Sluimerende hoefzweer en niet kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Sluimerende hoefzweer en niet kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 12:03

Ik zit nog steeds een beetje te dubben met mijn paardje.
Hij kreeg nu 4 weken geleden een beetje een opgelopen beentje rechtsvoor. Die dag had ik een bosrit gemaakt en is hij geschrokken en maakte een plotse sprong, maar verder eigenlijk niks geks.
Dezelfde dag is hij ook weer opnieuw beslagen met de opmerking van de smid dat hij rechtsvoor moeite had om een nagel goed te krijgen maar hij verwachtte daar geen problemen mee... .
De volgende ochtend had hij dus een warm en lichtjes opgelopen been en warme hoef. Even een aantal dagen aangekeken en de smid gebeld. Die zei dat het niet van de nagel kon komen omdat hij er ook niet kreupel aan was. Dat geloven we dan maar... .
Dus de veearts erbij en die dacht aan een lichte verrekking van de bandjes in de ondervoet ter hoogte van de sesamschede door de schrikreactie in het bos.
Dus, 2 weken rustig aan doen maar ik mocht wel een beetje rijden. Samen met de medicijnen (ontstekingsremmers en vochtafdrijvers) was het na een 2-tal dagen mooi genezen, leek het.
Na het stoppen met de medicijnen en het opdrijven van de training bleef alles goed gaan.
Maar eergisteren ontdekte ik in eens dat het beentje rechtsvoor 's morgens opliep ter hoogte van de kootholte. In de loop van de dag trekt de zwelling en de warmte weg en is alles weer OK.
Toch maar weer even de DA gebeld en dit nieuwe fenomeen voorgelegd. Hij is langsgekomen en toen was de meeste warmte en zwelling al weer weggetrokken Verward Hij was zijn box nog niet uitgeweest!
Hij dacht toch aan een lichte ontsteking die los stond van de vorige "blessure". Misschien een tikje op stal?
Nou, dus weer ontstekingsremmers en voor de zekerheid ook maar een zak antibiotica.
Ik mocht wel gewoon rijden gezien de zwelling zo miniem was. Rijden en weidegang lijkt ook geen invloed erop te hebben.
Vanochtend was het dus weer warm en gezwollen ter hoogte van de hoef enkootholte en kroonrand en dat trekt wel een beetje naar boven toe. De peesschede blijft mooi dun, is wel iets warm maar niet dramatisch.
Na even stappen en een aantal uurtjes later trekt de meeste warmte en zwelling vanzelf weer weg en dan vraag je je af of je blind bent geweest Ach gut
Ongeloofelijk hoe wisselend het beeld is. Hij heeft er geen last van en is ook geen dag kreupel er aan geweest. Maar die steeds terugkerende zwelling en het vage op- en aflopen van het been deed me denken aan een fikse hoefzweer die hij 2 jaar geleden heeft gehad.
Daar hadden ze ook de verkeerde diagnose gesteld omdat hij op de visiteertang niet reageerde en ook niet kreupel was. Drie weken later bleek de hoefzweer er ter hoogte van de kroonrand uit te komen. En dat zonder een dag kreupelheid of gevoeligheid.
Dat gat heeft er anderhalfjaar over gedaan om eruit te groeien!

Omdat ik dit dus al eens heb meegemaakt ga ik twijfelen... is het misschien weer een hoefontsteking. De smid heeft diezelfde dag wel een opmerking gemaakt op een van de nagels dat die eventueel teveel druk zou kunnen geven.
Ik ga er dus steeds meer aan denken dat het weer een hoefzweer is door de nageldruk.
Een lichte overbelasting kan toch niet 4 weken later nog zo'n beeld geven en dat zou toch veel constanter moeten zijn.
Het huidige beeld is te wisselend en te vaag.

Ik denk dat ik morgen de smid maar bel om het ijzer er onderuit te halen en eens goed te zoeken naar een eventuele boosdoener.

Nu weet ik dat het NOT DONE is om bij vermoedelijke hoefzweren antibiotica te geven. Ik heb er net 1 dag op zitten. Ik ben van plan om hem nu van de AB af te halen en maar even een risico te nemen. Maar is dit verstandig?

Please jullie tips en ervaringen zijn meer dan welkom!

Zwelgje

Re: Sluimerende hoefzweer en niet kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 15:53

Helemaal niemand?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:09

ik zou niet uit je eigen stoppen met de antibiotica dat zijn meestal kuurtjes die afgemaakt moeten worden doe je dat niet dan kan het zijn als ie dalijk ergens weer antibiotica voor nodig heeft dat het dan niet meer werkt.

ik zou idd wel de smid ff terrug laten komen als je ditzelfde probleem al keer eerder hebt meegemaakt ook zonder kreupelheid .

succes met je paardje

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 17:28

Ja, ik maak de kuur maar gewoon af maar ik bel morgen wel even de smid. Hij moet het ijzer er maar even komen afhalen om te zien of die nagel misschien wat infectie heeft veroorzaakt.
Ik zou het anders ook niet weten waardoor het beentje steeds weer op- en afloopt?
Het is niet dat het zo dramatisch dik is ofzo maar ik vind het wel gek. Het indiceert toch dat er iets mis is, alleen is de vraag; wat?

De vorige keer heb ik dus omwille van een hoefzweer 5 maanden gerevalideert omdat de veearts dacht dat het een peesonsteking was. Op de scans en foto's was niets te zien maar toch werd het daar op gegooid omdat het beeld zo vaag was en omdat hij niet reageerde op de visiteertang.
Achteraf voel je je zwaar klote als blijkt dat het al die tijd een zweer was die hem dwars zat en dat vage beeld veroorzaakte.

Maar ik heb nu geen zin om weer 500 euro er tegenaan te gooien voor foto's en scans als straks blijkt dat het een hoefzweer is door die nagel die vermoedelijk dan toch wat is gaan irriteren.
Het is omdat de smid dat verteld heeft dat ik daar aan ben gaan denken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:14

Als je paard alleen een verreking zou hebben van die zijsprong dan is een kuur met ontstekingsremmers weggegooid geld.
Als het een sluimerende hoefzweer zou zijn dan heb je met die ontstekingsremmers de boel alleen maar vertraagd waarschijnlijk.

Het feit dat het zo af en aan dik en warm is is vreemd, maar mijn paard heeft ook wel eens 1 warm hoefje, soms zijn ze alle 4 warm.
Dat je paard niet kreupel loopt hoeft op zich niets te betekenen, sommige die-hards tonen niet zo snel dat ze ergens last van hebben en ijzers zijn ook niet bevorderlijk voor een goede pijntrikkel.

Persoonlijk zou ik die ijzers er lekker eens een tijdje aflaten, als je paard gevoelig loopt misschien een hoefschoen aandoen. Kijken of de hoef dan door het beter funktionerende mechanisme zich vanzelf verbeterd.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 08:48

Het vreemde is en blijft inderdaad het vage op-en aflopen van het been. Ik snap daar niets van. Het lijkt toch dat er ergens een ontsteking zit, maar waar?
Maar het lijkt me dan ook dat een ontsteking op zijn minst een stabiel beeld geeft en niet dat het been een uur later spontaan slinkt en weer koud wordt om dan vervolgens een paar uur later weer te zwellen en warm te worden.
Ik word er dus op dit moment helemaal geen wijs uit en ook de VA weet het niet meer precies.
Hij heeft wel gezegd dat wanneer een onderzoek van de hoef door de smid niks oplevert we dan toch eens naar de kliniek moeten rijden om de hele ondervoet te laten onderzoeken.
Als daar dan niks uit komt is het een raadsel... .

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 09:10

Update!
Ik heb gisteren de smid thuis gehad en hij heeft het ijzer er even afgehaald en gekeken en na een tijdje vond hij een holle ruimte bovenaan de voet bij de verzenen streek waar hij helemaal doorheen kon steken met een hoefnagel en dat zou dus niet mogen kunnen.
Er heeft dus in ieder geval een zweer gezeten en dikke kans dat ie zo diep zit dat er nog steeds ontstekingsreactie in de voet zit wat het op- en aflopen van de voet kan verklaren.
Dit is het eerste aanwijzbare ding wat ik als oorzaak zou kunnen zien. Er zit in ieder geval een hele diepe zweer, helemaal tot aan de hoefballen en verzenen aan toe.
Door de antibiotica is de zweer waarschijnlijk ergens gaan zitten sluimeren tot ie straks weer de kop kan opsteken.
Ik moet nu een aantal dagen met biotex in de weer om de wond te zuiveren en in de hoop dat de rotzooi die nu nog de reactie veroorzaakt eruit getrokken wordt.
Het zou ook kunnen dat de zweer te hoog zit en straks weer gaat broeien en er uiteindelijk aan de bovenkant uitkomt.
Ik moet ook stoppen met de antibiotica zodra de kuur op is en laat het been maar oplopen en laat de zweer maar komen. Elke keer onderdrukken is natuurlijk ook niet bevorderlijk.
Dus hopelijk komt de zweer er aan de onderkant uit door werken met de Biotex en anders zal ik waarschijnlijk binnenkort wel een kreupel paard uit de stal trekken als de zweer dusdanig gerijpt is en op knappen staat.
De smid dacht dat de meeste ontsteking al weg was maar het zit vrij diep en het is dus niet zeker of alles weg is.
Even afwachten en maar hopen dat dit het probleem is geweest. Het zit er in ieder geval niet voor niets. Er zit daar in die voet nog iets te rotzooien.
Ik hoop dat mijn paardje binnen een paar weken in ieder geval weer de oude is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:44

Hoe hou je de onderkant van de hoef nu schoon ??
IJzer eraf en een hoefzak om ??

Je zou de boel van binnenuit misschien kunnen ondersteunen door een bloedzuiverend middel (kruid) zodat de afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 09:58

Sugarmiss schreef:
Hoe hou je de onderkant van de hoef nu schoon ??
IJzer eraf en een hoefzak om ??

Je zou de boel van binnenuit misschien kunnen ondersteunen door een bloedzuiverend middel (kruid) zodat de afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Het ijzer is er weer onder geslagen omdat ik wel moet blijven rijden van de smid, dit bevordert ook het afnemen van de zwelling.
Maar het gat is open en zit niet meer opgesloten door het ijzer. Ik moet de voet 2 maal per dag ontsmetten in de biotex en met een spuit in het gemaakte gat spuiten om zo hoog mogelijk te kunnen komen.

Ik gebruik nu inderdaad ook een voedingssupplement om de afvalstoffen beter af te voeren op basis van kruiden.

Hopelijk is dit afdoende en krijgt hij er verder geen last van.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:47

Ik wil je heel veel succes wensen....
Dit probleem heb ik in september ook gehad, de benen van m'n paard waren idd zoals jij beschrijft op en aflopend dik, dan weer dun, dan weer warm en dan niets te zien of te voelen.
In die tijd heeft ie nauwelijks onregelmatig gelopen, laatstaan kreupel.....

Uiteindelijk de dag voor de Brabantse issie van het een op andere moment echt kreupel geworden(s'ochtends nog gereden, wassie wat louw, maar niet onregelamatig, s'middags haal ik 'm na het toiletteren van de wasplaats af en echt stokkreupel)

Uiteindelijk bleek er dus een hele grote hoefzweer in te zitten, deze is er boven aan de kroonrand uitgekomen. Maar door dat de zweer zo groot was, heeft deze ook nog es een kneuzing veroorzaakt.

Resultaat: September-oktober heeft hij stilgestaan, 2e week november zijn we weer gaan rijden, heel voorzichtig.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:15

Unity schreef:
Ik wil je heel veel succes wensen....
Dit probleem heb ik in september ook gehad, de benen van m'n paard waren idd zoals jij beschrijft op en aflopend dik, dan weer dun, dan weer warm en dan niets te zien of te voelen.
In die tijd heeft ie nauwelijks onregelmatig gelopen, laatstaan kreupel.....

Uiteindelijk de dag voor de Brabantse issie van het een op andere moment echt kreupel geworden(s'ochtends nog gereden, wassie wat louw, maar niet onregelamatig, s'middags haal ik 'm na het toiletteren van de wasplaats af en echt stokkreupel)

Uiteindelijk bleek er dus een hele grote hoefzweer in te zitten, deze is er boven aan de kroonrand uitgekomen. Maar door dat de zweer zo groot was, heeft deze ook nog es een kneuzing veroorzaakt.

Resultaat: September-oktober heeft hij stilgestaan, 2e week november zijn we weer gaan rijden, heel voorzichtig.

Ja, ik weet het helaas ook uit ervaring. Twee jaar geleden heeft hij hetzelfde proces ook een keer meegemaakt aan zijn linkerachtervoet.
Ik ben daar al met al 6 maanden zoet mee geweest en heb zeker 2 maanden niet echt kunnen rijden.
Ik hoop dat het deze keer niet zo ernstig is.
Het voordeel is dat de smid de aangedane plek heeft opengelegd en nu maar hopen dat met de soda baden de rotzooi er uit komt en dat het zich snel oplost.
Zijn voet loopt in de koot nog steeds elke dag een beetje op en af, niet veel maar je ziet duidelijk dat er nog iets ligt te rotzooien.
Het gat is best behoorlijk en nu heeft hij gisteren ook nog eens zijn ijzer er af getrapt!
Ik kan er een spuit met 20ml betadine oplossing helemaal in het gat spuiten. Dus het is een behoorlijke wond. Ik ben bang dat ik hier weer een tijdje mee zoet zal zijn. Gelukkig komt de smid het ijzer er vandaag weer onder slaan.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:56

even een vraagje tussen door, hoe komt een paard aan een hoefzweer??

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 08:43

LPtjuh schreef:
even een vraagje tussen door, hoe komt een paard aan een hoefzweer??

Als jij het weet, weet ik het! Kan van vanalles komen; vuil, overbelasting,...