Gescheurde pees?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizZz

Gescheurde pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:06

Ik zit met een probleem..

Mn paardje liep al een hele tijd niet goed, en na verschillende bezoeken aan de homeopaat, waarna het steeds weer terugkwam, zijn we toch maar weer naar de veearts gegaan. Die is de hele middag bezig geweest met foto's, verdovingen, onderzoekjes enz. Hij wilde dat hij een nachtje zou blijven, maar dinsdag werd dat nog weer ff langer. Kortom; vandaag zouden we hem ophalen maar morgen willen ze nog weer wat anders proberen! De arts heeft het vermoeden dat er een pees is gescheurd in z'n linkerschouder. Ik schrok hier best van, en heb dit nieuws via mijn vader gehoord die hem aan de telefoon had. Nu vraag ik me dus af, is dit ernstig? Moet m'n paard dan heel lang stil staan? En hoe gebeurt zoiets? Hoop dat iemand me wat wijzer kan maken.. maak me enorme zorgen namelijk Huilen

Ruud_O

Re: Gescheurde pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:24

Pezen zijn altijd een langdurige kwestie.
Reken in het gunstigste geval op enkele maanden

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 14:57

Verdrietig Nee...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:15

Citaat:
De arts heeft het vermoeden dat er een pees is gescheurd in z'n linkerschouder.

Een PEES weet je zeker dat je vader het goed heeft verstaan? Pezen zijn uitlopers van spieren en die zitten dus onder in de benen.

Vraag even na of hij niet spier gescheurd bedoelt, want dat is een heel ander verhaal ook kwa herstel!

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 15:20

Zou best kunnen.. Ik weet het niet, morgen horen we meer, dan is het echt zeker!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:51

Adrienne schreef:
Citaat:
De arts heeft het vermoeden dat er een pees is gescheurd in z'n linkerschouder.

Een PEES weet je zeker dat je vader het goed heeft verstaan? Pezen zijn uitlopers van spieren en die zitten dus onder in de benen.

Vraag even na of hij niet spier gescheurd bedoelt, want dat is een heel ander verhaal ook kwa herstel!

Pezen zitten niet noodzakelijk onderaan in de benen, maar het is misschien wel interessant dat je dit even exact navraagt. Staat je paardje soms met de ene schouder hoger dan de andere?

Ik wil je niet ongerust maken, maar peesletsels zijn een heel lastig en gecompliceerd iets, en ook spierscheuren kunnen in het ergste geval wel een tijdje aanslepen. Misschien moet je om zekerheid te hebben zelf eens naar de DA bellen en vragen wat er precies aan de hand is en hoe hij het verder ziet gaan.

Succes !!

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:28

Ik heb m'n vader net gesproken en het was dus wel een pees, maar net boven de knie.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:18

Niet om je depressief te maken, maar ik ben al ruim een half jaar aan het stappen met mijn paardje met een gescheurde pees. Ook zij had er vrij lang mee door gelopen. En hoe langer ze er mee door gelopen hebben, des te langzamer geneest het.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:33

Bij mijn paard is een maand geleden een scheurtje in de (tussen)pees ontdekt. Ik moet er nu inderdaad mee stappen (3 keer per dag 10 minuten) en rond de 16-02 moet ik weer terug voor een nieuwe echo.
De DA heeft mij gezegd dat ik op een herstelperiode van 3 tot 6 maanden moet rekenen. Een peesblessure is in die zin vervelend dat het veel tijd nodig heeft om goed te herstellen. Je kan er wel eerder op gaan zitten, maar dan is het nog zwak en is de kans dus heel groot dat de pees helemaal afscheurd...
Als jouw paard ook zoiets heeft als de mijne dan wens ik je succes, want dan zal het wel even duren voordat je weer kan rijden (maar komt wel weer hoor!)

Ach gut

LizZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 18:58

Ik ben vandaag heen geweest om hem op te halen. Ze hebben een beschadiging aan de pees ontdekt tussen de pees en het botje ernaast ofzo.. Het is ruw en gebrokkeld, ipv mooi glad. Nu moet Primeur dus iig 2,5 maand op stal staan, en elke dag ff lopen met hem. Ik vind het echt vreselijk, wat moet dat arme beest zo lang op stal helemaal alleen? Hopen dat het goed komt...

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:21

LizZz schreef:
Ik ben vandaag heen geweest om hem op te halen. Ze hebben een beschadiging aan de pees ontdekt tussen de pees en het botje ernaast ofzo.. Het is ruw en gebrokkeld, ipv mooi glad. Nu moet Primeur dus iig 2,5 maand op stal staan, en elke dag ff lopen met hem. Ik vind het echt vreselijk, wat moet dat arme beest zo lang op stal helemaal alleen? Hopen dat het goed komt...

Zorg dat je hem bezighoud. Weinig tot geen krachtvoer geven en veel ruwvoer. Vooral oud, stengelig hooi en bijvoorbeeld winterpeen. Lekker poetsen, troetelen en dat soort dingen met hem doen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:18

LesleyLady schreef:
Bij mijn paard is een maand geleden een scheurtje in de (tussen)pees ontdekt. Ik moet er nu inderdaad mee stappen (3 keer per dag 10 minuten) en rond de 16-02 moet ik weer terug voor een nieuwe echo.
De DA heeft mij gezegd dat ik op een herstelperiode van 3 tot 6 maanden moet rekenen. Een peesblessure is in die zin vervelend dat het veel tijd nodig heeft om goed te herstellen. Je kan er wel eerder op gaan zitten, maar dan is het nog zwak en is de kans dus heel groot dat de pees helemaal afscheurd...
Als jouw paard ook zoiets heeft als de mijne dan wens ik je succes, want dan zal het wel even duren voordat je weer kan rijden (maar komt wel weer hoor!)

Ach gut

Tja ik dacht daar net zo over toen iris haar peesblessure werd ontdekt.
Nu 1 jaar later, na veel stappen en nog een veulen krijgen zit ik er weer op. Party!!
Lekker veel aandacht geven in de zin van borstelen. Ga eens bij haar in stal zitten enz...
Je moet nu echt leren om geduld te hebben, maar 9 van de 10 keer zal dat geduld beloond worden. Knipoog
Ik zit er nu dus ook weer op na 1 jaar en het gaat super!Dus hou vol!!
Succes.
OK dan! OK dan!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:19

oeps verkeerde quotje, ik bedoelde die van Lizz. Bloos