beetje sloom, geen koorts, misschien besmettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:25

Hoi,

Een paar weken geleden lag mijn pony in de stal, nou niet bijzonders natuurlijk, dat doen ze wel vaker. Maar ze was die dag als een paar keer gaan liggen en normaal zag ik haar bijna nooit liggen dus ik vond het al vreemd. Ik heb haar toen buiten gezet en dr in de gaten gehouden en ze ging meteen weer liggen, nou buiten gaat ze echt NOOIT liggen, alleen ff rollen, dus ik had wel in de gaten dat er iets niet goed was. Ik dacht eigenlijk aan koliek, maar dan kijken ze meestal ook naar de buik en gaan ze rollen. Rowy ging echt alleen liggen en verder niets, alsof ze heel erg moe was. Na een paar uur (had met verschillende mensen overlegt en uiteindelijk de dierenarts nog niet gebeld, omdat het er verder nog niet zo ernstig uitzag hebben we het even afgewacht) stond ze ineens op. Ze was nog wel sloom, maar ze is toen niet meer gaan liggen. Heb dr nog een dag vrij gegeven, maar er was eigenlijk niets meer aan te merken. Een week daarna had haar buurman ineens hetzelfde! Ook heel sloom en liggen maar bij hem duurde het een week. Dat paard is al op leeftijd en misschien dat het bij hem wat langer duurde omdat zijn weerstand lager was ofzo. Er is bij hem ook geen dierenarts geweest (is niet mijn paard, als het zo lang duurde had ik hem wel laten komen) en bij hem ging het ook vanzelf over. Nou kwam ik vandaag op de manege, lag mijn pony weer, voor de tweede keer vertelde iemand van stal. En ze was weer sloom. Geen koorts. Ik snap er echt niets van. Wat kan dit zijn? Virus ofzo? Of is er iets niet goed met het voer? Misschien de weersomslag? Het heeft een hele week gevroren, en nou ineens weer 8 graden, en dat was de vorige keer ook het geval. Maar ja, dan is het toch vreemd dat het buurpaard het pas een week later kreeg... Vaag. Herkent iemand dit?

shana

Re: Liggen, beetje sloom, geen koorts, misschien besmettelij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:28

misschien het virus dat te maken heeft met de spieren ( ben de naam kwijt kwijt iets met myopathie ofzo )

ik zou zeker een da laten komen

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 18:41

*schopje*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:31

als ik de symptomen zo lees zou ik denken aan een virus.
het lijkt haast wel alsof ze een griepje te pakken hebben?

maar inderdaad dat het dan weer terugkomt..
en ook lijkt het wel op koliek vind ik, alleen zullen ze waarschijnlijk minder pijn hebben, gezien hun gedrag.

maar een reden waardoor het komt?
nee geen idee?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:44

Mijn pony heeft ook wel gehad dat hij veel lag. En niet echt voorwaarts was. En ook geen koorts. Zag er verder ook gezond uit.
Ik heb toen bloed laten prikken, en hij had bloedarmoede.
Misschien krijgen ze op stal te weinig vitaminen en mineralen binnen dat daar meerdere op reageren.
Met een bloedonderzoek kun je heel wat zien, dus dat is wel aan te raden op zich.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:20

Dyonne schreef:
Mijn pony heeft ook wel gehad dat hij veel lag. En niet echt voorwaarts was. En ook geen koorts. Zag er verder ook gezond uit.
Ik heb toen bloed laten prikken, en hij had bloedarmoede.
Misschien krijgen ze op stal te weinig vitaminen en mineralen binnen dat daar meerdere op reageren.
Met een bloedonderzoek kun je heel wat zien, dus dat is wel aan te raden op zich.

Ja dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar mijn pony heeft een mineralenblok, en ze krijgt 2 scheppen pavo condition per dag en daar zitten als het goed is alle vitaminen en mineralen in.

Griepje zei iemand hier, maar ze wordt 2 keer per jaar tegen influenza (en tetanus) geënt dus dat mag dan eigenlijk niet kunnen.

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:45

Bij ons op de manege staan 4 paarden met dezelfde syptomen als jouw paard. bij alle 4 is bloed afgenomen en ze hebben alle 4 bloed armoede, waarschijnlijk veroorzaakt door een virus. Ze hebben staaltabletten gekregen. Ook krijgen ze een voedingssupplement en dat heet Equitop forte. Gedroogde brandnetelblaadjes wil ook nog wel helpen. In appelstroop zit ook veel ijzer en ze vinden het nog lekker ook.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:45

Staat die wel is buiten? En in wat voor een land?

Het kan zijn dat die een lichte 'virus' van bloedwormen heeft!!
Wij hadden er ook zoéén op stal, die er een ernstige vorm van had. Hij begon te shaken, in en buiten zijn stal, en na onderzoek bleek het dat zijn ziekte uitliep op MS voor mensen, wat voor paarden een (Vergeten) andere naam had!!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 20:56

love_sander schreef:
Staat die wel is buiten? En in wat voor een land?

Het kan zijn dat die een lichte 'virus' van bloedwormen heeft!!
Wij hadden er ook zoéén op stal, die er een ernstige vorm van had. Hij begon te shaken, in en buiten zijn stal, en na onderzoek bleek het dat zijn ziekte uitliep op MS voor mensen, wat voor paarden een (Vergeten) andere naam had!!

Hij staat 3 keer per week een paar uur buiten in een zandpaddock. En ik houd een vrij streng ontwormingsschema aan, als de hoefsmid komt krijgt ze ook meteen een wormenkuur (das 1 keer in de 8/9, heel soms 10 weken) om en om met hippomec en equimax. Dus dan zou ze eigenlijk geen wormen moeten kunnen hebben dacht ik.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:24

Citaat:
Hij staat 3 keer per week een paar uur buiten in een zandpaddock. En ik houd een vrij streng ontwormingsschema aan, als de hoefsmid komt krijgt ze ook meteen een wormenkuur (das 1 keer in de 8/9, heel soms 10 weken) om en om met hippomec en equimax. Dus dan zou ze eigenlijk geen wormen moeten kunnen hebben dacht ik.

De bloedwormen worden niet aangepakt door hippomec of equimax, daarvoor moet je toch echt ontwormen met een ontwormingsmiddel met MOXIDECTINE erin. Bijvoorbeeld Equest, dat heet tegenwoordig geloof ik Equigell!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:11

Citaat:

De bloedwormen worden niet aangepakt door hippomec of equimax, daarvoor moet je toch echt ontwormen met een ontwormingsmiddel met MOXIDECTINE erin. Bijvoorbeeld Equest, dat heet tegenwoordig geloof ik Equigell!

Hoe vaak moet je ontwormen voor bloedwormen ? (sorry, misschien niet helemaal on-topic)