ontwormen: welke soort, wanneer toedienen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

ontwormen: welke soort, wanneer toedienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:23

Hai,

Quibus staat nu op een andere stal waar ze in de zomermaanden het land op gaat. Dit was op haar andere stal niet het geval.
Nu heeft de eigenaar van Quibus (ik ben de bijrijder) nooit echt heel erg veel aandacht gegeven aan de wormkuren, hier bedoel ik mee, niet echt precies om de ''x' aantal weken wat het zou moeten.
Maar nu ze dus het land op gaat hebben we al besproken dat hier verandering in moet komen.
Ik heb op internet al verschillende 'ontwormschema's' gezien, maar wordt er niet echt veel wijzer van.
Nu is dus mijn vraag: heeft iemand enig idee wanneer je het beste een bapaalde soort kuur kan toedienen? Het is dus neem ik aan niet de bedoeling dat je zelf maar een beetje gaat lopen experimenteren met de verschillende soorten kuren met hun werkende stoffen. In de sticky staat wel uitgelegd wát de werking is van de verschillende soorten stoffen die in de kuren zitten maar dus niet wanneer je welke stof het beste kan toedienen.
Want moet je bijvoorbeeld een spuit voor lintwormen in het begin of aan het eind van het jaar geven?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is Clown

Ik hoop

Puera

Re: ontwormen: welke soort, wanneer toedienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:22

Er zijn verschillende soorten werkzame stoffen zoals je hebt kunnen lezen. Bij middelen zoals Pyrantel(pamoaat) wordt telkens meer resistentie over bekend, dus dat is imo geen aanrader.
Wel goede werkzame stoffen zijn Ivermectine en Moxidectine.

Ivermectine zit in onder andere Eraquell, Eqvalan en Noromectin. Deze laatste kun je het beste kopen want die is het goedkoopste van de spuiten met ivermectine.

Moxidectine is (oa?) te vinden in de Equigell (voorheen Equest).
De Equimax (werkzame stof: ivermectine en praziquantell) is ook werkzaam tegen lintwormen. Ik geef mijn paard deze altijd twee maal per jaar: vlak voordat ze in de wei komt en vlak voordat ze weer op stal komt. Om het zo maar even uit te drukken.
Tussendoor ontworm ik altijd met wormspuiten met ivermectine en moxidectine. Belangrijk is om af te wisselen tussen werkzame stoffen en niet tussen merken met dezelfde werkzame stof.

In tegenstelling tot wat ik voorheen altijd beweerde, hoef je je dus niet perse aan het ontwormingsadvies te houden wat in de bijsluiter staat. Een fabrikant denkt altijd aan z'n omzet dus gaat uit van een hoge besmettingsdruk waarbij vaak ontwormen nodig is. (dit wist ik dus ook niet) Bloos!

Afhankelijk van de situatie waarin jij je paard houd (hoog of laag besmettingsrisico) moet je je ontwormingsschema daarop aanpassen. Dit kun je onder andere doen door de mest van je paard zo nu en dan door de DA op wormen(eieren) te laten onderzoeken. Mij is verteld dat ze het voor weining/niks willen doen als je daarna je wormspuit bij hen koopt. Misschien is het handig om nu eens een mestonderzoek te laten doen door de DA, omdat je zei dat de vorige eigenaar van je paard niet zo fanatiek wat met ontwormen. Dan kun je in overleg met de DA je ontwormingsschema samenstellen.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:29

Een voorbeeld van een ontwormingsschema:

1. Equest oktober Start stalseizoen ,
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen, echter niet tegen de lintworm. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens jonger dan een half jaar geven.

2. Equimax januari

Equimax bevat ivermectine en praziquantel. Ivermectine werkt tegen de meeste wormen. Praziquantel werkt tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

3. Ivermectine maart

Ivermectine (stofnaam) werkt tegen de meeste wormen. Veel wormspuiten bevatten dit middel. De inhoud is hetzelfde, echter de prijs niet. Wij verkopen het goedkope Noromectin. Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden.

4. Equest mei

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan met name gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

5. Ivermectine augustus

Opnieuw ontwormen na zo’n 2 maanden, dus weer in oktober!

OPMERKINGEN BIJ SCHEMA:.
-Variaties op dit schema zijn uiteraard mogelijk. Mondeling overleg met ons wordt dan geadviseerd. Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Pyrantel (bijv. StrongidP) werkt soms wat beter tegen spoelwormen dan ivermectine. Spoelwormen komen voornamelijk voor bij veulens en jonge paarden. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd met ivermectine, waarbij dus de eerste levensjaren afgewisseld dient te worden met pyrantel. Geen Equest aan veulens jonger dan een half jaar geven.

Nu zeer voordelig ontwormings jaarpakket met de 5 bovenstaande wormspuiten.
Af te halen aan de balie of vraag het aan onze dierenartsen.

Bron:http://www.dapbodegraven.nl

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:46

In de wintermaanden ontworm je in ieder geval met de stof Ivermectine of Moxidectine. Die helpen namelijk horzellarven te doden. Eventueel kan je deze middelen het hele jaar door geven als je wilt. Maar je kan ook (wat eigenlijk nog beter is) in de zomermaanden een middel met Pyrantel of Febendazol geven. Die middelen zijn wat goedkoper maar moet je dus wel na een keer of vijf (het best dus in de winter) afwisselen met de duurdere merken. Dat doe je om te zorgen dat de wormen niet resistent worden (dan wennen ze aan een middel en worden ze zo sterk dat ze er niet meer dood van gaan).

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:05

Daar is bovenstaand schema helemaal op aangepast! Rekening gehouden met resistentie enzo!