Hele tijd schudden met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Hele tijd schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 19:29

Hoi hoi,

Een paard bij ons op de manege loopt sinds een maand of 3 de hele tijd met zijn hoofd te schudden. (op en neer)
Dit doet hij in zijn stal, maar ook met rijden wat behoorlijk irritant is.
Ze zijn met hem naar de dierenarts geweest maar die heeft ook geen idee wat het is.
Aan het bit of hoofdstel kan het niet liggen want in z'n box doet hij het ook. Alleen als hij aan het eten is doet houd hij er mee op.
Met rijden doet hij dat trouwens alleen maar in stap.
Het is al een redelijk oud paard (rond de 20 jaar) maar ik vraag me af of het daar iets mee te maken kan hebben.

Weten jullie hier iets vanaf? Of heeft een van jullie wel eens een paard gehad/gekend die ook zo erg met z'n hoofd liep te schudden?

Groetjes, Nathalie.

Kitty_

Re: Hele tijd schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:52

Ik zelf denk meer aan iets neurologisch of problemen met het gebit??

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:48

je zou het gebit na kunnen laten kijken door een tandarts.
verder is met het hoofd schudden een veel voorkomend ondeugd zeker bij een manege paard.
alle kinderen vinden het prachtig dat een paard ja schud en zullen dus op hem aflopen
een paard leert dus dat als hij schud hij aandacht krijgt en misschien ook wel wat lekkers, tijdens het rijden komt hij erachter dat het gemakkelijk is om kleine kinderen uit het zadel te wippen en de sterkere bezig te houden zodat hij het rustig aan kan doen...

maar ik zou eerst toch eens alle medische en tandproblemen uitsluiten maar dit is wat ik denk.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:57

Mijn pony deed het vroeger ook, ze bleek toen haken op haar kiezen te hebben.
Maar het kan ook gewoon een 'tic' zijn, zo doet mijn andere pony ( is erg druk met rijden) zodra hij stilstaat voor bv een stoplicht zn hoofd naar beneden om aan zn been te 'krabbelen'. Niet een keer maar misschien wel 5-10 keer achter elkaar ( ligt eraan hoelang het stoplicht op rood blijft staan Knipoog Haha! ) . Hij doet zn hoofd omhoog en nog voor ik de teugels goed in handen heb is zn hoofd alweer beneden.
Maar het kan natuurlijk ook iets ernstigs zijn, iets in dr hoofd.
Ook iets simpels, zit er niks in zn oor??
Als hij het alleen op stal zou doen en gewoon zn hoofd op en neer zou bewegen ( langzaam dus) kan het ook luchtzuigen zijn maar geen idee of ze dat onder het rijden ook kunnen doen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:54

soms, heb ik wle meegemaakt is het verveling of een tik, was ook een paard die altijd een harde ruk zeg maar gaf aan zn hoofd zodat hij met zn mond bijna zn borst raakte en dat dan heel snel achter elkaar.(beetje vaag verhaal maar goed dat is ook zo iets)eigenlijk leek het er altijd alsof hij heel snel ja knikte

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:20

ik weet het niet zeker maar het zou kunnen zijn dat jou pony last heeft van het zogenaamde "Headshaking Syndrome" Een tijdje geleden heeft in het paardenblad "Bit" hier een interessant artikel over gestaan.
Het paard van een vriend van mij had hier last van en dit is opgelost door een touwtje aan de neusriem te hangen met aan het uiteinde een kraaltje eraan vastgeknoopt. Dit kraaltje behoort langs de neusharen heen te strijken en daardoor zou het over moeten kunnen gaan.
Of het bij jou paard ook werkt weet ik niet maar je kunt het natuurlijk altijd proberen! Heel veel succes!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:13

kan ook oorontsteking zijn...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:38

SymO schreef:

Idd, of oorspeekselklierontsteking, is hij ook gevoelig op het plekje net onder/achter zijn oren als je erop duwt?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:39

Patoucha schreef:
SymO schreef:

Idd, of oorspeekselklierontsteking, is hij ook gevoelig op het plekje net onder/achter zijn oren als je erop duwt?

Dat weet ik niet, ik zie dat paard woensdag pas weer dus zal dan eens even kijken.

Ik weet trouwens niet of ik een touwtje met kraaltje aan z'n neusriem vast kan maken, 't is namelijk niet mijn paard.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 22:34

De mijne doet het in de tijd van de pollen en/of vliegjes. Maar die zijn er nu niet. Moet dus een ander probleem zijn. Worden de teugels niet te strak gehouden? Blijft ie het doen ook als ie goed voorwaarts gereden wordt? Attendeer de eigenaar (manege-eigenaar?) eens op de Bit van een paar maanden geleden over dit syndroom.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:03

Paard kan ook in lichaam iets te kort komen aan bepaalde stof. Marijke Boinck van www.cherokeepaarden.nl heeft hier ervaring mee, informeer eens bij haar.
Succes

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:06

wat betrefd het kraaltje je kan het natuurlijk altijd aan de eigenaar vragen ik kan me niet voorstellen dat die zou weigeren als het misschien goed werkt....

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 20:24

Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik er wel wat mee kan Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 04:14

mijn vorige paard heeft het ook een tijdje gedaan, vooral op stal en zo hevig dat ik bang was dat haar rug zou breken..
ik heb haar toen helemaal binnest-buiten laten keren in de kliniek in kesteren, maar er is niets gevonden...
ze kon het zo dagen doen, ze leek wel in trance, en dan weken niet.
tijdens het rijden had ik er eigenlijk geen last van

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:03

Kan ook gewoon verveling zijn als al het andere uitgesloten is.