buigproef, wat wordt er nu gemeten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

buigproef, wat wordt er nu gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:35

Wat wordt er nu precies gemeten tijdens een buigproef. Zijn het bepaalde gewrichten, pezen, kapsels, banden?

heb al even de zoekfunctie gebruikt, maar kon er niet direct iets over vinden Lachen

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:45

het been in zijn geheel!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:52

niks specifieks van het been Verward
je moet toch iets meten of onderzoeken of iets specifieker dan het been in algemene zin ??? of komt daarmee ook direct naar voren waarom er zoveel onduidelijkheid is over de betrouwbaarheid van de buigproef ?

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:01

maar heb jij het nu over een buigproef bij een keuring of bij kreupelheid?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 23:04

"de" buigproef. zowel bij keuring als bij kreupelheid.
Als de proef het hele been meet weet je toch eigenlijk nog niks Verward

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:38

sjakie schreef:
.
Als de proef het hele been meet weet je toch eigenlijk nog niks Verward

Bij een keuring maakt dat toch niks uit. Als bij de keuring een paard op de buig proef niet rap loopt, dan zit er duidelijk iets niet goed en dan maakt het voor de eventuele koper verder toch niks uit wat er dan mee mankeert.
Hoe dit met een kreupelheidsonderzoek zit weet ik niet ben geen dierenarts helaas en heb dit met me eigen paarden nog nooit meegemaakt gelukkig. Lachen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:16

Ik weet wel dat ik me niet blindstaar op een buigproef, er zijn namelijk ook dierenartsen die een paard "kreupel" kunnen buigen als je begrijpt wat ik bedoel....
Wij hebben het ook wel meegemaakt, paard liep niet rad weg na de proef maar na fotos en noem het maar op, nooit iets aan kunnen tonen...
Bij een andere d.a. die een buigproef afnam bij het dier liep deze wel rad weg..

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:38

De buigproef wordt gebruikt om hoefkatrolontsteking op te sporen.
Over het nut en de uitvoering rijzen wel steeds meer twijfels. Bij de buigproef wordt de strekpees belast, terwijl de buigpees gevoelig ervoor is (als er sprake is van hoefkatrol).
Je (de DA dus Haha!) kan de test makkelijk verkeerd uitvoeren door te lang of te veel druk te geven. En een paard met hoefkatrol komt regelmatig door de testen heen. Dus echt betrouwbaar ... Verward

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:59

Het gaat om veel meer dan alleen hoefkatrolonsteking. Voor zover ik begrepen hebt heeft het een indicatie over pezen en/of de plaats waar pezen hechten aan bot/gewricht of langs lopen.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:08

Het gaat idd om de buigpezen, gewrichten en gewrichtkapsel. En idd ieder paard kan manken na een buigproef als bv de DA het been te lang (normaal 30 sec) of te ver hefet gebogen, maar het ligt ook aan het paard (net zoals mensen, de een is gevoeliger dan de ander.
Door het buigen wordt de buigpees ontlast en is er druk op t gewrichtkapsel in kogel en kootgewricht.
Als het paard niet zuiver wegloopt KAN dit een INDICATIE zijn dat er iets mis is, en is er ev nader oz nodig (bv bij een keuring). Als een dierenarts iets vermoed bij een kreupel paard en hij doet een buigproeg dan is dat dus om zijn diagnose meer duidelijkheid te geven (bv het zit in het kogelgewricht).

ezzybezzy

Re: buigproef, wat wordt er nu gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:49

hoi hoi,

ik heb vandaag een klinisch onderzoek gehad bij mijn fries, waar de buigproeven ondervallen.
Ze checken hierbij aanspannen van de ondervoet, nadat ze het been eerst een minuut lang gebogen hebben. Inspanning van het kniegewricht en fixeren van de knieschijf

Jantien

Re: buigproef, wat wordt er nu gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:31

Bij een buigproef wordt het desbetreffende gewricht en alle omliggende structuren (gewrichtskapsel, pezen etc) geforceerd. Wanneer er dus een probleem in het gebied zit, komt dat naar voren door de buigproef.

Niet ieder gewricht is onafhankelijk van de andere gewrichten te buigen. Bijvoorbeeld de buigproef van het spronggewricht, die wordt ook wel sw spatproef genoemd, daarmee buig je ook de knie en ook nog een beetje de heup. Wanneer deze proef positief is, wil het dus niet zeggen dat het paard spat heeft, er kan ook heel wat anders aan de hand zijn.
Andersom mag je er wel vanuit gaan dat een paard dat last heeft van spat, ook een positieve buigproef van het sprongewricht heeft.