Hij kreeg nu 4 weken geleden een beetje een opgelopen beentje rechtsvoor. Die dag had ik een bosrit gemaakt en is hij geschrokken en maakte een plotse sprong, maar verder eigenlijk niks geks.
Dezelfde dag is hij ook weer opnieuw beslagen met de opmerking van de smid dat hij rechtsvoor moeite had om een nagel goed te krijgen maar hij verwachtte daar geen problemen mee... .
De volgende ochtend had hij dus een warm en lichtjes opgelopen been en warme hoef. Even een aantal dagen aangekeken en de smid gebeld. Die zei dat het niet van de nagel kon komen omdat hij er ook niet kreupel aan was. Dat geloven we dan maar... .
Dus de veearts erbij en die dacht aan een lichte verrekking van de bandjes in de ondervoet ter hoogte van de sesamschede door de schrikreactie in het bos.
Dus, 2 weken rustig aan doen maar ik mocht wel een beetje rijden. Samen met de medicijnen (ontstekingsremmers en vochtafdrijvers) was het na een 2-tal dagen mooi genezen, leek het.
Na het stoppen met de medicijnen en het opdrijven van de training bleef alles goed gaan.
Maar eergisteren ontdekte ik in eens dat het beentje rechtsvoor 's morgens opliep ter hoogte van de kootholte. In de loop van de dag trekt de zwelling en de warmte weg en is alles weer OK.
Toch maar weer even de DA gebeld en dit nieuwe fenomeen voorgelegd. Hij is langsgekomen en toen was de meeste warmte en zwelling al weer weggetrokken
Hij was zijn box nog niet uitgeweest!Hij dacht toch aan een lichte ontsteking die los stond van de vorige "blessure". Misschien een tikje op stal?
Nou, dus weer ontstekingsremmers en voor de zekerheid ook maar een zak antibiotica.
Ik mocht wel gewoon rijden gezien de zwelling zo miniem was. Rijden en weidegang lijkt ook geen invloed erop te hebben.
Vanochtend was het dus weer warm en gezwollen ter hoogte van de hoef enkootholte en kroonrand en dat trekt wel een beetje naar boven toe. De peesschede blijft mooi dun, is wel iets warm maar niet dramatisch.
Na even stappen en een aantal uurtjes later trekt de meeste warmte en zwelling vanzelf weer weg en dan vraag je je af of je blind bent geweest
Ongeloofelijk hoe wisselend het beeld is. Hij heeft er geen last van en is ook geen dag kreupel er aan geweest. Maar die steeds terugkerende zwelling en het vage op- en aflopen van het been deed me denken aan een fikse hoefzweer die hij 2 jaar geleden heeft gehad.
Daar hadden ze ook de verkeerde diagnose gesteld omdat hij op de visiteertang niet reageerde en ook niet kreupel was. Drie weken later bleek de hoefzweer er ter hoogte van de kroonrand uit te komen. En dat zonder een dag kreupelheid of gevoeligheid.
Dat gat heeft er anderhalfjaar over gedaan om eruit te groeien!
Omdat ik dit dus al eens heb meegemaakt ga ik twijfelen... is het misschien weer een hoefontsteking. De smid heeft diezelfde dag wel een opmerking gemaakt op een van de nagels dat die eventueel teveel druk zou kunnen geven.
Ik ga er dus steeds meer aan denken dat het weer een hoefzweer is door de nageldruk.
Een lichte overbelasting kan toch niet 4 weken later nog zo'n beeld geven en dat zou toch veel constanter moeten zijn.
Het huidige beeld is te wisselend en te vaag.
Ik denk dat ik morgen de smid maar bel om het ijzer er onderuit te halen en eens goed te zoeken naar een eventuele boosdoener.
Nu weet ik dat het NOT DONE is om bij vermoedelijke hoefzweren antibiotica te geven. Ik heb er net 1 dag op zitten. Ik ben van plan om hem nu van de AB af te halen en maar even een risico te nemen. Maar is dit verstandig?
Please jullie tips en ervaringen zijn meer dan welkom!