chronische bronchitis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalsilas

chronische bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:41

Is chronische bronchitis of aanleg ervoor aangeboren of kan het komen door te belastend te rijden?
Is het erfelijk?

Babeth

Re: chronische bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:25

Een fjord bij onze oude manege heeft het niet bij de geboorte meegekregen. Die heeft het gekregen omdat hij nooit goed werd uitgestapt en gewoon bezweet en wel werd weggezet.
Als hij al een beetje begon te hoesten werd er nooit wat aan gedaan, uiteindelijk heeft hij bronchitis gekregen en is afgemaakt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 12:42

chronische bronchitus krijgen volgens mij alleen paarden/pony's die een verkoudheid(tocht,bezweet op stal enz) oplopen en daar te lang mee gewacht wordt voor de veearts/medicijnen omdat veel mensen er te makkelijk over nadenken..erfelijk dus niet en doorrijden met verkoudheid veroorzaakt erger!

heeft je paard eenmaal chronische bronchitus is lichte beweging wel belangrijk..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:27

Is wel degelijk erfelijk!

Mijn paard heeft het en heeft het doorgekregen van zijn oma en overgrootoma die er allbei door naar de slacht zijn gebracht!!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:09

Chronische (=blijvende) Bronchitis is niet erfelijk zover in weet.
Wel de gevoeligheid ervoor.( de onwikkeling van de bronchiën in de longen)
Bronchitis is een verwaarloosde verkoudheid. ( dus wat casnova zegt) paard verkouden en geen DA of vaak bezweet wegzetten, niet goed uitstappen enz enz en als je paard eenmaal chronische bronchitis heeft is het dus blijvend en komt je paardje er nooit meer vanaf.
Wel kan hij/zij er de ene keer meer als de andere keer last van hebben, maar er valt best mee te leven.
Ik heb een pony van 32 die heeft het al zo lang ik haar heb. Het hoeft geen handicap te zijn, ik heb vroeger ook gewoon met haar wedstrijden gereden en ze is pas sinds een jaar of 5 met pensioen. Ze krijgt nog wel dagelijkse beweging, staat op zaagsel en krijgt nat hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 08:29

Mijn paard heeft het waarschijnlijk overgehouden aan een verkoudheid die toen niet gelijk goed behandeld is door de veearts die ik toen had...

Misschien dat ze er ook wel extra gevoelig voor is, dat weet ik niet...

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:52

brammetje begint ook steeds meer te hoesten tegen wordig weet eiamdn daar iets tegen? het te verzachten bv?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 13:08

Dampigheid bij het paard

Door: Margreet Lockhorst, dierenarts

Margreet Lockhorst is dierenarts bij de DER, de Dutch Endurance Riders, die langere afstanden te paard afleggen in wedstrijdverband onder strenge diergeneeskundige controle. Zij is verantwoordelijk samen met een team van dierenartsen en veterinaire studenten voor de gezondheid van deze paarden.

Veel paarden op wat oudere leeftijd krijgen problemen met hun luchtwegen, de rek raakt eruit. Daardoor worden de prestaties minder, ze gaan zwaar ademen en uiteindelijk zijn ze ongeschikt voor de sport. We noemen dit dampigheid. In dit artikel wordt ingegaan op de achtergronden van deze chronische longaandoening.

Synoniemen voor dampigheid zijn:

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease),
chronische bronchitis,
allergisch- en niet allergisch astma
emfyseem.
Er zijn een aantal factoren die dampigheid kunnen veroorzaken:

infecties van de luchtwegen,
allergieën en
factoren uit het milieu (de omgeving waarin het paard gehuisvest is). Men moet denken aan stoffen die een mechanische prikkel geven, b.v. stoffig of beschimmeld hooi, of stoffen die een chemische prikkel geven, b.v. ammoniakdamp uit de urine.
Meestal is er sprake van een combinatie van oorzaken. Het begint vaak met een 'verkoudheid'. Het paard hoest, heeft wel of geen koorts en soms wat heldere neusuitvloeiing.

Het slijmvlies in de luchtwegen gaat zwellen, er wordt slijm afgescheiden, waardoor een vernauwing van de luchtwegen optreedt. Door de prikkelende stoffen uit het milieu en de slijmvorming in de luchtwegen wordt de eenmaal begonnen bronchitis blijvend geactiveerd, de neusuitvloeiing wordt melkwit en soms groenig (als er b.v. een bacteriële infectie overheen komt).

Ventielwerking in de longen

De vernauwing van de luchtwegen bemoeilijkt met name de uitademing van lucht, waardoor 'airtrapping' ontstaat, dit is lucht die ten gevolge van ventielwerking gevangen blijft in de longblaasjes. De longblaasjes komen hierdoor onder grote spanning te staan en kunnen uiteindelijk knappen, met als gevolg emfyseem; de elasticiteit van het longweefsel is verminderd.

Als emfyseem eenmaal ontstaat is het proces onomkeerbaar, dat wil zeggen dat deel van de long is blijvend beschadigd. Het paard moet dan de lucht uit zijn longen persen. We kunnen dat zijn in de flanken van het paard, de dubbelslag. De diagnose wordt definitief gesteld door middel van tracheo-bronchoscopie. In de kliniek wordt gekeken met een flexibel buisje in de luchtpijp en luchtwegen, tegelijkertijd kan er een drukmeting gedaan worden via de slokdarm.

Therapie

Behandeling van dampigheid vindt in de praktijk met name met VentipulminO. Dit medicijn zorgt voor een verwijding van de luchtwegen. Als het opgehoeste slijm erg dik is, kan een drankje gegeven worden om dit slijm te verdunnen. Is er een bacteriële infectie overheen gekomen dan worden tevens antibiotica gegeven.

Helaas wordt vaak het belangrijkste vergeten, namelijk de verbetering van de leefomgeving van het paard:

liefst 24 uur per dag weidegang.
Als dit niet mogelijk is, huisvesting in een buitenstal met als bodembedekking houtkrullen of liever nog papier in plaats van stro.
Iedere dag goed uitmesten (vermindering van de ammoniak in de lucht uit de urine) niet met het paard in de stal.
Voeren van kuil of nat hooi (goed nat, niet alleen de buitenkant van de plak) om stof te verminderen.
De preventie van dampigheid bestaat uit:

het niet verwaarlozen van een verkoudheid (dus rust),
zorgen voor een optimale leefomgeving.
uiteraard moet minimaal jaarlijks ingeënt worden tegen influenza
regelmatig ontwormen (minimaal 2 keer per jaar en bij weidegang 4 keer per jaar).
Bij een veterinaire keuring zoals een endurancewedstrijd wordt o.a. gelet op het type van de ademhaling van het paard; het zogenaamde 'naknijpen', dit is het samentrekken van de buikspieren bij de uitademing en is het best zichtbaar in de flank. Naknijpen kan duiden op de aanwezigheid van emfyseem in de longen. Tevens wordt gelet op neusuitvloeïng, zo nodig wordt het paard getemperatuurd.

Samenvatting

Afsluitend kunnen we stellen dat er een groot aantal factoren van belang zijn voor het ontstaan van dampigheid. Slechts enkele kunnen we beïnvloeden.

Maar als het paard beginnende verschijnselen laat zien, is het oppassen geblazen: paard op rust en schone lucht. De dierenarts kan zo nodig medicijnen geven. Zo kunnen we problemen op langere termijn verminderen, maar ¨dampigheid¨ zal blijven bestaan zolang er paardensport en dierenartsen bestaan.

Het stukje hierboven gaat voornamelijk over DP, wbt de aanpassing binnen huisvesting en verzorging zit er over het algemeen niet zoveel verschil tussen Cb en DP.
Bronchites wordt veroorzaakt door oa verwaarloosde verkoudheden, als de bronchitus niet aangepakt wordt of er wordt langdurig gebruik gemaakt van een onjuiste behandeling is de kans vrij groot dat het overslaat naar chronische bronchites, als de CB niet tijdig wordt behandeld of verwaarloosd kan een paard in de loop vd tijd Dampig worden.

CB is een onomkeerbaar proces, waarbij paarden een overreactie geven op bv Stof (meest voorkoment), waar een gezond paard een keertje briest, kan een paard met CB of DP dagenlang van slag zijn, er wordt slijm aangemaakt, dat gebeurt bij ieder paard die hoest (ook gezonde paarden) dat geeft in de regel geen problemen, sterker nog het stimuleert het hoesten waardoor stofdeeltjes uitgehoest worden en niet in de luchtwegen blijven zitten.
Paaren met CB of DP maken in zo'n situatie een overdosis aan slijm aan, hun luchtwegen/longen geven een dusdanige 'overreactie' dat het verwerken van het slijm een probleem gaat opleveren er wordt teveel aangemaakt.
Slijm wat niet weg kan, gaat in veel gevallen onsteken en werkt vernauwend.

Er zijn talloze middeltjes op de markt die je kunt geven via de DA kun je oa: Stoommasker/Ventilpulmin/Prednisolon/spytsolin en andere slijmoplossers krijgen, deze kunnen goed werken als kuur en zijn naar mijn mening niet veilig genoeg voor paarden met een chronische aandoening, wel kunnnen ze als kuur gegeven worden bij paarden met CB, of langer op een lage dosis, langdurig gebruik op een hoge dosering kan ernstige bijwerkingen veroorzaken.

Er zijn ook homeopatische middelen zoals: Puurbroncho/Weerstandcompositum/Hoest-cure/broncho-elixer enz. enz.
Je kunt een kijkje nemen op www.paardendrogist.nl ......... www.edera.nl ........ of www.homeovet.nl

Paarden met CB of DP kunnen veel hebben aan een behandeling van een Acupuncturiste of Holstisch dierenarts er zijn meedere mogelijkheden je kunt kijkebn wat het beste bij je paard past en waar hij/zij het beste op zal reageren.

Maar als er echt sprake is van bv; een onsteking altijd je eigen DA raadplegen en niet zelf gaan dokteren ook niet alternatieve genezers. Ik ben van mening dat die veel goed werk verrrichten (zo zie ik bij mijn eigen paard die dampig is), maar enkel als je eigen DA eerst het paard heeft gezien, wbt deze aandoening dan.

Succes! (het is wel een heel lang verhaal geworden......sorry)

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:47

Babar heeft chronische bronchitis opgelopen omdat een gewone bronchitis lang verkeerd is behandeld. Hij staat 24/7 buiten en krijgt kuil, eigenlijk kan hij nog heel normaal gereden worden, ook intensief. Hij is een beetje kortademig maar dat was hij altijd al, hij hoest verder nooit. Lachen
Chronische bronchitis hoeft dus verder niet erg te zijn, maar je moet wel rekening houden met de leefomgeving.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:13

mijn vorige paard had dat ook! maar had dit al vanaf veulen af aan! je kon er de klok op gelijk zetten dat het zo rond halverwege december kwam! je kan dan niet intensief rijden ik heb gewoon klein buienritjes gemaakt in stap! gewoon rustig aan doen en op tijd naar de DA gaan voor een medicijn!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:32

Brammetje16 schreef:
brammetje begint ook steeds meer te hoesten tegen wordig weet eiamdn daar iets tegen? het te verzachten bv?

Ja, veearts bellen!! Anders wordt het chronisch zoals ze hierboven ook al zeggen.

Mijn paard hoest sinds zondag en gisteren dus met groene snot uit zijn neus opeens erbij. Ik heb net de veearts gebeld en die komt vanmiddag al. Ik ben als de dood dat ik straks een dampig paard heb als ik te lang wacht. Koorts heeft hij gelukkig niet maar ik merkte wel dat hij niet lekker in zijn vel zat.