kunnen paarden heimwee hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_simone

kunnen paarden heimwee hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 20:58

mij paard heeft hele erge heimwee denk ik
ze is eigenlijk van mijn opa die haar heeft gefokt maar nu mag ik op haar rijden, ze staat nu dus ook op de pensionstal bij ons in de buurt want ik woon in noord-brabant en mijn opa in het zuidelijkste puntje van limburg! alleen bij mij opa had ze altijd een hele grote wei en nu nog maar een heel klein stukje waar ze maar af en toe in staat. eerst had ze zichzelf klem gerold in de paddock toen had ze haar achterbeen helemaal kapot maar toen ze daar ook nog hele erge mok op kreeg (wel eerst d.a. geraadpleegd natuurlijk) heb ik mijn opa gevraagd of hij haar weer wilde komen halen Huilen na een week was er al bijna niks meer aan haar been te zien Pling toen is ze na een paar maanden weer naar N-Brabant gekomen maar na 3-4 maanden had ze ineens iets raars aan haar linker voorbeen, niks dik dus hebben we de hoefsmid er bij gehaald maar die kon ook niks vinden. d.a erbij gehaald en die wist zelfs niet wat het was alleen zei hij "2 weken achter elkaar 2xper dag 20 min.stappen" nou dat heb ik gedaan en toen het daarna ong. over was wilde ik weer voorzichtig beginnen te rijden maar toen ik er vandaag weer kwam was haar achterbeen ineens zo dik als een meloen! Verdrietig nu bleek dus dat ze ruzie heeft gehad met de merrie naast haar en waarschijnlijk een keer hard tegen de muur aan heeft getrapt. mijn vader heeft er nu echt geen zin meer in en morgen komen mijn opa en oma haar weer halen!!!!!!! Huilen Verdrietig Huilen Verdrietig Huilen Verdrietig Boos!
nu staat een ander paard van hun op de inrijschool die ik als ze klaar is krijg het is wel een luxe met zo'n opa en oma maar die zooi die je met zo'n beest kunt krijgen is echt te erg!!! Huilen Verdrietig de merrie die ik dus over ong. 2-3 maanden krijg is dus nog ong.groen en nu moet ik weer helemaal overniew beginnen!!! Boos!
dus mijn vraag is: kan een paard zo'n erge heimwee krijgen dat het zichzelf pijn gaat doen of heb ik nou gewoon vreselijke pech?
P.S. ze is gewoon heel braaf en blij in de stal, geen hangende oortjes ofzo Verdrietig
ik reed haar elke dag dus aan te weinig beweging kan het ook niet liggen. ze stond niet zo vaak in de wei omdat die aan een weg ligt en daar kan ze niet tegen en trouwens ook omdat het maar een klein flut weitje is Verdrietig
ik hoop op een antwoord want ik ben ten einde raad Huilen Verdrietig Huilen Boos!

marloe

Re: kunnen paarden heimwee hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 21:12

jah ik weet ut simone!! Ach gut hopelijk krijg ushi geen last van heimwee!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:23

..ik denk het wel..ik weet niet of ze zich daardoor gaan bezeren..maar dom zijn ze niet....klein voorbeeld wat we hier op stal hebben gehad, stond een paard(en staat er nu weer, maar dat terzijde)..die werd verkocht, super gezond..mooi paard...komt iemand kijken, wij hem aan de longe gedaan om hem te laten lopen en wat denk je!...hij loopt kreupel!..mensen gingen uiteraard weer weg, dus wij kijken en weer aan de longe laten lopen..en NIETS aan de hand!!!..en hij liep echt verdomd rottig hoor!...hij is toen toch verkocht..maar begon van alles te mankeren!..de gekste dingen, hij was onuitstaanbaar..niet te hanteren, dus hij kwam terug..helemaal beledigd he!..en nu is het gewoon weer die kroelkont die er altijd heeft gestaan

wel ff wat uitsluiten, die vrouw waar die naartoe is geweest, was er echt super voor!!!..we hebben nog steeds contact!

dus ik denk zeker wel dat paarden een soort van heimwee kunnen hebben

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:31

Ja die kunnen heimwee hebben, ik was een week op training geweest in Belgie en de eerste dagen was mijn paard gewoonweg van slag, at bijna niets. Oke dat kan, even wennen, maar na 7 dagen was hij nog niet zichzelf, was afgevallen en de training hebben we rustiger aan moeten doen, want het was ook warm en meneer at niet veel en dan hard werken, dan schiet niet op.
We zijn na 7 dagen terug gegaan naar huis, thuis was ie ook nog even van slag 2 dagen en toen werd hij weer zichzelf.
Dus het kan wel, maar het is ook maar net wat je paard gewend is natuurlijk.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:32

Mijn ervaring is dat alle paarden de nodige stress ondervinden van een verhuizing. De een is alleen sneller gewend dan de ander.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:12

volgens mij wel.Toen mijn merrie naar de kliniek moest(van haar grote weide met vriendinnetje naar een stal waar ze moest vaststaan)
heeft ze veel stress gehad.Zoveel dat de behandeling volledig mislukte,ze accute diarree kreeg,en 60 kg afviel.
eenmaal thuis knapte ze razendsnel op..Mijn DA noemt haar een "emotioneel" paard.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:41

Ik geloof ook wel dat paarden heimwee kunnen krijgen....

Mijn paardje is in de 9 jaar dat ik haar heb 2x bij mij weggeweest (1x 2 weken naar de hengst en 1,5 jaar op een verweggistan adres) en ze is nooit mager geweest, maar geloof me, toen was ze in een zeer korte tijd mager!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:10

Ik weet niet of dat van heimwee was TheSam Haha!

Maar heimwee hebben dat kunnen ze zeker. Ik ga 1 keer in het jaar op stap met mijn paard. Dwz minimaal een weekend en soms een week naar Brabant of Zeeland om lekker te relaxen.

Maar het valt me elke keer weer op dat ze geen vrienden kan maken met de paarden daar, magerder terugkomt (kan ook van het rijden zijn) en ze daar heel glazig voor dr uitkijkt in de stallen (terwijl ze normaal alles in de gaten houd).

Eenmaal terug wordt er al op de trailer meestal hard gehinnikt "ben dr weer!!". En wil ze altijd graag weer haar beste vriendje zien.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:03

Ja dat geloof ik zeker.
Wij verzorgden voor een aantal weken een paardje van een vriendin.
Dat paard heeft gewoon een paar dagen niet gegete omdat haar baasje weg was.
Gelukkig ging het na een paar dagen beter. *LOL*