Hoefzweer of toch peesontsteking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Hoefzweer of toch peesontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 17:47

Ongeveer anderhalve week geleden is de dierenarts bij ons geweest omdat mijn paard al bijna een week kreupel was. In het begin wisselde de kreupelheid een beetje en z'n been was ook niet dik of echt warm. Na een week werd z'n been dus wel dik en warm en de kreupelheid erger dus dierenarts erbij. Deze constateerde een peesschedeontsteking.
We moesten stappen, afspuiten en smeren.
Z'n been is nou nagenoeg weer helemaal dun en de kreupelheid is ook steeds minder. In stap zie je er niks meer aan.
Alleen nou zag ik vandaag dat het net is of er bij z'n kroonrand een hoefzweer uitkomt.
Nou is mijn vraag zou het kunnen zijn dat hij gewoon een hoefzweer heeft gehad en geen peesschedeonsteking? Maar word z'n been dan wel dik van een hoefzweer? Het was vooral aan de achterkant van z'n kogel en zijkanten van pijpbeen dik.

shana

Re: Hoefzweer of toch peesontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:53

ik denk wel dat een been dik kan worden van een hoefzweer , zeker op de plaats waar jij zegt maar ik zou toch voorzichtig zijn en eventueel een scan laten maken om zeker te zijn dat je een peesschedeontsteking kan uitsluiten !

begin je namelijk te snel te rijden na een peesblessure kan het wel eens zeer slecht aflopen !

een vriendin van me heeft dit gehad , te snel begonnen na een peesblessure door een fout van de da trouwens en haar paard blijft er last van hebben en het komt nooit meer helemaal goed !

een peesblessure kan perfect 100 % genezen maar dat moet je tijd geven !

daarom laat voor alle veiligheid een peesscan nemen !

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:36

Ik weet uit ervaring dat een hoefzweer hetzelfde beeld kan geven als een peesontsteking.
Mijn paard heeft momenteel ook wat vage symptomen die weer kunnen duiden op een hoefzweer.
Ik zou de voet preventief nog in de soda zetten om alle rotzooi er verder uit te trekken.
Om uit te sluiten dat het niks met de pees te maken heeft kan je overwegen om een scan te laten maken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:53

pas er mee op want andersom kan ook.
mijn pony heeft pees ontsteking maar krijgt ook steeds plekken op haar hoeven.
bij twijfel nog maar even naar laten kijken dan.

Merijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:09

Hoi,

Mijn paard had al een peesplessure aan z'n achterbeen, waar helaas ook nog eens een hoefzweer bijkwam aan zijn voorbeen. Zowel bij beide blessures kan ik wel zeggen dat ik mijn paard zijn stal uit moest duwen, omdat hij geen stap meer verzette, wat natuurlijk een gevolg is van de enorme pijn!!!!

Wat ik me nog herinner van de hoefzweer, was dat zijn hoef ook erg warm aanvoelde, maar goed ik ben geen arts en wil daarom ook zeker adviseren om een arts te raadplegen of een goede hoefsmid.
Zij kunnen dan de pijnlijke plek opzoeken en hier een kleine opening maken, zodat de druk van de zweer naar buiten kan komen. Hierbij gebruiken zij dan een compres "animalintex "waar een soort trekzalf in zit,die om de hoef gaat. De hoef gaat dan 's nachts in een hoefzak en na een paar dagen, merk je echt verschil!!!!!! Mij werd echter afgeraden om biotex of dat soort dingen te gebruiken, omdat je hierdoor weer extra bacterien creeert..........

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ben benieuwd, hoe het verder gaat met je paard!!