emara hoest weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

emara hoest weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 21:36

vanvond bij stal aangekomen,was emara weer benauwd en hoesterig zelfs met eten van het kuil hoeste die...terwijl het eerst heel goed ging met haar naar vel kuren ventipulmin en een kuur prednison leek ze weer goed te gaan hoestvrij en zo en niet meer benauwd,nu was ik gestopt met de venti en gaf nog maar 1x daags 1 pomslag venti....ben vanavond toch maar weer begonne met 2x daags 3 pompslagen heb ik de juist ekeuze genomen....ik weet het ook niet meer hoor maa rop 12 febr ga ik naar een homeopaat en mag tot 5 febr venti gebruiken...gebruik het liever niet want vind echt da thet de boel onderdrukt eerst schijnt het te helpen stop je weer komt het terug..wie herkent dit??

Renske_

Re: emara hoest weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:49

was je op aanraden van de DA gestopt met de ventipulmin of ben je het zelf al eerder gaan afbouwen?

het 20 jarige paard van mn moeder heeft lichte bronchitis en krijgt af en toe ventipulmin en soms sputolisin, en als ik me aan de DA voorschriften hou gaat het na zo'n kuur weer maandenlang hardstikke goed met haar!

Bij twijfel altijd opnieuw de DA bellen, die weet het beste wat hij er mee moet doen Ja

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:51

hoi ik ben niet op eigen houtje gestopt mocht van de da omdat het zo goed ging weer...maar nou is het weer terug bij af Huilen hoelang gebruikte jullie altijd de venti??en ook tegelijkertijd sputylosin dan?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:52

Mijn fjord heeft cronische bronchitus...die hoest soms een maand niet en dan weer wel....(alleen aan het begin van de arbeid)
Ik laat zijn longen/luchtenwegen 1 keer per jaar nakijken en die zijnb gewoon super
IK maak me er niet zo zorgen om hoor

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:58

Die van ons krijgt 10 dagen, soms 14 dagen ventipulmin en tegelijk Sputolysin, en meestal is het na die periode helemaal over

1x heeft ze 3 weken lang 2x per dag 2 pompslagen ventipulmin nodig gehad, en ook tegelijk 2 weken lang sputolysin, maar toen was ze echt heel benauwd, was het ook niet te doen om met haar te rijden.

Rij je Emara nu nog? volgens onze DA is veel buiten zijn en lichte arbeid goed om het slijm los te krijgen, maar echt flink draven&galloperen is niet goed ivm de benauwdheid, dan komt er te wenig zuurstof in het bloed bij zwaardere inspanning

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 00:12

hoi op dit moment rij ik emara even niet omdat de bak zo bevroren is maar van het weekend ga ik weer het bos in als het weer het toelaat!!ik heb ook sputylosin thuis staan kan ik dat er ook bij geven denk je?emara heeft nou in totaal 5 weken al ventipulmin gehad en nog niet over!!dat is maar tijdelijk op dit moment heel vreemd.. Verdrietig

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:34

Dit is altijd heel moeilijk.....

Vraagje.. naar welke homeopaat ga je? Je mag me desnoods PB-en...

Maar ja liever geen Ventipulmin en dergelijk.. maar als je geen keus hebt...

Een vriendin van mij heeft afgelopen maandag een 21jarige pony laten inslapen om hetzelfde probleem... die stond inderdaad ook op Ventipulmin, prednison en nog een soort capsules heb daar de naam niet van, maar dat ging iedere keer weer goed, en dan iedere keer weer slechter en nu was ze ineens zo ontzettend mager geworden dat ze hebben besloten dat t zo niet langer kon en haar hebben laten inslapen... heel triest maar beter....

Als t echt niet meer gaat dan moet je eerlijk zijn tegen t dier....

Heel veel sterkte....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:39

Je kunt ook proberen of je kunt stomen. Emmer met heet water vullen, beetje Dampo erin of Vicks, en onder haar neus houden met een handdoek om haar neus zodat de dampen in haar neus komen.

Het is even wennen voor ze, maar ik heb het bij mijn verzorgpony vroeger gedaan, en hij merkte dat het hem opluchtte.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 11:41

Bedankt cassidy voor de tip Knipoog maar dat doe ik al vaker ik stoom met ethensiele olie en inderdaad dat verlicht maar helaas maar voor korte duur....

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:21

Vraagje: op welk strooisel staat je paard en heb je een buitenbox??

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 16:38

ze staa top stofvrij stro en heeft geen buitenbox helaas!!maar wel een frisse stal gelukkig..gr emaartje

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:53

Het beste zou toch zijn haar in een buitenbox te plaatsen en misschien kun je haar beter nat hooi voeren.. soms is kuil toch droog en daardoor stoffig.. dat moet je even goed bekijken...
Die van mij staat nu op Rapsody dat gaat prima.. stro zit toch vaak stof in......

en wat krijgt ze verder voor voer?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 23:34

nou gewoon kuil en brok...maar hoe kan dat dan als ze eet dat ze gaat hoesten??

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:36

Emaartje schreef:
nou gewoon kuil en brok...maar hoe kan dat dan als ze eet dat ze gaat hoesten??

als er hele kleine stofdeeltjes, die hoeven voor mensen niet eens zictbaar te zijn, in t eten zitten dan kan ze daardoor nog benauwder worden waardoor ze dus meer gaat hoesten

Hoeveel uur per dag staat ze buiten in de wei/paddock?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 12:02

ze staat sóchtends van 7.00uur s'morgens tot 16.30uur sávonds buiten dus da tlijkt me wel lang genoeg!!! Knipoog en het kuil maak ik nou nat kijken hoe dat gaat!!want het is echt super droog met blaadjes erin war iritterd in haar luchtwegen.en ik ga zelf een goed pak kuil erbij kopen voor de avonden als ik er zelf ben om te geven..gr emaartje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:52

Wat zegt je veearts er van dat het hoesten weer terug is gekomen?

Heb je de medicijnen rustig afgebouwd of ben je in 1x gestopt?
Meestal moet je dat heel langzaam en voorzichtig afbouwen...

En anders heeft ze misschien een virusje opgedaan, of zat er per ongeluk ergens wat extra stof in...

Ik zou het even aan kijken, even rustig aan doen en alles zoveel mogelijk stofvrij houden, en even je veearts vragen wat je het beste kunt doen.

Sterkte!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 22:07

nouvel bedankt voor je reactie!!ik denk inderdaad dat er een stofje ergens ingezeten heeft,,,,en de verandering van weer steeds daa rkan ze ook niet tegen...maar zeg het da nog wel inderdaad.. Vingers aflikken

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 00:17

en emara had vandaag een super goed dagje ze voelde zich helemaal top Clown

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 08:28

Emaartje schreef:
nouvel bedankt voor je reactie!!ik denk inderdaad dat er een stofje ergens ingezeten heeft,,,,en de verandering van weer steeds daa rkan ze ook niet tegen...maar zeg het da nog wel inderdaad.. Vingers aflikken

Daar heeft Fie ook altijd veel last last, verandering van het weer, of verandering van dekens...
Meestal gaat ze dan ook weer een paar dagen hoesten...

Fijn dat het alweer beter ging!