Wond op de schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Wond op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 19:41

Een tijdje geleden ontdekte ik nadat haar deken afdeed, dat Elza een wond op haar schoft had. Die deken heb ik er sinds toen niet meer opgehad, en ik heb er een tijdje wondspray opgedaan, en ook uierzalf. Uiteindelijk was de huid weer heel en heb ik er niet veel meer aan gedaan.
Nog steeds is het een rare plek. De huid is een beetje geribbeld en er groeit maar geen haar op. Ik heb nu een deken met hals onder de gewone winterdeken, zodat er niet een rand van een deken op de schoft drukt. Het zadel ligt er niet op, evenals het sjabrak.

Wat kan dit zijn? En nog beter, hoe komen we hier vanaf?

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:29

ik heb precies hetzelfde gehad met mijn pony!
precies hoe jij het verteld
op gegeven moment groeide er maar geen haar op en werd het een kaal schilferig plekje.
ik heb het altijd vet gehouden en op gegeven moment kwamen er weer sprietjes naar boven Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:59

ik zou een deken kopen waarbij de schoft is uitgesneden of waarbij de pasvorm anders is. wanneer je er nog een deken onder legt wordt de druk op de plek alleen maar groter!! Je deken ligt gewoon niet goed op je paard je moet dus echt zorgen voor een ander dek!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:04

Zo te zien ligt de deken van TeamSpirit ook niet goed op je foto te zien.. bij de borst heeft ie hele schuurplekken zag ik :S

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:16

Heb ik ook gehad met mijn pony, deken lag niet goed en drukte op de schoft. Ik denk dat jouw deken ook niet helemaal goed ligt, zo snel mogelijk eraf halen!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:53

Loezjuh schreef:
Een tijdje geleden ontdekte ik nadat haar deken afdeed, dat Elza een wond op haar schoft had. Die deken heb ik er sinds toen niet meer opgehad, en ik heb er een tijdje wondspray opgedaan, en ook uierzalf. Uiteindelijk was de huid weer heel en heb ik er niet veel meer aan gedaan.
Nog steeds is het een rare plek. De huid is een beetje geribbeld en er groeit maar geen haar op. Ik heb nu een deken met hals onder de gewone winterdeken, zodat er niet een rand van een deken op de schoft drukt. Het zadel ligt er niet op, evenals het sjabrak.

Wat kan dit zijn? En nog beter, hoe komen we hier vanaf?

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:06

hallo,
Je hebt ook speciale beschermers voor onder de deken om dit soort problemen te voorkomen. Het zijn een soort korte jasjes. Kijk eens op www.divoza.com of www.horselover.nl. Voor de plekjes kun je eventueel calendulan zalf gebruiken van VSM (gewoon bij de kruitvat te koop), dit kun je overal opsmeren ook schaafwondjes etc. En van VSM hebben ze ook een klovenzalf die goed helpt. Ben je voor een paar euro klaar. Bij de ruiterzaak betaal je standaard het dubbele voor soortgelijke produkten. Kun je de deken die je eronder hebt liggen niet als gewone deken gebruiken? Zodat je er geen twee nodig hebt, anders zit je dadelijk nog met het probleem van het schuren wanneer de temperatuur gaat stijgen en twee dekens te veel wordt. Mijn oude pony had vroeger ook twee van die plekjes, waar ooit een drukking had gezeten. En daar kwam her en der een haartje terug maar verder bleven het kale geribbelde plekjes. Toen wist ik echter nog niets van zalfjes af. Dus....succes ermee.

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:04

jupiler schreef:
hallo,
Je hebt ook speciale beschermers voor onder de deken om dit soort problemen te voorkomen. Het zijn een soort korte jasjes. Kijk eens op www.divoza.com of www.horselover.nl. Voor de plekjes kun je eventueel calendulan zalf gebruiken van VSM (gewoon bij de kruitvat te koop), dit kun je overal opsmeren ook schaafwondjes etc. En van VSM hebben ze ook een klovenzalf die goed helpt. Ben je voor een paar euro klaar. Bij de ruiterzaak betaal je standaard het dubbele voor soortgelijke produkten. Kun je de deken die je eronder hebt liggen niet als gewone deken gebruiken? Zodat je er geen twee nodig hebt, anders zit je dadelijk nog met het probleem van het schuren wanneer de temperatuur gaat stijgen en twee dekens te veel wordt. Mijn oude pony had vroeger ook twee van die plekjes, waar ooit een drukking had gezeten. En daar kwam her en der een haartje terug maar verder bleven het kale geribbelde plekjes. Toen wist ik echter nog niets van zalfjes af. Dus....succes ermee.

Dankjewel voor je reactie, ik ga morgen wel even langs de kruitvat en ga calendulazalf proberen! Ik haar nu standaard een fleecedeken met hals op, en een dikke winterdeken. Ze werd best wel dik in de vacht (nog steeds wel) en aangezien ze elke dag een uur moet lopen, werkt ze zich anders zoveel in het zweet en dat is ook niet fijn voor haar. Maar ik zal de zalf gaan proberen, bedankt voor je tip!

Emaartje

Re: Wond op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:59

ik kwam vanavond bij mijn paard en had ook op de schoft een wond zitten die bloedde iets dus ook kapot...heb er wondspray opgedaan...het komt van de bucas onderdeken die ik eronder heb liggen pas top,zich wel goed maar heef tlast van schuurplekken en boveaan de schoft zit geen schoftbeschermer aan dus dat doet ook pijn laa tik er maar aanmaken zodat ik de deken nog wel kan gebruiken...hoe doen jullie het?? Knipoog

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:55

Het is niet zo gek dat je paard nog geen haren bij krijgt.
nieuwe (jonge haren) zijn nl erg kwetsbaar.
als jij een deken erop gooid dan zullen die haren gelijk afbreken, dat kan geen kwaad verders en straks als de dekens afgaan zal je zien dat de haren weer bijgroeien
wat je wel kunt doen is zorgen dat de huid een beetje vettig blijft omdat het gebrek aan de haren ook de talgaanmaak belemmerd en de huid dus sneller zal uitdrogen wat resulteerd in de schilferige en geribbelde huid, elke dag insmeren met uiercreme of zalf werkt pirima.
en Emaartje, je kunt er een stuk bont opzetten maar als je deken trekt op de schoft dan moet je toch eens gaan denken aan of een andere deken met een andere pasvorm of evt, een halve hals, of wat je ook kunt doen is je deken naar eenzeilmaker (sommige schoenmakers willen het ook wel doen) en dan een uitsparing laten naaien.
dus gewoon op de schoft een inkeping die bij de randen dubbel afgezoomd is.
dan drukt e deken al lang niet meer zo erg op de schoft en heb je geen last meer van dit probleem

als je er 2 extra dekens onder legt dan maak je het vaak alleen maar erger omdat je de ruimte nog krapper maakt dan die je al had.
veel suc66 ermee!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 17:43

Ze heeft zoveel dekens op omdat het anders niet warm genoeg is. Zelf mét deken kreeg ze namelijk een dikkere vacht. Ik heb vanmiddag calendulanzalf gekocht, en die ga ik er zo maar eens opsmeren.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:32

jupiler schreef:
hallo,

Met die beschermers krijg je meestal alleen maar meer schuurplekken. Zeker als je gewone deken al een beetje krap is om de schoft.
Je moet gewoon een deken hebben die minder strak om de schoft heen zit.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:39

ik heb vanavond de schoftbeschermer eronder gedaan en het past goed...kijken hoe het gaat.. Haha!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:18

Loezjuh schreef:
Ze heeft zoveel dekens op omdat het anders niet warm genoeg is. Zelf mét deken kreeg ze namelijk een dikkere vacht. Ik heb vanmiddag calendulanzalf gekocht, en die ga ik er zo maar eens opsmeren.

Persoonlijk zou ik liever willen dat mijn pony wat dikker in het haar kwam te zitten dan dat die plek er zo raar uitziet.Ik zou eerst willen dat die plek er weer goed uit ziet dan rijdt ik maar wat minder intensief of stap wat langer uit.