Hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:29

Hallo,

Mijn Tinker liep van het ene op het andere moment erg kreupel. linksvoor lijkt de boosdoener te zijn (ze ontlast 'm overduidelijk). D.a. erbij die dacht aan een hoefzweer maar kon iets vinden. Smit laten komen die dacht hetzelfde maar de zweer zou nog niet "rijp" zijn. 2 dagen in de biotex, de klachten verergerden niet maar werden ook niet minder....De smit heeft weer gekeken en gesneden maar niets gevonden. er zitten meerder gevoelig plekjes onder haar voet. De hoef(kroonrand) is erg warm, been niet (ook niet dik).
Ze heeft aan die hoef ook een flinke hoefscheur a.g.v. een beschadiging aan de kroonrand lang geleden, wellicht veroorzaakt dat ook irritatie aldus de smit. Hij heeft haar op een ijzer gezet om dit uit te sluiten maar er veranderd eigenlijk erg weinig. Klachten blijven, worden niet erger, ook niet minder. Bij een hoefzweer zouden de klachten toch erger moeten worden ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Zou het inderdaad een zweer kunnen zijn ? en hoelang kan het duren voor die "eruit" komt.......

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:33

Ik heb helaas ervaring met een hoefzweer.
Bij Natasja merkte je eigelijk niks alleeen dat als ze stil stond haar been op rust zette, maar ik denk dat dat verschilt per paard. Dat was trouwens best groot en de hoefsmid heeft het toen weggesneden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:35

Bij een hoefzweer hoeven de klachten niet erger te worden. Ik ken een paard die er een half jaar kreupel op heeft gelopen en zelf op de lijst stond voor de slager. Na een half jaar zag de smid met bekappen dat het een hoefzweer is geweest.

Dus in het ergste geval, als het wel een hoefzweer is die ze niet vinden kunnen en die er ook niet vanzelf via de kroonrand uitkomt: een half jaar.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:42

Een half jaar !!! (pffff) Zou je een hoefzweer met een foto kunnen traceren ?????

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:48

Bij het paardje dat bij ons op stal stond was de hoefzweer niet met foto te traceren. Een foto sluit wel uit dat er wat anders aan de hand is (hoefkatrolontsteking, of gebroken botten/ haarscheuren). Ik zou sowieso geen half jaar mijn paard met pijn laten rondlopen zonder verder te kijken. Maar kijk ook uit voor pijnstillers. Als het wel een hoefzweer is die rijpen moet kan de smid hem niet vinden als je je paard onder de pijnstillers zet.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:59

Bedankt voor je reactie,

Ik kijk het nog een paar dagen aan en laat dan een foto maken als het niet beter wordt. Sluit ik inderdaad een hoop andere zaken uit. Ze heeft nu geen pijnstillers, ik wil eerst weten wat het is ......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:05

Dat de kroonrand erg warm is , kan erop wijzen dat de zweer via de kroonrand eruit wil spuiten!

Ik zou het eruit hebben laten snijden en beslist geen ijzer eronder gedaan hebben, dat blokkeert het hele mechanisme.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:10

Dat ijzer is alleen om uit te sluiten dat die scheur de veroorzaker van de klachten is.....en zeker niet blijvend als het niet nodig is !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:11

Antheman schreef:
Dat de kroonrand erg warm is , kan erop wijzen dat de zweer via de kroonrand eruit wil spuiten!

Ik zou het eruit hebben laten snijden.

Briljante opmerking weer.
Een hoefzweer valt er via de kroonrand niet uit te snijden.
En als je goed gelezen hebt (moeilijk he, begrijpend lezen) kun je ook zien dat men heeft geprobeerd hem er van onderen uit te snijden, maar kon hem niet vinden.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:12

Ik heb ook het liefst dat ze 'm eruit snijden maar dan moet je wel zeker weten waar hij zit. En niet lukraak gaan prikken lijkt mij...

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:22

Een goeie dierenarts kan dat zo onderzoeken! Hebben ze een grote visiteertang voor en dan wijst het zichzelf aan door de reacties van het paard!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:23

Soms gaan ze ook gewoon over zonder uit te breken. Bij mijn 1e paard was dat zo. Ik koelde de hoef toen elke dag met koud water en veel stappen over het harde om de doorbloeding en dus de afvalstoffenafvoer op gang te houden.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:27

Arabesk schreef:
Soms gaan ze ook gewoon over zonder uit te breken. Bij mijn 1e paard was dat zo. Ik koelde de hoef toen elke dag met koud water en veel stappen over het harde om de doorbloeding en dus de afvalstoffenafvoer op gang te houden.

Heeft dat dan wel zin als er een ijzer onder zit?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 15:35

Ja, hij heeft haar hoef ook onderzocht met zo'n tang, evenals de hoefsmit maar ze kunnen de exacte plaats niet goed vinden (beide niet) dus vandaar de gedachte dat hij nog niet rijp is.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:37

nienke07 schreef:
Heeft dat dan wel zin als er een ijzer onder zit?

Nee, mijn paard liep toen zonder ijzers....

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:41

Cassidy schreef:
Briljante opmerking weer.
Een hoefzweer valt er via de kroonrand niet uit te snijden.
En als je goed gelezen hebt (moeilijk he, begrijpend lezen) kun je ook zien dat men heeft geprobeerd hem er van onderen uit te snijden, maar kon hem niet vinden.

...en niet om het één of ander...misschien ook wel off topic, sorry dan... maar moet het meteen op zo'n toon?? Zo erg aanmatigend was het berichtje van Antheman toch niet????? Weet wel dat mensen die als NB bekend zijn, vaak voor fanatiekelingen versleten worden...maar jij kan er ook wat van....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:29

Er bestaan thermometers die dwars door huid en hoef kleine temperatuurverschillen kunnen meten. Op die manier kan de smid/DA localiseren waar de zweer eventueel zit. Zoek een smid die zo'n ding heeft OK dan!