Steekwond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Steekwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 23:12

Onze jaarling is anderhalve week geleden door een ongelukje gewond geraakt door de riek. Een van de tanden daarvan is in de binnenkant van haar bovenbeen terecht gekomen en heeft een vrij diepe steekwond gemaakt.

Uiteraard is er meteen een VA bijgehaald en heeft ze het uitgespoeld, antibiotica en pijnstillers gegeven.
De wond heelt niet zo goed vanaf de buitenkant, het blijft wat nattig en de huid om de wond wordt wat wittig. Ze loopt uiteraard nog kreupel, gebruikt in stap wel haar been maar in draf en galop gebruikt ze er maar drie.

Vandaag weer overlegd met de VA. Die zei dat het toch een vrij diepe wond was en deze dus van binnen zal moeten genezen. Het witte vlees wat ik noemde vond ze vrij normaal, mocht er wildvleesvorming komen dan kon ze daar op dit moment toch niks aan doen maar pas later. Mocht het over 10 dagen niet beter gaan dan kwam ze weer langs.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met steekwonden of diepe wonden bij paarden. Hoe is het genezingsproces verlopen? Heeft je paard hier nog last van? En heb je naast de medicatie nog iets anders gegeven? Wij wassen de wond met betadineshampoo, maar er zijn ook een hoop smeersels en kruiden in omloop. Wat daar echt nuttig van is vraag ik me af.

We zorgen nu dat ze heel de dag buiten is en dus loopt, en verder kijken we goed of er geen pus uitkomt. Ze heeft trouwens geen koorts

kimmie1

Re: Steekwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 23:57

Onze oude pony heeft vroeger ook een heel diepe wond gehad, precies op haar knie. Deze moest ook van binnenuit genezen. Twee keer per dag moesten we het schoon wassen met dettol, en er daarna betadine in/opsmeren. De korstjes enzo moesten we weg halen omdat het echt van binnenuit moest komen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 01:39

wij hebben 4 paarden en die hebben idd wel eens en diepe wond gehad!! ik zal het verhaal vertellen van diegene die de diepste wond had. we hadden WK in belgie en tijdens het losspringen voor de finale kwam ons paard na de oxer ten val doordat hij uitgleed ... hierbij boorde hij dus door een vage beweging zijn kalkoen/stift net boven zijn knie in zijn huid.. het bloedde echt als een rund!! hij had dus net boven zijn kniegewricht een mega gat zitten Huilen nou wij gelijk de VA gehaald en die heeft het helemaal ontsmet en gehecht enzo.. toen was dus in principe de wond gehecht en dus kon het gaan genezen.. na een week (!) waren dus door onbekende reden de hechtingen eruit gesprongen Boos! Verdrietig Huilen toen was het zo'n vreselijk lelijke wond Huilen het was diep, de kanten van de wond waren gerafeld, oftewel onmogelijk dat ze het nog konden hechten ... dus toen moest het van binnenuit genezen, en we werden gewaarschuwd dat het lang, erg lang kon gaan duren... maar goed wij moesten dus elke dag die wond schoonspuiten, zalf insmeren en weer opnieuw verbinden (2 a 3 keer per dag!!) nou na een heel lang genezingsproces is het helemaal dicht gegroeid, en je ziet er nu dus helemaal NIKS meer van Haha! het kan dus echt goed genezen, maar het heeft tijd nodig om te genezen!!

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 01:43

wat ik vergeten te vertellen was dat wij het dus schoonspoten, daarna een zalf van de veearts erin/op smeren, dat was om het genezingsproces te bevorderen.. en daarna moesten wij een verband aanleggen. toen het allemaal van binnenuit bijna helemaal genezen was hebben we er een soort kamillezalf opgesmeerd tegen litteken vorming Haha! heeft geholpen. en het paard heeft nu geen last van die wond!! ook niet nu hij weer helemaal in de hoog in het springen loopt!!
succes met je paardje Vriendjes zijn?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:25

Bij ons op stal staat een jaarling merrie die met een flinke wond bij haar oude bas is weg gegaan.
Deze wond geneest wel, maar het blijft een dikke plek.
Dit komt mede door het wild vlees dat is onstaan, vermoedelijk door het te veel spuiten met acederm. Op de verpakking staat ook dat het bij langduring gebruik wild vlees kan veroorzaken.
Hiermee oppassen dus.
Maar zo te lezen gebruik je dat nog (?) niet.
Veel sterkte.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 12:39

nee klopt ik gebruik geen acederm.

Ik heb het de eerste dagen open gehouden om ontstekingen te voorkomen maar nu hoeft dat niet meer van de VA

Bedankt voor de tips!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:06

Toen mijn paard 7 a 8 maanden oud was, gingen mijn moeder en ik wandelen met de veulens, ik met mijn eigen en mijn moeder met het veulenmaatje van mijn horsie. We bleven vlakbij de stal, omdat we nog niet zo veek gingen wandelen. Ik liet die van mij eventje grazen, terwijl mijn moeder met het andere veulen terug liep naar de stal.
In een paar tellen raakte mijn paard zo in paniek omdat ze haar maatje niet meer zag, dat ze in volle rengalop richting stal rende... Helaas was de weg bezaaid met kiezelsteentjes en ze gleed dan ook onderuit... zo over de hele rechterkant van haar lijf... Ze stond weer op en liep verder naar stal.
Bij de stal aangekomen brak de paniek bij mijn moeder en mij uit. Een Wond aan haar bovenbeen van zeker 10 bij 10 cm.... Maar omdat het net gebeurt was, kwam er nog geen bloed uit. Het was even "doodgeslagen". Maar tegen de tijd dat de DA er was, stroomde er al heel wat uit. Ik weet nog heel goed hoe de DA stond te vloeken en te tieren over hoe ze dit moest gaan aanpakken. Mijn veulentje was zo zielig joh... Haar been lag zo ver open dat het bot licht beschadigd was. Haar beentje moest schoongemaakt worden, daarna gehecht. (dit was overigens niet de enige wond die ze had, op haar schouder en haar rechterachterbeen zaten ook nog aardige wonden) We hebben een maand lang 3 keer per dag haar been moeten af spuiten, in moeten spuiten met een spuit van de dierenarts om wildvleesvorming tegen te gaan. Ze moest een muilkorf om omdat ze de hechtingen er niet uit mocht bijten, ze kreeg een drain, om het vocht af te drijven... Het was echt zo triest.... We hebben er zeker een half jaar mee getopt. Ze is tussendoor nog een keer geopereerd, wildvlees moest weggesneden worden.
Ze wordt in juli 10 jaar en ze doet het perfect, heeft nergens last meer van. Je ziet natuurlijk wel een litteken op haar bovenbeen, maar last heeft ze er absoluut niet van...
Als advies van de dierenarts kregen wij toen, dat we er zo weinig mogelijk dingen op moesten spuiten. We gebruikten groene leem om de wond uit te drogen, dat werkte perfect.
Zorg dat het schoon blijft, maar maak het niet te vaak nat met water. Wij moesten met een zacht borsteltje het hard geworden vocht of het vuil eraf poetsen.

Succes ermee! Ach gut