Stijve en oude pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Stijve en oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:29

Hoi,

Mijn oude pony is nu in de winter erg stijf geworden. Ze is nog vrolijk maar lopen gaat op sommige dagen erg moeilijk.
Weten jullie misschien een supplement wat hier bij zou kunnen helpen?
Ervaringen zouden erg fijn zijn!

Groetjes Chantal

Ties

Re: Stijve en oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:46

Ik geef mijn oude paard Glucosaminecomplex van de Groene Os en dat werkt goed. Is wel erg duur hoor!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:32

mijn pony is in de winter ook altijd iets stijver aangezien ze ook al ouder is, en ik geef haar arnica druppels! werkt zeer goed en niet overdreven duur en is homeopatisch dus heeft geen bijwerkingen en kan ook gebruikt worden bij medicijnen. proberen waard!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 20:57

Het is ook belangrijk om haar wel veel te laten bewegen.Rust roest.Die van mij is 17 nog niet heel oud dus maar als het erg koud is moet ik hem wel wat langer los rijden want dan is hij ook wat stijver als normaal.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:59

Mijn paardje is van zichzelf al niet echt soepel en wil best vaak wel eens stijf zijn,

waar ik op doel: waar zijn die arnica-druppels goed voor? Mss dat het wat voor mn paardje is!!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:15

Voer een suplement bij met vitamine E en selenium. Dit is goed voor de spieren en verder goed opleten dat je goed los stapt en naderhand ook weer goed uitdraaft/stapt.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:12

arnica druppels zijn eigenlijk gewoon ondersteuning voor je hele paard! het help eigenlijk bij alles, van peesblessures tot simpele wondjes, het is ook goed voor gewrichten spieren enz.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:46

Ga ook na waarom je pony stijf is.Ik weet niet hoe oude je pony is maar het hoeven natuurlijk niet perse de spieren te zijn.
Denk ook aan de botten, gewrichten ( vorm van artrose?) of hoefbevangenheid oid.
Ik heb een paar oudjes, de oudste wordt dit jaar 32, en idd wat monsera zegt: Rust roest. Ze MOETEN elke dag bewegen en zeker met de kou. Ik rij niet meer op Galja maar ik wandel nog elke dag met haar en als afwisseling longeer ik haar nog weleens.
Ik heb een shet van 21 die loopt dag en nacht buiten dus die zorgt voor haar eiegn beweging en met mn pony van 20 rij ik nog regelmatig endurance wedstrijden.
Verder zou ik geen voedingssuplementen weten, ben het wel met de rest eens. Arnica druppels zijn voor de gehele weerstand van je paard, en vitamine E-Selenium zorgt voor goede spiertjes.
Ook het uitdraven wat lachmar zegt is goed.
Tijdens de arbeid wordt er in de spieren melkzuur opgeslagen en met uitstappen krig je dat niet helemaal afgebroken, daarom is het slim om even lekker relax te draven voordat je gaat uitstappen ( om het 'zuur' in de spieren af te breken) en ze daarna op adem te stappen.
Verder zou ik even niks weten.....

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:20

Thanks voor alle tips!
Ik rij niet meer op haar, ze is inmiddels in de 30 maar ik ben nu langzaam aan weer wat met haar gaan wandelen. Maar wil haar niet overzetten, ze hield zichzelf altijd wel in beweging maar het lijkt alsof ze dat een beetje af laat weten omdat haar maatje er niet meer is.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:21

Memuska was toen ze op de manège stond ook altijd zo stijf als een plank Clown , door haar ouderdom + artrose. Nu loopt ze thuis dagelijks in de wei en merk ik niéts meer. Rust roest! Verder krijgt ze wel poeders bij voor haar artrose (Artico), die ervoor zorgen dat er mee gewrichtsvloeistof wordt aangemaakt.
Twister krijgt voor zijn stijve pootjes vitamine E bij!

Ingsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:18

chantal1 schreef:
Thanks voor alle tips!
Ik rij niet meer op haar, ze is inmiddels in de 30 maar ik ben nu langzaam aan weer wat met haar gaan wandelen. Maar wil haar niet overzetten, ze hield zichzelf altijd wel in beweging maar het lijkt alsof ze dat een beetje af laat weten omdat haar maatje er niet meer is.

Heeft zij ook een deken om tijdens de wintermaanden? Wil ook nog wel eens helpen de spieren flink warm houden.
Mijn pony van 30 staat vanaf oktober tot april onder een deken en is heel fit. Dan hoef je ook geen supplementen toe te voegen!

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:00

Ties schreef:
Ik geef mijn oude paard Glucosaminecomplex van de Groene Os en dat werkt goed. Is wel erg duur hoor!

Dit krijgt mijn 16 jarige merrie ook, aanvullend met een wit poeder wat de werking versterkt van de olie. Beide van de Groene os en homeopatisch. Voorgeschreven door de fysio!

Uitrijdeken als het heel koud is wil ook wel werken!

Succes

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:29

Ties schreef:

Mijn paard krijgt ook glucosamine, alleen krijgt zij die van Ortoflex, deze bestel ik in Engeland en is daar(incl. verzenden) aanzienlijk goedkoper.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:55

Hoi hoi,

Ik heb een tijdje omega olie en appel azijn gevoerd tegen het stijf lopen. En nu loopt ze niet meer stijf. In die omega olie zit ook vis olie en dat is goed voor de gewrichten. Ze staat nu ook op een stal waar ze veel buiten loopt en ik rij ook veel buiten lekker stappen op rechte stukken. Dus wat nou werkelijk geholpen heeft weet ik niet het belangrijkste is dat ze nu weer aardig goed loopt. Maar die omega olie heb ik toen besteld bij de paardendrogist samen met die appelazijn. En het is niet zo duur als al die andere spullen.

Ik hoop dat je hetgene vind wat voor jou paardje helpt dat is natuurlijk voor ieder verschillend...

Groetjes nancy

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:58

Ik geef ook sinds een tijdje glucosamine complex van de Groene Os, echt super!!! ik zie ontzettend veel verschil.. Het is helaas wel duur, maar ik vind het het echt waard.

Letizia, heeft de glucosamine uit Engeland dezelfde samenstelling? En hoe is dat te bestellen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:04

Letizia schreef:
Mijn paard krijgt ook glucosamine, alleen krijgt zij die van Ortoflex, deze bestel ik in Engeland en is daar(incl. verzenden) aanzienlijk goedkoper.

Ik ga dingen door elkaar halen geloof ik Haha! ik bedoel Cortaflex Haha!
Hier de nederlandse site: http://www.cortaflex.nl/ en hier de site waar ik altijd bestel: http://www.horseandponysales.co.uk/cortaflex.htm

(vergelijk even prijzen van de nederlandse site en de engelse Knipoog )

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:12

Ireentjuh schreef:
Ik geef ook sinds een tijdje glucosamine complex van de Groene Os, echt super!!! ik zie ontzettend veel verschil.. Het is helaas wel duur, maar ik vind het het echt waard.

Paar vraagjes over glucosamine complex van de Groene Os:
Hoe, waar en na hoelang zie je verschil?
Hoe duur is het?
Waar kan je het betellen?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:50

Ik begon na ongeveer een weekje verschil te zien denk ik, mijn pony van 17-18 jaar heeft lichte artrose in haar voorbenen en was vaak wat stijf als ze van stal kwam. Met longeren liep ze in het begin vaak een beetje kort, neigend naar onregelmatig in draf. Dat was wel altijd na 5 minuutjes draven verdwenen. Vooral met koud/vochtig weer had ze last eigenlijk.
Ik voer het pas 3 weken, maar ik zie veel verschil. Dat korte loopje heeft ze niet meer, eigenlijk is ze ook nooit meer stijf als ik even losgestapt heb. Ze loopt gewoon wat soepeler verder, het ziet er niet meer zo stijf en stram uit.

Ik heb het gekocht bij Steffi van der Laarse, een holistisch dierenarts die het mij aanraadde na een onderzoek bij Evita, maar je kunt het ook bestellen bij de paardendrogist! Volgensmij was de grote pot die ik heb 98 euro, daar doe je iets langer dan 3 maanden mee.
In de zomer hoef ik het waarschijnlijk niet te geven omdat ze dan toch lekker veel beweegt op het land en omdat ze met die temperatuur minder klachten heeft.

Mijn hoefsmid zei dat je ook elke dag een beetje gember kunt geven omdat dat goed is bij artrose (ook ter preventie bij wat oudere paarden), ik heb het nog niet geprobeerd.