Slap in de benen, doorzakken in trailer en veel struikelen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Slap in de benen, doorzakken in trailer en veel struikelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:50

Wat kan dit zijn? M'n paardje staat de laatste tijd heel slap en wankel op d'r benen. Op de trailer zakt ze telkens door d'r achterhand en tijdens het rijden struikelt ze voor elk wissewasje...

Kan dit aan het voer liggen wat ze krijgt? Toen ze nog thuis tond kreeg ze 3 kilo onderhoudsbrok. 1 kilo muesli en 1 schep gerst en hooi. Nu krigjt ze alleen 2 kilo brok, kuil en 1 emmer mais. Kan dat de rede zijn en moet ik weer meer gaan voeren?
Als het nog lang blijft duren laat ik haar zoieso eens nakijken maar misschien dan jullie dit herkennen en de rede weten.

RuizWish

Re: Slap in de benen, doorzakken in trailer en veel struikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:52

Zou (een lichte vorm van) ataxie kunnen zijn!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:53

En wat houd dat in?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:02

Ze staat trouwens ook best wijdbeens na het rijden vind ik. Met allevier haar benen. Niet alleen de achterhand.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:06

Dit stukje gaat over ataxie bij mensen, maar ongeveer hetzelfde geldt voor paarden:

Algemene inleiding cerebellaire ataxie
Cerebellaire ataxie is een bewegingsstoornis die ontstaat door een aandoening van de kleine hersenen (het cerebellum). De kleine hersenen bevinden zich achter in de schedel. Ataxie betekent 'wanordelijk bewegen'; de bewgingen zijn niet goed gecoördineerd en daardoor overmatig, te ver doorschietend of verkeerd gericht.
Door de stoornissen in de samenhang van bewegingen die bij deze ziekten ontstaan, heeft een patiënt moeite met stilstaan en in een rechte lijn lopen. Verder bewegen de armen ongecoördineerd. De bewegingen lijken op die van een dronken persoon. Ook is de patiënt vaak moeilijk verstaanbaar.
Er zijn verschillende oorzaken voor cerebellaire ataxie. Op de eerste plaats onderscheidt men erfelijke van niet-erfelijke aandoeningen. De erfelijke typen worden weer onderverdeeld naar de specifieke manier van overerving. De spinocerebellaire ataxieën (SCA's) erven autosomaal dominant over. Vroeger sprak men dan ook van ADCA (autosomaal dominante cerebellaire ataxie). De autosomaal recessief erfelijke vorm is bekend als ataxie van Friedreich. Meer informatie over deze twee ziekten kunt u vinden in aparte onderwerpen.
Daarnaast komen er vormen van cerebellaire ataxie voor die niet erfelijk zijn. Deze vormen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een ontsteking, infectie, vaataandoening, vergiftiging of stoornis in de stofwisseling van het lichaam.

Dit is natuurlijk wel een van de ergste vormen waar het over gaat, maar het kan ook in mindere mate!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:19

Ehhh, heb je er al een VA bij gehaald???

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:59

Klinkt inderdaad als een lichte vorm van ataxie. Moet je z'n achterbenen over elkaar zetten (kruisen) Als het goed is zet hij ze dan snel zelf weer goed neer doet hij dit niet zou ik er toch even een DA naar laten kijken, want dan heb je kans dat hij atactisch is. Heeft ie pas niet vast gelegen in z'n stal ofzo? Of klappen gekregen van een ander paard of gevallen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:40

lachmar schreef:
Klinkt inderdaad als een lichte vorm van ataxie. Moet je z'n achterbenen over elkaar zetten (kruisen) Als het goed is zet hij ze dan snel zelf weer goed neer doet hij dit niet zou ik er toch even een DA naar laten kijken, want dan heb je kans dat hij atactisch is. Heeft ie pas niet vast gelegen in z'n stal ofzo? Of klappen gekregen van een ander paard of gevallen?

ja dat je de benen over elkaar moet zetten heb ik vaker gehoord!
dit schijnt een betrouwbare test te zijn!

maar ookal zet je paardje de benen weer goed neer, ik zou er toch ff een DA naar laten kijken..
Baad t niet dan schaat t niet.. das mijn nieuwe motto

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 14:20

Ze is een tijdje geleden wel gevallen in de trailer. Omdat degene die reed nogal lomp reed Boos!
Ik zal die test met de achterbenen kruisen eens proberen.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:10

Ataxie kan inderdaad ontstaan door een lelijke val!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:45

Heb je het al geprobeerd met z'n achterbenen?
En hoe is het nou met je paard?

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 01:17

Ik zou er gewoon eerst een veearts naar laten kijken.
De omschrijving die je geeft ziet erwel naar uit dat je er naar moet laten kijken.

suc6
bart

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:37

Klinkt niet best. Ik zou de veearts raadplegen en naar bv. Rodinde Hoogenraad gaan. Mocht er een zenuw beklemt zitten die dit veroorzaakt, dan kan ze die waarschijnlijk nog los maken. Zij heeft een tijdje geleden aangegeven dat ze voor paarden met ataxie nog best wat kan doen als je er op tijd bij bent. Ik zou hier niet mee blijven wachten.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:39

lachmar schreef:
Klinkt inderdaad als een lichte vorm van ataxie. Moet je z'n achterbenen over elkaar zetten (kruisen) Als het goed is zet hij ze dan snel zelf weer goed neer doet hij dit niet zou ik er toch even een DA naar laten kijken, want dan heb je kans dat hij atactisch is.

Helaas gaat deze test niet altijd op. Mijn paard struikelde en viel ook heel erg vaak, ook bleef zijn achterbeen vaak achter in de beweging. Ook als hij stond te slapen viel hij soms ineens. Volgens de dierenarts hier was er niets aan de hand, naar een kliniek gegaan, die konden ook niets ontdekken, ik moest hem als hij viel maar opvangen met de teugels en voor het slepende achterbeen moest ik hem maar meer voorwaarts houden. Boos! Beide dierenartsen hebben de test met de gekruiste benen gedaan, die mijn paard zelf corrigeerde.
Ik heb er een osteopaat bijgehaald, die heeft een wervel rechtgezet, helaas een kleine korte verbetering. Toen ben ik bij Eric Laarakker terecht gekomen, die constateerde ataxie en heeft 4 wervels(!!!) rechtgezet. Voor al deze ellende begon ben ik met mijn paard in volle galop over de kop geslagen. Maar door alle onwetende veeartsen waren we wel 4 jaar verder, en stond mijn paard al anderhalf jaar stil.
En ik moet zeggen, mijn paard is weer bijna zo goed als nieuw! Haha! Ik rijd zelfs weer!

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:48

Ataxtie is te verbeteren d.m.v. een aangepaste manier van rijden.
Ik weet dat Antoine de Bodt ook paarden die ataxties zijn weer aardig aan het lopen kan krijgen.
Door de manier van rijden worden verslapte spieren weer ontwikkeld en hierdoor gaat het paard zijn rug-, buik- en andere spieren optimaler weer gebruiken.
Hierdoor heb ik het al meerdere keren meegemaakt dat een paard heel goed opknapte en zelf weer een dressuur wedstrijd kon lopen.
Het paard had ooit vastgelegen in zijn box en een zenuw was bekneld geraakt.
Uiteindelijk heeft het paard nog de M2 gehaald.

ja kan op zijn site kijken of stuur hem een email.
misschien kan hij je adviezen geven.
zijn site is www.hoefkatrol.com

Je kan ook Marijke de Jong eens mailen.
Zij is opgeleid door Antoine de Bodt en rijd op zijn manier.
Haar site is www.paardenbegrijpen.nl

suc6

Bart

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:21

zwartepaerd schreef:

Helaas gaat deze test niet altijd op.

Klopt dat deze test niet altijd werkt, maar als je het niet probeert, dan weet je zeker dat hij niet werkt toch?