enting rhino

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nuka

enting rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 21:57

bij ons op stal wordt 2 x per jaar geent tegen rhino.
nu is het zo dat 2 van de 24 paarden erg heftig reageren op deze enting, Huilen
de ene loopt 3 a 4 dagen stijf, de ander kan bijna de eerste dagen niet lopen en heeft er zeker 2 weken!!! last van Boos!

wie heeft hier ook wel eens mee te maken gehad, en is 1 keer enten niet voldoende??

RuizWish

Re: enting rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:47

De enting beschermt slechts 6 maanden! En tuurlijk komt het veel vaker voor, dat paarden reageren, maar een beetje stijf lopen vind ik niet heftig hoor. Een reactie kan nog veel heftiger zijn. Maar de reactie na zo'n enting is minder erg dan de reactie die ze krijgen als ze besmet zijn met rhino, zo kan je het ook bekijken!

Queen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:59

Ook wij lieten onze paarden twee keer per jaat inenten tegen Rhino en influenza, met als resultaat dat een van de twee iedere keer twee weken ziek ervan werd. Dus dat was altijd passen en meten met al je lessen ed. Daar zijn we dus vanaf gestapt en we enten nu wel nog twee maal per jaar tegen influenza en tetanus, maar met een ander inentingsmiddel. Resultaat geen doodzieke merrie meer.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:56

ik laat 2 x per jaar enten tegen rhino !

ik vind deze ziekte te erg om daar risico's mee te nemen !

dan kan je paard beter zich even 2 weken niet goed voelen dan dat je de kans loopt dat je paard rhino krijgt want dan is het namelijk einde verhaal

ik zeg altijd BETER VOORKOMEN DAN GENEZEN !

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:27

eh ik doe om de 8 maanden enten tegen Rhino, volgens mijn da is dat genoeg

Sylvia_Amin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:44

Mijn paard wordt ook doodziek van die enting. Ik ben er daarom mee gestopt..

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:39

Op mijn vorige stal werd 1 maal per jaar ge-ent tegen rhino.
(nu is dat volgens mij nogal achterhaald en nutteloos, een maal per jaar)
Er was een merrie die er ook een week ziek van was.
Niet lekker, verhoging/koorts, geen trek in eten etc.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:00

Mijn haflinger is van de laatste rhino-enting echt doodziek geworden. Ik heb nu besloten om niet meer te enten tegen rhino.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:57

Wij enten onze paarden altijd 2 keer per jaar tegen rhino en ook tegen influenza en tetanus.
Voorkomen is beter dan genezen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:55

die van ons worden ook gewoon steeds geent tegen rhino maar in de 6/7 jaar dat ik er werk is er nog nooit een van de paarden ziek geweest van die enting!! _/-o_

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:58

SvenErik schreef:
De enting beschermt slechts 6 maanden! En tuurlijk komt het veel vaker voor, dat paarden reageren, maar een beetje stijf lopen vind ik niet heftig hoor. Een reactie kan nog veel heftiger zijn. Maar de reactie na zo'n enting is minder erg dan de reactie die ze krijgen als ze besmet zijn met rhino, zo kan je het ook bekijken!

Dit is niet waar, de enting geeft slechts 2 maanden een goede bescherming tegen rhinopneumonie, je paard kan het nog steeds krijgen, maar de symptomen zijn dan minder erg. Het zorgt wel voor een daling van de infectiedruk zodat de kans dat er een een uitbraak van rhino op je bedrijf komt kleiner is.

Wat je zou kunnen doen om de stijfheid te verminderen is eens een andere enting tegen rhino proberen. Er bestaan verschillende entingen tegen rhino van verschillende farmaceutische bedrijven waarvan de werking steede een beetje anders is. Vooral de Resequin enting wordt nogal eens met goed resultaat gegeven aan dieren die extra heftig op de rhino enting reageren, misschien kun je vragen aan je dierenarts of hij deze entign wilt geven.