Waarom verplichtwording 2 keer enten in het jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Waarom verplichtwording 2 keer enten in het jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 09:46

Nou las ik dus laatst iets over dat het verplicht gaat worden om je paard 2 keer per jaar te enten ipv de jaarlijkse enting. Dit vind ik echt belachelijk.
Maar goed, los daar van, is het niet zo dat een basis enting niet voldoende moet zijn? De mens wordt alleen in zn jeugd geent, deze wordt in zn verdere leven niet meer herhaalt. Waarom bij een paard wel Verward Verschilt een paard in dat opzicht zoveel van de mens? Of zijn de entingen anders? Of is het gewoon weer geldklopperij? Wat je dus wel zou gaan denken nu het 2 keer per jaar moet. Waarom is dit ingevoerd? Als de jaarlijkse enting niet voldoende was, waarom werd dit dan niet eerder anders ingevoerd?

Begrijp me niet verkeerd, als het echt nodig is laat ik mijn paard echt wel 2 keer enten in t jaar.
Kan iemand me aan meer info helpen?

Jantien

Re: Waarom verplichtwording 2 keer enten in het jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:48

Dit is alleen verplicht wanneer je internationale wedstrijden rijdt.
Er zijn op WD al verschillende topics geweest, alleen kan ik die nu even niet meer terug vinden.

De reden van de FEI weet ik niet, ik neem aan dat het samenhangt met de immuunstatus van het paard tegen influenza wanneer deze maar 1x per jaar geënt wordt. De afweer neemt namelijk af na ong 8-9 maanden.
Om een optimale bescherming te houden zal je dus vaker dan 1x per jaar moeten inenten.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:22

ik weet ook niet precies waarom dit moet.
weet wel dat ik het ook 2 x per jaar doe, omdat de enting geen jaar lang werkt.
mijn pard is daardoor ook heel erg ziek geweest.
ik blijf het dan ook 2x per jaar doen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:25

Annick schreef:
ik weet ook niet precies waarom dit moet.
weet wel dat ik het ook 2 x per jaar doe, omdat de enting geen jaar lang werkt.
mijn pard is daardoor ook heel erg ziek geweest.
ik blijf het dan ook 2x per jaar doen

En dit is dus niet waar, mij werd door mijn dierenarts verteld dat er dit jaar onderzoeken zijn afgerond, en dat er uitkwam dat zo'n enting wel minimaal een jaar werkt, en dat het grote onzin is om meerdere keren per jaar in te enten.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:44

Ik vind het allemaal prima, maar ik laat mijn paard niet chippen en enten (waarschijnlijk schop ik nu een aantal mensen tegen hun schenen) Bloos

Maar ik geloof er niet meer in.... als het nodig is krijgt ze een tetanusprik en daar laat ik het bij.

PS: mijn paard wordt niet vervoerd, ik ga niet op wedstrijden en ze wordt niet geslacht (mocht het zover komen) }>

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:39

Volgens mij is het niet zo dat het alleen geldt bij internationale wedstrijden maar geldt het voor iedereen die wedstrijd rijdt, dus ook bij de KNHS.
Dat entstoffen vaak maar 7-8 maanden goed werken is mij door meerdere dierenartsen verteld en het staat dacht ik ook zo in de gebruiksaanwijzing van de enting omschreven.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:23

Klopt Kyona,

Het influenza-tetanus vaccin werkt maximaal 9 maanden, maar in de laatste maanden van die 9 is het niet helemaal 100 % zeker dat er nog bescherming is, daarom wordt er op safe "gespeeld" en is het advies (en misschien binnenkort ook de verplichting) om de 6 maanden.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:10

wij enten om de tien maanden.. een tusseweg vind ik: de een beweerd 1 keer per jaar, dat volstaat, de ander zegt, een keer in de 6 maanden omdat in de 9de maand het niet meer helemaal safe is.. omdat onze paarden op stal over het algemeen niet echt in contact komen met paarden van buitenaf hebben we om de 10 maanden een enting..
de laatste maand zou dan niet helemaal safe zijn, maar dat risico neem ik, want er zijn zoveel mensen die maar 1 keer per jaar enten en geen problemen ondervinden..

trouwens, ik vind wel dat met al dat gedoe rondom de chip en nu dit weer(ik geloof trouwens dat het alleen verplicht is voor wedstrijdruiters, maargoed, mocht het zo zijn dat het voor de *recreatieve* mensen ook verplicht wordt..) het net lijkt alsof die hele paarden organisatie wereld (FEI, KNHS>FNRS) een monopoly spelletje spelen..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 02:05

muiszje schreef:
het net lijkt alsof die hele paarden organisatie wereld (FEI, KNHS>FNRS) een monopoly spelletje spelen..

Mss in opdracht van de overheid...

Belastingdienst lacht zich helemaal suf
Maandag, 30 juli 2001

--------------------------------------------------------------------------------

Tijdens een bespreking, namens een niet paardenbedrijf, met een paar medewerkers van de belastingdienst in de randstad lieten deze zich het een en ander ontvallen. De medewerkers hadden prive geen enkele affiniteit met de paardensport. Maar toen even het onderwerp paardensport informeel ter tafel kwam werd er door de heren onderling nog even op komische wijze gememoreerd dat ze na de omwisseling van de Euro hun pijlen o.a. gaan richten op de paardenhouderij. Over circa 2 a 3 jaar zouden "bijna alle" paarden, naar de fiscus zijn verwachting, zijn gechipt en zijn alle mogelijkheden beschikbaar om gerichte en succesvolle controles te kunnen uitvoeren. Als vergelijk werd de aktie Schuimkraag en de Watersport genoemd. De volledige administratie zal volgens de heren zonder problemen beschikbaar komen van de fiscus. Er schijnt overigens regelmatig op dit gebied overleg te zijn tussen Algemene Zaken, Financiën (FIOD), en Landbouw.
Paardenhouderij in Nederland maak uw zaakjes op orde. Zorg dat uw administratie perfect is want over 2 a 3 jaar bent U waarschijnlijk volop aan de beurt. Wij kunnen het ons goed voorstellen dat eigenaren van de betere paarden geen zin hebben in overheidsbemoeienis en deze dieren lekker verhuizen naar het buitenland. Landen als België, Duitsland en eventueel Luxemburg. Laat uw paard namens deze landen voortaan uitkomen en zowel paard als ruiter worden sportvriendelijk ontvangen. Deze landen hebben er graag een paar goede combinaties bij voor de Internationale wedstrijden.

N.H.S. bedankt voor uw registratiezucht.

Tja het was te verwachten Schijnheilig

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:46

Jeetje wat een stukje tekst zeg. Is paardenhouden nog wel betaalbaar op een geven moment. Je zou denken dat het weer voor de elite word.

Mijn paard word nu ook 1 x per 6 maanden geeent ivm rhino. Anders had ik influ/tet ook alleen om de 8/9 maanden laten geven.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:18

ach het is sowieso een beetje een elite sport, kijk naar de prijzen in de ruitersport zaken..
als je gewoon met je wandelpony komt aanzetten kijken ze je schuin aan, en het is bijna onbetaalbaar. (voor de gewonde middelstander)
maargoed, dit is erg offtopic, dus..

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:34

gewone Knipoog

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 12:30

muiszje schreef:
gewone Knipoog

Vat 'em niet Verward Verklaar u nader Haha!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:08

Ze had een spelfoutje gemaakt.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:16

dravers moesten altijd al 2 keer per jaar geent worden.
als ze koersen, nu dus ook rijpaarden

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 20:47

Weet iemand mss antwoord op m'n vragen Lachen Dank u Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:57

Schaapjuh, je kan de entingen die een baby krijgt niet vergelijken met de jaarlijkse entingen voor influenza en tetanus bij paarden.

Babys krijgen entingen voor DifterieKinkhoestTetanusPolio(DKTP) en voor BMR (BofMazelenRodehond) en bij verschillende van deze ziekten levert dat een levenslange immuniteit op (dat geldt overigens niet voor tetanus)

Mensen die wat zwakker zijn, krijgen ook JAARLIJKS een griep-(=influenza)spuit. Hetzelfde voor paarden die zich onder omstandigheden begeven waarin ze meer risico op besmetting oplopen. Tot nu toe was 1 keer per jaar enten verplicht voor wedstrijdpaarden en bij keuringen e.d.
Het is echter bekend dat de bescherming via de influenza-enting slechts een maand of 9 is!
(persoonlijk laat ik mijn eigen paarden al jaaaaaaren twee keer per jaar enten!)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:15

fabienne schreef:
Het is echter bekend dat de bescherming via de influenza-enting slechts een maand of 9 is!

Als dat zo is waarom was het eerder 1 x per jaar enten verplicht en nu opeens 2 x? Of weten ze nu pas hoelang de enting werkt? Zo ja, waarom hebben ze dat niet eerder onderzocht?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:20

Mocht dit alleen op internationale wedstrijden verplicht zijn, waarom dan alleen internationale en niet op de gewone basiswedstrijden? Heeft dan niks met de zoveel maanden/jaar werking te maken! Als het wel met de zoveel maanden/jaar bescherming te maken heeft, dan moet het toch verplicht worden voor alle wedstrijden, zo niet dan klopt er iets niet!