spierbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:06

hallo,

Een pony op mijn manege loopt nogal 'stijfjes'.
Dus ik vragen aan mijn instructrice wat dat zou kunnen zijn..
zei zij dat hij iets had aan zijn achterbenen, maar ze zei niet wat.
dus ik internet afgespeurd..kwam ik uit bij spierbevangenheid.

Maar hij heeft ook iets aan zijn rug, die is heel gevoelig en als je er een
zadel op legt zakt hij meteen in. ik denk zelf dat er iets mis is met de wervels. maar wat??

dus nu is mijn vraag: wat denken jullie wat hij allemaal heeft? Verdrietig
(p.s. hij zweet ook veel.)

bedankt..

Kiara

Re: spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:44

Ik kan hier weinig uit opmaken.
Als je het echt wilt weten zou ik de DA erbij halen.
Lijkt me geen verkeerd idee.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:06

DA had bij mij niet gevonden!!! Boos! Ben toendertijd terecht gekomen bij Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl en mijn paard is weer helemaal opgeknapt. Dus je kunt het ook op de alternatieve toer gaan zoeken.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 17:23

Kiara,

Ik zou het liefste natuurlijk ook een dierenarts er bijhalen maar,
de pony is niet van mij Huilen

Bets,

Bedankt, ik zal een kijkje nemen Knipoog

Wie weet nog iets, please Ach gut

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:12

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:18

Beetje moeilijk om zo te beoordelen. Het kan van alles zijn... het is natuurlijk jouw paard niet dus je kunt er moeilijk een veearts bijhalen. Het zou gewoon stijfheid van de spieren kunnen zijn.

Spierbevangen zal het niet zijn want dat heeft mijn paard ook een keer gehad en die is er gevoelig voor. Als ze accuut spierbevangen zijn willen/mogen ze niet meer lopen. Ik denk dat het weinig nut heeft om internet af te zoeken welke ziekte het kan zijn want het kan echt van alles zijn en zelfs een veearts weet niet altijd wat het precies is en moet iemand dan doorverwijzen naar de kliniek voor foto's e.d.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:20

Bets schreef:
Xx_Mitt_xX schreef:
Kiara,

Ik zou het liefste natuurlijk ook een dierenarts er bijhalen maar,
de pony is niet van mij Huilen

Bets,

Bedankt, ik zal een kijkje nemen Knipoog

Wie weet nog iets, please Ach gut

Erik Laarakkers http://www.holistischdierenarts.nl/ of Steffie v.d. Laarse http://www.steffivanderlaarse.nl/ schijnen ook goed te zijn. Succes Knipoog

Ik weet niet of je het goed gelezen hebt maar het is niet haar paard/pony.. het is een manegepony... steffie en Laarakkers zit een flink prijskaartje aan Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:22

Ja dat weet ik, maar ik breng alleen opties aan. Misschien kan ze de eigenaren overhalen. Vandaar dat ik het even doorgegeven heb. Ze zijn zowel DA als holistische therapeuten. Vandaar. Ik had wel gelezen dat het haar eigen pony niet was, maar ze vroeg voor meer tips. Knipoog

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:05

Ik denk niet dat de manege-eigenaar een dierenarts of iets anders gaat inschakelen Verdrietig

Daarom hoop ik dat jullie weten wat het ongeveer is, misschien
kan ik er dan iets aan doen. bijv. Masseren???

Ik hoop dat het gewoon 'stijfheid' is en niet iets ernstigs aan zijn achterbenen/ rug / spieren!

andrea26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:32

mensen doe niet zo raar..
je paard is is bevangen dat ik zo hoort.
je kan niet zo veel aan doen, want het zit in de hoeven
ze is blijkbaar een keer te dink geweest en dan kan ze bevangen raken. ik zal maar geen dieren arts bij halen is allemaal geld klopperij

sec7

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:58

andrea26 schreef:
ze is blijkbaar een keer te dink geweest en dan kan ze bevangen raken. ik zal maar geen dieren arts bij halen is allemaal geld klopperij

sec7

Heel knap hoor dat je dat zo kan beoordelen vanaf je computerstoel.
En stel je voor dat je nu wel gelijk hebt dan kan er echt wel wat aan gedaan worden hoor.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:03

andrea26,

Hoe weet je dat zo zeker?
Hij staat niet met zijn achterbenen onder zijn lijf, helemaal niet zelfs.
dus hoe kan het dan aan de hoeven liggen?
Ik denk eerlijk gezegd wel dat er best veel kans is dat hij vroeger
te dik is geweest Bloos
maar toen hij bij ons op de manege aankwam hebben ze hem zelfs iets bij moeten voeren Verward

Ik weet het niet meer

andrea26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:16

ja oke ik kan Niet oordelen wat met je paard is..
maarik wilde wel vertellen mijn paard heeft het wel gehad van achter benen. de dieren arts is 7x bij geweest. hij zij het is een ontsteking. heb ik geneesmiddelen gehad hielpen niet.toen zij mijn dieren arts ja het si bevangen
naar 4 maanden ben ik naar utrecht geweest 2 maanden gestaan. ze zijden tegen mij . sorry we kunnen je paard niet helpen want ze is bevangen. ik heb alles aan me paard gegeven! ik heb veel schuld mij vrienden en familie. er is meer dan 10 duizend. me paard is alles waard ik geef alles voor ze om beter te laten woorden . maar ik heb naar 1 jaar op gegeven. ze kon niet meer lopen toen werd ze ingeslapen. ik wil niet dat andere zo tobben.

groetjes ross

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 19:28

ross,

Wat afschuwelijk!

Je zei dat je jou paard na 1 jaar hebt laten inslapen,
maar de pony die ik ken loopt er al zeker 3 jaar mee.
Hij kan nog best aardig lopen, alleen wat stijf
Hij is alleen nogal tegendraads. (bokken, stilstaan, andere paarden bijten, ook wel mensen }> )

groetjes..

andrea26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:33

Ja het is ook niet leuk voor jou. je vind die pony heel top!
ga lekker met je pony lekker wandelen of naar strand.

met nog een paar paarden. ik ga elke zondag naar strand met een kleine pony.

groetjes Ross

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 23:24

Als die pony last van z'n rug heeft dan is het logisch dat hij/ zij tegendraads is. Als je zelf ergens last van hebt wil je er ook geen extra pijn aan hebben. Wat je kan doen is vragen of je d'r mag longeren en dan proberen of ze wat lang/ laag wil gaan lopen. Dit doe je gewoon zonder hulpmiddelen maar mag wel een hoofdstel ofzo om als je d'r anders niet kan houden.
Loopt de ze ook wat met d'r achterbenen uit? Dat ze als je achter d'r staat als ze draaft haar achterbenen niet weer recht neerzet maar meer met een bochtje naar buiten? Dit komt ook door een zere rug.

Je kan het vaak zien als een pony bevangen is geweest, dit kan je zien aan de hoeven, er zit dan vaak een 'holletje' in. Hoe oud is de pony eigenlijk? Dit kan natuurlijk ook stijfheid veroorzaken. Als de pony echt spierbevangen zou zijn, dan zou ze dit zeker niet drie jaar volhouden!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:12

andrea26 schreef:

sec7

Uh volgens mij begrijp jij het niet zo goed.... het gaat hier niet om hoefbevangen maar om spierbevangen Knipoog

Geldklopperij een da Verward ik ben toch echt blij dat die mensen bestaan hoor Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:13

Xx_Mitt_xX schreef:
andrea26,

Hoe weet je dat zo zeker?
Hij staat niet met zijn achterbenen onder zijn lijf, helemaal niet zelfs.
dus hoe kan het dan aan de hoeven liggen?
Ik denk eerlijk gezegd wel dat er best veel kans is dat hij vroeger
te dik is geweest Bloos
maar toen hij bij ons op de manege aankwam hebben ze hem zelfs iets bij moeten voeren Verward

Ik weet het niet meer

Laat je niet gek maken! De enige die kan beoordelen wat het paard heeft is in 1e instantie een da en als die niets kan vinden.. de kliniek of een goede fysio. Ga niet van alles lopen opzoeken in boeken want dat blijft toch maar gissen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 13:47

Er worden hier idd twee begrippen door elkaar gebruikt, de TS stelt een vraag nav spierbevangenheid. Een paard dat spierbevangen is loopt niet gewoon stijfjes, maar is gewoon niet meer vooruit te krijgen (moet je niet proberen ook). Dus dat lijkt me geen optie. Een gevoelige rug en weinig activiteit in de achterhand kunnen idd op een rugprobleem wijzen. Veelal zie je dit terug bij paarden die verkeerd gereden zijn; ze drukken bijvoorbeeld de rug weg, worden met een slof naar beneden getrokken, lopen totaal niet van achter naar voren ed. Het beste is om het paard een paar dagen rust te gunnen en te stappen, dan opnieuw beginnen met rijden: dus langzaam opbouwen. Het allerbelangrijkste is dat je het paard de rugspier laat strekken, dus goed laag en over de rug rijden. Zorg dat het tempo vrij vlot en constant blijft zodat de achterhand goed meewerkt. Daarnaast kun je dit paard helpen met kamferspiritus: na het rijden een beetje op een doek laten lopen en masserend inwrijven, daarna de deken erop. Zo worden de spieren warmer en ontspannen makkelijker.
Overigens kunnen de klachten bij dit paard ook een heel andere (medische) reden hebben.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 18:26

Patos,

bedankt Ja

volgens mij heb jij er wel verstand van!

zal die ene tip onthouden Knipoog

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:55

Mijn paardje heeft, denk ik, hetzelfde gehad. Aan wat jij beschrijft vermoed ik dat er in de rug iets gekneld zit. Stijf lopen, gevoelige rug, gemakkelijk in verzet gaan.

Mijn paardje heeft dit inmiddels tweemaal gehad en het heeft erg lang geduurd eer ik ontdekte wat er werkelijk aan de hand was. Geeneen veearts (drie verschillende) kon een oorzaak vinden en een goede oplossing geven. Doordat er enkele wervels ' verschoven of zoiets' waren, had hij veel pijn in zijn rug. Heel stijf lopen, slepen met de achterbenen en heel snel moe. Bokken als hij in galop moest of als hij wat sneller moest draven.
Na een twee bezoekjes van de kinesist was mijn paard er weer boven op. Spijtig genoeg is hij door enkele springlessen weer in tsukkelstraatje geraakt en na de vorige behandeling(twee weken geleden) is springen met hem voorgoed gedaan en heb ik er een dressuurpaard aan overgehouden Knipoog

Dus misschien dat er eens naar de rug van die pony kan worden gekeken?? Wanneer er werkelijk een blokkage zit, kan die er met gewoon rijden niet worden uitgehaald en opgelost.....

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 16:25

Heel stijf lopen, slepen met de achterbenen en heel snel moe. Bokken als hij in galop moest of als hij wat sneller moest draven.

^^Dit is precies hetgeen wat hij ook doet Verdrietig

ik vind het zo zielig dat hij pijn heeft en ik niks kan doen, de manege-eigenaar zal echt geen moeite doen om hem te genezen, als hij maar geld in het laadje brengt Boos! Triest.. Huilen

hopelijk heeft jou paard geen last meer van deze vervelende aandoening, en blijven zijn wervels wel goed staan Ach gut

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:17

Waarschijnlijk is dit paard gewoon verkeerd gereden, zoals Patos ook al zei.
Dan is het inderdaad verstandig om hem goed naar beneden en voorwaarts te rijden, zodat hij zijn rugspieren goed gaat strekken.
Dit moet dan wel iedere dag gebeuren en waarschijnlijk is dit niet mogelijk bij deze pony, omdat het een manege pony is.
Ik denk dat jij er op dit moment niets aan kunt doen, zolang de eigenaar er geen geld aan uit wil geven.
sorry, dit is waarschijnlijk niet wat jij wilt horen, maar dit is waarschijnlijk wel de harde werkelijkheid.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:53

Hier kan je niets mee totdat er een deskundige bij gehaald is en zegt wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Behandel je 'm voor z'n rug en is het spier- of hoefbevangenheid dan maak je meer kapot dan goed.
En in het wilde weg adviezen opvolgen is redelijk risky....