te veel pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

te veel pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 18:47

denk even met me mee.
ik heb hier een super lieve pony merrie staan van 11 jaar.
deze pony is versleten in de kogels en loopt hier met pensioen.
ook staat zij [altijd al] laag in de rang orde.
ze word regelmatig door de dieren arts bekeken of ze zo nog kan en mag blijven staan. vrijdag is er nog naar haar gekeken.
in de kudde heeft ze geen bal meer te vertellen.
nu hebben wij er van de week een veulen bij gekocht van 7 maanden oud.
vandaag hebben deze 2 voor het eerst samen in de bak gelopen,dit ging goed maar toen ik ze later binnen ging halen bleek dat ze ook al was ondergesneeuwd door dit veulen?!?!
hier ben ik zoals je denk ik wel snapt enorm van geschrokken!
mijn vraag is eigenlijk gaat dit te ver,is de pony al verder weg dan dat iedereen denkt,of zie ik iets anders over het hoofd?
ze heeft het verder echt naar haar zin,het is ook een boef eeste klas en haar vacht en ogen glimmen volop.
wat zouden jullie doen?

shana

Re: te veel pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:21

ik zou haar bijhouden en met de minst dominante samen zetten !

laat deze 2 pony's onderling uitmaken hoe de rangorde is en dan gaat het denk ik best prima !
het kan geen kwaad dat ze het laagste is in rang , je moet er enkel voor zorgen dat ze kan wegvluchten voor de dominantere pony ( niet op een klein stukje houden want dan kan ze niet uit de dominante pony haar buurt gaan staan en wordt ze constant weggejaagd )

zorg er ook voor dat ze rustig op haar eentje in een stal of afgesloten stuk wei haar eten ( brok ) kan opeten zodat ze zeker genoeg voeding binnen krijgt en geef het hooi op verschillende plaatsen , zo kan ze steeds een hoopje hooi vinden als de andere pony de meeste hoopjes hooi opeist !

als ze echt teveel pijn krijgt zou ik haar laten inslapen maar dat zie je direkt aan je pony hoor , zolang ze nog levendig is en straalt van gezondheid zou ik haar een oude dag gunnen in de wei met een maatje

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:52

hoi shana.
bedankt voor je antwoord.
wat je beschrijft is eigenlijk precies wat we al doen.
wat ik me meer afvraag is hoe kan een merrie van 11 jaar opzij gezet worden door een veulentje van een paar maantjes oud.
tuurlijk gunnen we de pony haar ''oude'' dag,graag nog 10 jaar meer zelfs.
ik heb alleen zelf heel erg het gevoel dat het erger met de pony is dan dat we tot nu toe altijd gedacht hebben.
of hebben meer mensen de ervaring dat zo n jong ding al een plaats kan innemen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 03:45

mariska32 schreef:
hoi shana.
bedankt voor je antwoord.
wat je beschrijft is eigenlijk precies wat we al doen.
wat ik me meer afvraag is hoe kan een merrie van 11 jaar opzij gezet worden door een veulentje van een paar maantjes oud.
tuurlijk gunnen we de pony haar ''oude'' dag,graag nog 10 jaar meer zelfs.
ik heb alleen zelf heel erg het gevoel dat het erger met de pony is dan dat we tot nu toe altijd gedacht hebben.
of hebben meer mensen de ervaring dat zo n jong ding al een plaats kan innemen.

als dit veulentje een dominant karakter heeft is het best mogenlijk dat ze baas is over de pony , en dat is geen probleem hoor ! paarden maken onderling perfect uit wie de baas is en jouw pony is waarschijnlijk nu eenmaal een paardje dat altijd onderaan in de kudde zal staan maar is daarom niet minder gelukkig hoor !

ik denk dat je je teveel zorgen maakt om je pony , zolang jouw pony goed eet en straalt van gezondheid is er toch niets aan de hand , je merkt het wel hoor als je pony niet meer gelukkig is !

ik heb 3 jaar geleden mijn merrie van 25 j moeten laten inslapen vanwege heel erge artrose , ze heeft op haar 20 ste artrose gekregen en ik heb haar nog 5 goede jaren kunnen geven ondanks de artrose , plots op een dag merkte ik aan haar ( ik zag het in haar ogen ) dat ze teveel pijn begon te krijgen ! ik heb het toen nog een week afgewacht maar je merkte gewoon dat ze niet meer verder wilde en toen heb ik direkt de da laten komen en haar laten inslapen ! daarom geloof me als ik zeg dat je het echt merkt als jouw pony niet gelukkig is of teveel pijn heeft !
maar als ik jouw verhaal hoor is volgens mij jouw pony een gelukkig ponytje met een heel goed baasje !

geniet van de jaren met je pony en maak je niet teveel zorgen , als de tijd er is merk je het wel geloof me maar !

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 09:18

dank je.
ik ben een beetje te denk ik.
ik heb vorig jaar zelf ook een pony moeten inslapen,hij is 38 geworden.
bij hem ging het zo sluipend met pieken en dalen,dat ik nu een beetje bang was te ver te gaan.
we gaan voorlopig maar even door zoals het nu is,de tijd zal het leren.
hopelijk heeft zij ook nog even te gaan.
maar bedankt,ik ben er nu wel weer een stuk geruster op.
groetjes Cool