schimmelinfectie? schurft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

schimmelinfectie? schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 18:16

Hallo,

Mijn paard heeft kale plekken in zijn nek. Het is maandag begonner met kleine plekjes zonder haar (+- 5mm). De plekken worden groter en groter en nieuwe kleine plekjes komen er steeds bij.
Hij heeft last van jeuk en krabt het dan ook meer en meer open (en haar weg).
Voor de rest niet echt korstjes of plakkend haar of bultjes. Gewoon haar weg.

De veerarts aan de lijn gehad. Hij denkt dat het schimmelinfectie is. Daar zou hij 2 spuiten moeten voor krijgen. Nu heb ik wat op het internet opgezocht en vraag me af of dat hij erop zit.

Wat denken jullie ervan? Enig ervaring met schimmelinfectie? Wat weten jullie erover? Van wat kunnen ze het krijgen? Is het echt zo besmetbaar?
Zou het geen schurft kunnen zijn?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:34

Dat kan je meestal niet zo zeker weten. Als de dierenarts komt, kan hij een afkrabsel maken en dat onderzoeken. Dan weet je wat het is en hoe je het moet behandelen. Schimmel of schurft is heel besmettelijk kan je trouwens krijgen bij wat minder weerstand. Als een paard het heeft, gaat het meestal als een vuurtje de hele stal door. Daarom is het zo belangrijk om snel te behandelen, paardcontact/borstels/dekjes enz. te vermijden met andere paarden. Ook steeds je handen wassen en andere kleren aan.

kiana

Re: schimmelinfectie? schurft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:40

schimmel geeft geen jeuk, schurf wel.
bij schurft zitten er mijten onder de huid die gangetjes graven,daardoor krijgen de paarden jeuk.

het zou schurft kunnen zijn, maar er zijn ook zoveel andere aandoeningen.

laat de Da maar een afkrabsel op kweek zetten. die paar dagen maken nu toch niet veel meer uit..........

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:52

De DA hoeft het niet eens op kweek te zetten, maar kan gewoon onder de microscoop zien of het schimmel of schurft is. Bij schurft heb je namelijk allemaal "beestjes" die je onder de microscoop kan zien.
Ik zou sowieso een keertje met Imaverol wassen, als het dan schurft blijkt te zijn kan je altijd nog met sebacil of neocidol wassen, dit kan je bij je DA halen.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 09:18

Blijkbaar is het dus een schimmelinfektie. Hij zal er 2 spuitjes voor krijgen (een al gehad, de volgende binnen 2 weken).
Het is wel moeillijk geduld te hebben dat de spuiten werking krijgen want ondertussen blijft hij zich schuren en maakt hij het alleen nog maar erger. De plekken worden steeds groter en groter en lelijker Verdrietig

Alle info, tips, ervaring over schimmelinfektie is nog altijd welkom (hoe meer men weet hoe beter).
Ook had ik graag uitleg gehad om het desinfekteren. Wanneer? na elk gebruik van zijn materiaal? Wanneer is hij niet meer besmetelijk?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:04

heb je een foto ?
ben heel benieuwd hoe het eruit ziet en waar.

desinfecteren kan je met halamid. Je borstels er een nacht in laten weken. je dekjes wassen en ook de deken.

Helaas is dat nu heel lastig omdat je het vaak moet doen, de schimmel is nl nog niet over.

Toch vind ik het typisch dat hij jeuk heeft, maar ja, ik ben geen DA.
ik ben benieuwd.
succes met je wasserette !

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:01

Ik zou hem toch ook met Imaverol wassen, 3 of 4 keer het hele paard wassen met 3 dagen tussen telkens.
Schurft komt bij paarden niet zo vaak meer voor, en de vorm die voorkomt uit zich voornamelijk onder de vorm van pootschurft bij zwaardere paarden.

Ik heb overigens ooit een paard gehad op een stal waar ik werkte, waar we ook van dachten dat het schimmel was. Kreeg ook allemaal rare plekjes die begonnen op de wang en zo tot bij het zadelgebied en het paard schuurde zich te pletter. Tot op vandaag weet ik nog steeds niet wat het was, maar Imaverol wou niet helpen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:54

SvenErik schreef:
Ik zou sowieso een keertje met Imaverol wassen, als het dan schurft blijkt te zijn kan je altijd nog met
sebacil of neocidol
wassen, dit kan je bij je DA halen.

Deze zijn beide uit de handel gehaald Boos! ...

mijn tink heeft nml. ook snel last van jeuk(mijt) en zie dat maar eens weg te krijgen zonder sebacil...

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:57

Schimmel bij paarden jeukt (bijna) nooit.

Veel waarschijnlijker is luizen of schurft.
Luizen zijn beestjes die je met behoorlijke inspanning wel kan zien (wit-doorzichtig, ongeveer 2 mm lang en behoorlijk smal), je moet een tijdje je ogen gericht houden op een warm plekje bv onder de manen of maantop. Luizen lopen. je kunt ze gemakkelijk verwarren met kleine stukjes stro (maar die lopen niet).
Schurftbeestjes (mijten) kun je niet met het blote oog zien. Die zijn veel kleiner en zitten in de huid. De dierenarts kan ze vinden door weefsel af te krabben en bekijken onder de microscoop.

De entingen tegen schimmel zijn errrreg kostbaar dus ik zou eerst eens heel goed kijken en een monster laten nemen om zeker te weten wat het is. Verder kun je, als je voorkomt dat je paard te koud wordt, nog wassen met Imaverol.

Sebacil is goed voor behandeling van schurft en luizen, in nederland niet meer geregistreerd. Een echte paardenarts kan je wel adviseren.
Succes

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:25

Ik snap niet dat je dierenarts dit zo over de telefoon zegt en je ook medicatie gaat geven voor iets wat hij niet gezien heeft.Mijn pony heeft sinds een paar dagen kale plekken op zijn hoofd bij zijn oren.Ik zou niet weten wat het is maar heb voor vanmiddag een afspraak gemaakt bij mijn dierenarts en dan kijkt zij er even naar en dan weet ik zeker wat het is.Ik zou niet zomaar iets gaan gebruiken.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 08:46

Monsera, natuurlijk is de veearts daarna gekomen. Wie zou anders de spuitjes zetten?

Ik heb hem ook nog met Imaverol gewassen omdat de spuit toch wel een week nodig heeft om echt te werken.
Hopelijk gaat het nu sneller beter.

Mijn paard is schimmel en het schijnt dat schimmels daar gevoeliger voor zijn. Huilen