Onderhoud hoeven bij natuurlijk bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Onderhoud hoeven bij natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 15:02

Hai mensen!
Ik ben voor natuurlijk bekappen, en ik wil dit ook gaan doen als ik later een eigen paard koop, maar hoe moet je de hoeven onderhouden bij paarden die natuurlijk zijn bekapt.
Hiermee bedoel ik dus: moet je de hoeven uitkrabben of niet, of maar een gedeelte, en welk gedeelte dan, en hoevaak moet je dan hoefkrabben, evenveel als bij paarden die ijzers hebben of door de traditionele methode zijn bekapt?

Ghe ghe, nogal wat vraagjes he?! Haha!

PS: Ik vraag hier dus niet om een discussie over het wel of niet natuurlijk bekappen, die zijn er al genoeg!

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

maradamas

Re: Onderhoud hoeven bij natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:54

Bij paarden die al natuurlijk bekapt zijn, kun je gewoon hoevenkrabben.
ook is het nodig om de dode zool er af te krabben(is wit en kan je er met een hoevenkrabber afhalen). Natuurlijk moeten de hoeven ook bijgehouden worden. Dit kun je laten doen door een natuurlijk bekapper of je kunt het zelf doen (na een cursus bijv.).
Kijk ook eens op www.hoefnatuurlijk.nl
is echt superinteressant! Haha!
Mijn paard wordt nu ook natuurlijk bekapt, en het bevalt mij prima!!

(denk er trouwens wel om dat een paard dat natuurlijk bekapt wordt, veel beweging nodig heeft, om de hoeven in conditie te houden. Dus vaak buiten..)

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:14

quote="maradamas"]bij paarden die al natuurlijk bekapt zijn, kun je gewoon hoevenkrabben.
ook is het nodig om de dode zool er af te krabben(is wit en kan je er met een hoevenkrabber afhalen).
Citaat:

Maar je hoeft een hoef niet vaak uit te krabben. Het is juist goed dat er zand in zit. Wanneer je paard op stal staat is het wel nodig om de rotzooi er uit te halen.

maradamas schreef:
(denk er trouwens wel om dat een paard dat natuurlijk bekapt wordt, veel beweging nodig heeft, om de hoeven in conditie te houden. Dus vaak buiten..)

Dit geldt voor alle paarden Tong uitsteken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:41

Ja, ik heb de site van hoefnatuurlijk ook al regelmatig doorgenomen, maar ik kon het onderhoud niet meer terug vinden.
Maar thanx voor de reacties!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:07

je hoeft eigenlijk niet de hoeven uit te krabben bij natuurlijk bekappen, De hoeven zijn zo open, nauwelijks straalgroeven etc, dat er dus ook niets in kan blijven hangen. Zodra je even over de stenen loopt is alles er al uit. Zowieso moet je paard minimaal overdag buiten staan.
Je moet wel de hoef vaak bijvijlen en in de zomer zorgen dat de hoeven niet uitdrogen om een goede hoefkwaliteit te houden.
Je hoeft verder ook geen middeltjes (vet of teer) op de hoeven te smeren (juist niet eigenlijk).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 09:13

beetje kort door de bocht Sanne..... mijn paard heeft wel degelijk straalgroeven, er blijven alleen geen steentjes in zitten, maar wel mest en andere zooi!

Ook moet je in het begin steentjes goed uit de witte lijn peuteren.

Ik krab nooit met de metealen haak van de hoevenkrabber; ik borstel met het borsteltje dat aan de andere kan van mijn hoevenkrabber zit.

Steentjes in de witte lijn peuter ik er uit met een dingetje dat aan mijn koetsiersmes zit.

Verder vijl ik, in het begin kan je last hebben van flares (rafels aan de hoef) die moet je direct wegvijlen en later moet je zorgen dat de mustangroll en goed in blijft.

Er is een topic waar veel mensen posten die natuurlijk bekappen: viewtopic.php?f=34&t=302659 daar kan je je vraag misschien nog een keer stellen, want daar zitten de mensen die het allemaal zelf bijhouden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 14:59

bij mijn paard blijft er echt niets hangen, en ze heeft ook nauwelijks straalgroeven, dus ik hoef er niets uit te halen. dan moet ik het dus wel elke twee weken een beetje bijsnijden, zodat de vorm van de hoef hetzelfde blijft Ja
Steentjes blijven idd in het begin in de witte lijn zitten, die moet je er dan wel uithalen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:53

bijsnijden? niet vijlen?

gam is in december ook voor het eerst natuurlijk bekapt en ik houd de rol erin dmv vijlen en ik snij soms wat rafels van de straal of aan de achterkant van de hoef.
en verder de steentjes uit de witte lijn peuteren en soms bij de straal.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:43

Ik borstel wel 'stalvuil' uit zijn hoeven. Zijn namelijk vrij hol... Verder peuter ik me een ongeluk aan van die kleint steentjes die in de witte lijn 'kruipen'...(er liggen nogal wat van die ondingen bij ons op het erf...)

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:56

lijkt mij ook wle wat zo'n curses natuurlijk bekappen zo kan je toch alles in de gaten houden bij je paard dat vind ik een veiliger gevoel het zelf i nde gaten te kunnen houden e.d

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:29

Citaat:
bijsnijden? niet vijlen?

dat vroeg ik me ook al af, ik snij zelf nooit aan de hoeven, ik vijl alleen.

de losse stukjes van de straal verlies je vanzelf wel als je op straat loopt.

Het snijwerk laat ik over aan een professioneel natuurlijk bekapper die eens in de zoveel tijd komt