oog dicht en dik, na nieuwe baal houtmot??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

oog dicht en dik, na nieuwe baal houtmot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:43

Gisteren met de stal uitmesten heb ik er nieuwe baal zaagsel bij op gegooid zoals regelematig Lachen
Vanochtend echter kwam ik op stal en toen viel me meteen op dat haar rechter oog ontzettend dik was, en ze deze dicht hield...Ik heb er even ingekeken maar kon geen vuiligheid of iets vinden... Sjors maar ff in de buitenbak gegooid, oog nog steeds dik maar omdat er zoveel te doen was bij ons hield ze haar ooglid nu wel wat omhoog om te kijken... Wat me ook opviel en wat ze normaal nooit of weining doet, was met haar rechterkant van het hoofd/oog langs mij heen schuren alsof ze er jeuk van heeft....

Zou dit komen van een stukje houtmot ofzo wat in haar oog is gekomen? Hebben jullie paarden dit ook wel eens?
Aangezien ik nogla een paniekmens ben heb ik de DA maar ff gebeld...Die kotm morgen vroeg even langs (gelukkig). Ze moet toch weer vaccinaties hebben dus kan hij dat meteen doen...

Ik maak me er wel druk om eigenlijk...omdat ze ookal wat op leeftijd is natuurlijk...

Maat goed afwachtten maar

ellepel

Re: oog dicht en dik, na nieuwe baal houtmot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:49

zoals jij het beschrijft klinkt het wel alsof ze wat in haar oog heeft zitten, probeer het uit te spoelen met wat lauw water.

kan natuurlijk ook zijn dat ze s'nachts haar hoofd gestoten heeft en daarom last heeft van dat oog..

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 16:51

ellepel schreef:
zoals jij het beschrijft klinkt het wel alsof ze wat in haar oog heeft zitten, probeer het uit te spoelen met wat lauw water.

kan natuurlijk ook zijn dat ze s'nachts haar hoofd gestoten heeft en daarom last heeft van dat oog..

Dat had ik ook gedaan, maar ik geloof niet dat het beter van geworden is...
Misschien raar dat ik dit zeg maar sjors is een paard wat zich niet gauw stoot aan iets..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:13

Heb dit ook een keer meegemaakt. Toen had het paard zijn hoofd (dus oog in dit geval) hard gestoten en echt een megadik oog. De DA kwam toen op stal en heeft gekeken of er geen beschadiging was. Dit was gelukkig niet zo en toen een paar dagen gezalfd en het was weer over. Wel belangrijk om niet zomaar zalf erin te doen. Als er een beschadiging zit, kan antibioticazalf schade aanrichten.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:54

Hai hai,

Heb je zelf wel eens een stofje in je oog gehad? Zo'n heel klein rotstofje dat je niet terug kunt vnden maar wat zo ontieglijk jeukt dat je toch in je oog gaat wrijven? Waardoor je van die gesprongen adertjes krijgt die ook weer gaan jeuken, waardoor je nog meer gaan wrijven? Lijkt me zoiets. Je kunt altijd proberen om een paar keer per dag het oog te reiningen met schoon water. Het beste kun je water koken (alle bacteriën zijn er dan uit) af laten koelen en dan met een schone doek het oog (aan de buitenkant natuurlijk) schoonmaken. Baat het niet dan schaadt het niet. Inderdaad niet zelf met zalfjes gaan rommelen.

Succes

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:07

jeeuuuhh de het dooit hier *o/*
hopelijk is de sneeuw morgen weg Vork

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:19

justin van de manege had t een poosje terug,,
ze hebben t schoon gemaakt met water wat heeft gekookt.. dus steriel is en de volgende dag was t al een stuk minder...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:16

Mijn pony (ook op leeftijd, mischien ligt het daaraan Clown) had er een tijdje geleden ook last van, maar dat was alleen het onderste ooglid dat opgezwollen was. Dat kwam trouwens ook door een klein wondje. Succes, en maak je niet te druk he Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:31

Mijn paard heeft het af en toe ook.

Oogontsteking, goed schoonhouden met steriel water en ik gebruik daarnaast in zo'n geval homeopathische oogdruppels.

Succes ermee.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 18:08

Vanochtend belde de DA me op, hij was odnerweg...ik dus als een gek naar stal heen rijden Haha!
De Da was er eerder als ik.. Ik zag het al meteen aan madam, de oog was helemaal oke. Niets op ana te merken.. De Da vond het ooglid er wel dikker uitzien als het linkeroog, maar verder niets ernstig. Zijn advies was juist om helemaal niets te doen met water of iets degerlijks omdat dat vaak alleen maar iets verergerd. Hij heeft een tube zalf achtergelaten voorals het weer gebeurd, deze met ik dan in het oog doen zodat de beknippering van het ooglid wel goed doorglijd..

Kortom ik heb me druk gemaakt om niets... Sjors heeft haar vaccinatie gehad en de DA was weer vertrokken...

Gr Claudia

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:21

gelukkig dan maar dat hij niet alleen hoefde te komen voor dat oog, ben je voorrijkosten kwijt voor niets Tong uitsteken

Gelukkig is het weer over!