Gallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindii

Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:15

heej, mn pony heeft last van vochtophopingen bij zn pezen (volgens mij zijn dit gallen).

Weten jullie misschien de oorzaak hiervan en hoe ik dit kan oplossen.

Hij is best wel oud (21 jaar), en hij loopt (nu nog) elke dag minstens 2 uur (op wo 4 uur en op za 6 uur)

TheSam

Re: Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:52

lindii schreef:
heej, mn pony heeft last van vochtophopingen bij zn pezen (volgens mij zijn dit gallen).

Weten jullie misschien de oorzaak hiervan en hoe ik dit kan oplossen.

Hij is best wel oud (21 jaar), en hij loopt (nu nog) elke dag minstens 2 uur (op wo 4 uur en op za 6 uur)

ff offtopic, maar ik ben zo nieuwsgierig:

Ehh... loopt jouw pony op zaterdag 6 uur??? Wat doe je dan allemaal met 'm???

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:46

gallen komen door overbelasting of door rijden in een te zware bodem

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:09

Een paardje dat ik af en toe rijd heeft ook last van gallen, pas heeft ze er weer eentje bijgekregen. Ze wordt echter niet zwaar belast, en toen ze haar eerste gal kreeg was ze een jaar of 8... Mss is het ook een beetje erfelijk?

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:27

Dat kan denk ik wel want de moeder van mijn paard had ook gallen en mijn paard heeft het gekregen na een wedstrijd in een loodzware bak, maar dat is twee jaar terug en nu zijn ze wel minder.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:00

Gallen komen idd vooral van zwaar/veel werk of op een zware bodem. Ze kunnen geen kwaad, het is alleen niet echt een mooi gezicht. Helaas gaan ze nooit meer helemaal weg Verdrietig
Als je pony al 21 is en vrij veel uren loopt (loopt ie mee in de manege ofzo dat hij zoveel uur gereden wordt?) is het niet zo raar dat hij wat gallen begint te krijgen. Het ene paard is er ook veel gevoeliger voor dan het andere. Ik hoop voor je dat het inderdaad gallen zijn en niet iets anders, vochtoophopingen aan de benen kunnen vanalles zijn...

lindii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:12

TheSam schreef:
ff offtopic, maar ik ben zo nieuwsgierig:

Ehh... loopt jouw pony op zaterdag 6 uur??? Wat doe je dan allemaal met 'm???

Hij is nu nog manegepony, en ik verzorg hem.. maar vanaf 1 februari is hij helemaal van mij Bloos Pling Dan hoeft hij ook niet zoveel meer te lopen hoor Knipoog

Citaat:
gallen komen door overbelasting of door rijden in een te zware bodem

Dat kan wel zo zijn, maar hij loopt al 10 jaar zoveel als hij nu loopt en altijd op de dezelfde bodem., dus raar dat hij er nu pas last van heeft..

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:21

Gallen zeker op die leeftijd zijn niet altijd erg. Komt wel door overbelasting. Maar die van mij is er 19 en heeft er ook op zijn achterbenen maar hij heeft er helemaal geen last van.
Dus ik zou er mij niet meteen zorgen in beginnen maken als die pony al 21 is.

lindii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:47

Ik maak me niet perse hele zorgen, maar ik zou gewoon graag willen weten hoe ik deze gallen weg kan krijgen. Want erg mooi staan gallen niet..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 06:40

Gallen krijg je niet weg. Mijn paard heeft ze ook en kreeg ze al toen ze een jaar of 5/6 was... Ze wordt nu 13 en ik moet zeggen dat het wel minder is geworden in de loop der jaren. Knipoog

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:22

koud afspuiten na het werk en de op de gallen insmeren met b.v. Cole's Linement of Favorit Fluidium wil wel helpen... maar als ie al op zo'n leeftijd is weet ik ook niet zeker of je ze nog wegkrijgt, maar wat ik hierboven schreef kan nooit kwaad zeker niet als hij zoveel loopt...

heb wel erg dat je dat Favorit verdunt... even goed de gebruiksaanwijzing lezen.

Ook een goed product, maar dat vindt ik niet zo fijn in gebruik is van Brugman Antiphlogistine..

is allemaal bij de ruitersportzaak te krijgen...