schimmel (dringende vraag)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oxborn

schimmel (dringende vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 23:07

--------------------------------------------------------------------------------

Jip heeft weer schimmel, voor de zoveelste keer. Ik word er een beetje moe van. Elke keer komt het weer terug. Nu moet ik haar gaan wassen, maar met dit weer vind ik het geen succes om haar helemaal te wassen terwijl dat eigenlijk wel nodig is, daarnaast is ze ook nog eens geschoren. Heb ik eventueel wel de beschikking over een solarium.
wat raden jullie mijn aan om nu te doen?
Ook heeft ze plekjes op de plek waar het zadel ligt kan ik daar gewoon mee rijden?

Geriette

Re: schimmel (dringende vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 20:32

Hoi,

Ik zou je paard gewoon helemaal wassen met Imaverol, dan 3 dagen wachten en dan weer wassen en dan weer 3 dagen wachten en opnieuw wassen. Je kan je paard daarna toch onder het solarium zetten? Als je paard na het solarium nog niet droog is, dan kun je er misschien even een wollen deken op leggen totdat ie droog is. Ik zou gewoon gaan wassen, want anders gaat die schimmel nooit weg en het is ook besmettelijk voor andere paarden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:29

ja wassen.
en gebruik juist het solarium.
de zon werkt extra tegen schimmel vanwegen het uitdrogen.
ik denk dat het solarium net zo goed kan zijn.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:37

Vergeet ook niet al je spullen te wassen he. Borstels, dekens, halsters etc, anders blijft het inderdaad terugkomen. Succes!

Niety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:51

Ach ja.. dat komt wel vaker voor dat sommige paarden last hebben van een steeds terug kerende schimmel, wat verder niet schadelijk is voor de gezondheid, maar wel vervelend Boos! .Zelfs Coby van Baalen had een Amor zoon genaamd Heruto als ik het me goed herinner en die had ook last van een terugkeer schimmel... dus je bent niet de enigte Ach gut

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:26

Gewoon alles goed wassen wat je op je paard hebt gebruikt..En goed wassen met imavarol... DAn moet het goed komen!!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 13:42

Tegenwoordig kun je ook vaccineren tegen schimmelinfectie (Insol Dermatophyton)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:59

Inderdaad, die vaccinatie kan ook. Het is geen garantie, maar werkt niet alleen preventief, ook genezend. Normaal gezien gaat het dan om 2 injecties met 2 of 3 weken tussen, en indien het niet betert kan er eventueel nog een derde injectie gegeven worden.

Algemeen toedienen van griseofulvine kan ook helpen, maar ik weet niet of dit in Nederland is geregistreerd voor gebruik bij paarden.

Kijk ook even het volgende na : is het erg warm of vochtig op stal, zijn de stallen overbevolkt, drukt je tuig nergens, was je je paard eventueel te vaak? Voldoende zonlicht, frisse lucht en goede voeding kunnen ook al veel helpen. Verder is het zeker aangeraden de omgeving eens goed te reinigen (stofzuigen, stofzak erna verbranden en dan ontsmetten met chloor-houdende ontsmettingsproducten bv. bleekwater) en inderdaad alle tuig en dekens ook goed te wassen.

Rijden lijkt me geen probleem, tenzij de plekken op de plaats waar het zadel ligt ook pijnlijk beginnen worden. Gebruik altijd hetzelfde dekje (eventueel tijdelijk een wit, dat kan erna gewassen worden met wat bleekwater).

Succes ermee, en veel beterschap.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:55

Little_Sun schreef:
Vergeet ook niet al je spullen te wassen he. Borstels, dekens, halsters etc, anders blijft het inderdaad terugkomen. Succes!

idd , vaak DE reden dat het weer snel terug komt
borstels , sjabrak , onderkant zadel ed

zou m zoiezo toch wassen nu , ook al had je geen sollarium
goede droog deken (evt mgv lading handdoeken zelf drogen
en op stal verder drogen ) doet wonderen

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:22

en anders (of misschien heb je dat al gedaan?) de DA een staal laten nemen. misschien gaat het om een bacteriele huidaandoening die er wel hetzelfde uitziet als schimmel maar niet te behandelen is met imaverol.