Headshaking/hoofdschudden bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katrienh

Headshaking/hoofdschudden bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:01

hallo

Mijn paard doet aan hoofdschudden/headshaking. Dit begint in het voorjaar en eindigt in het najaar. Ze stampt dan naar haar hoofd en zit er letterlijk de hele tijd mee te schudden.
We lazen in het Bit een artikel over headshaking. Dit klopt inderdaad met wat mijn paard doet. Het gaat om een lichtallergie en/of allergie voor pollen. Dit is wat er in het artikel gezegd wordt. Dit is nog niet bevestigd door de dierenarts! ( we laten haar onderzoeken vanaf het moment dat ze weer met haar hoofd gaat schudden, nu schudt ze nog niet )

Zijn er mensen die ook een paard hebben dat zo aan headshaking doet en wat doen jullie ertegen ? Hoe stel je een lichtallergie vast ?

In een volgend nummer van Bit werd voorgesteld een touwtje met een kraaltje aan de neusriem te hangen en dat de neuwharen raakt. Raar, maar naar het schijnt waar, stopt het paard dan met hoofdschudden.

Zelf hebben we al bij divoza zo'n netje voor de neus besteld. Dit hebben we echter nog niet geopend ( paard schudt nu nog niet met hoofd)

Wat kan je (nog meer) doen tegen een lichtallergie ??? Mijn paard heeft er best veel last van, ook als ze gelongeerd enz. wordt schudt ze.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:02

Je zou eers moeten kijken of het hoofdschudden ergens anders door komt. Kiezen, oren, wat dan ook. Zoals jij het beschrijft, dus alleen in de zomer klinkt het inderdaad als idiopathisch kopschudden, zoals dat genoemd wordt. Er zijn inmiddels uit een studie drie kenmerken gedestilleerd waardoor je idiopatisch kopschudden kunt herkennen:
Het paard gooit het hoofd omhoog, waarbij met name de neus omhoog gebracht wordt,
Gedrag dat lijkt alsof er een insect in zijn neus is gevlogen
En het wrijven van de neus, tegen de bakrand, langs zijn benen etc.
Uit dezeflde studie bleek dat bij 90% van de paarden minstens 2 van bovenstaande symptomen gezien worden.
De meeste paarden ontwikkelen dit pas op latere leeftijd, ouder dan 6. De ziekte komt door de trigeminus zenuw. Dit is een van de hersenzenuwen die zich bezig houdt met kauwen en gevoel in het gezicht. Mensen hebben er ook wel eens last van en dat uit zich dan in hevige aangezichtspijn.
Er zijn een paar universiteiten in de wereld die zich bezig gehouden hebben met onderzoek naar dit kopschudden bij paarden, waaronder Knottenbelt in Liverpool. Hij is van mening dat deze vorm van kopschudden door de trigeminus zenuw wordt veroorzaakt. Veel klinieken in Nederland echter weten er nauwelijks wat van. Dierenartsen die je normaal gesproken inschakeld al helemaal niet. Het is tenslotte ook een fenomeen dat niet vaak voorkomt.

Om een lang verhaal kort te maken: Waar wordt het kopschudden door getriggerd:
1. Werk! Niet omdat het paard niet wil, maar omdat het simpelweg pijn heeft. De bloedvaten van de neus zetten uit en het paard gaat zweten. De balans van het zenuwstelsel veranderd. Voor een paard met een zeer gevoelige trigeminus kunnen 10 passen al voldoende zijn om er last van te krijgen.
2. Licht, wind, kou, stof, pollen, regen. Vaak een combinatie van die faktoren, zodat je vaak ziet dat een paard in de lente en zomer er last van heeft. Soms op een donkere stal helemaal niet en als hij buiten in het zonnetje staat in de zomer, begint het.
Het is overigens absoluut geen allergie!
3. Lange perioden van zonlicht.
4. Een onderzoeken meent dat ook sommige geluidjes een trigger kan zijn.

Wat te doen?
Probeer uit te zoeken waardoor je paard getriggerd wordt. Is het het zonlicht, dan dus een zonnebril Cool (Het donkere netje wat je her en der wel kunt bestellen).
Neusnet, kan ook werken. Niet omdat dit het stof en de insecten buiten houdt, maar meer waarschijnlijk omdat het net drukt op het hoofd vanhet paard en daar waarschijnlijk de irritatie onderbreekt. Knip een gat in een nylonkous en trek het over het hoofd van het paard. Dat is de goedkoopste oplossing.
Gehaakte oornetten, kunnen ook werken, omdat ook deze wellicht de stroom impulsen ontbreekt.

Ten einde raad kun je medicatie gebruiken. Dierenartsen weten vaak niet wat werkt en geven dan dus maar prednison. Een gewone antihistamine werkt echter niet. Dat kun je vergeten.
Je moet cyproheptadine hebben. Dat werkt bij 2/3 van de paarden. Omdat het waarschijnlijk een bijwerking van dit product is dat toevallig werkt, heeft het geven van andere antihistamines niet, alleen deze!
Sommige paarden reageren ook goed op melatonine. Elke dag om 5 uur geven en het paard denkt de hele tijd dat het winter is. Bleek voor sommigen ook te werken.
Een operatie kan ook, maar eigenlijk ook weer niet. De operatie is zeer gevaarlijk om uit te voeren en na verloop van tijd zou hij weer herhaald moeten worden.

Misschien kun je op internet iets vinden (heb niet gezocht voor je), maar ik heb ooit een artikel hierover gelezen, waarbij verwezen werd naar het onderzoek van Knottenbelt in Liverpool en Madigan (die zat meen ik mij te herinneren ergen in Amerika).

Als het idiopatisch hoofdschudden is heb je echt gewoon een probleem. Laat je paard niet volstoppen met allerlei middelen want volgens het wetenschappelijk onderzoek van beide dierenartsen helpt alleen bovenstaande. Als je er iets aan hebt wil ik het artikel wel opsnorren voor je en als ik het vindt naar je toesturen.

In ieder geval heb je wat om uit te proberen.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:06

Ja en waar zit die zenuw dan:? Was ook wel handig om te vermelden nietwaar: Loopt van de hersenen direcht onder het oog langs, langs de zijkant van het hoofd richting de neus. Met zijtakjes richting mond en naar de bakken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:04

Via een homeoptisch arts heb ik Calciplex voorgeschreven gekregen. Mijn Haflinger heeft ook een allergie (hoofdschudden en schuren van neus) van voorjaar tot najaar maar vooral als de zon erg schijnt. Volgens hem is het bij 99% van alle allergiegevallen te wijten aan een kalkgebrek.
Ik ben zelf vorig jaar aan het eind van de zomer begonnen en geef hem nu de winter door ook Calciplex, ben benieuwd of het helpt dit voorjaar!
Succes!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:09

Mijn paard schudt ook.
Ik ben al ruim een half jaar bezig met vanalles uit te proberen, maar tot nu toe zonder resultaat.
Hij is van de ene op de andere dag begonnen, heel raar.
Een dag afgewacht en toen de da ingeschakeld.
Hij kreeg 2x corticosteroïden ingespoten.
In die tijd ben ik veel op internet gaan zoeken over HS.
Zo kwam ik uit bij een holistisch arts.
Zij heeft hem toen behandeld met acupressuur en kreeg druppeltjes voor door het voer.
Toen dat ook niet werkte heb ik de da weer ingeschakeld, die kwam aan met cyproheptadine.
Twee weken heb ik dat gegeven, 2x dgs 6 capsules, zonder resultaat.
Toen zijn we naar een kliniek in België gegaan, daar is ie helemaal binnenstebuiten gekeerd.
Oren, ogen, tanden, zelfs foto's van de tanden, foto's van de eerste nekwervels, brochoscopie, bloedonderzoek, alles was gewoon goed.
Hij heeft toen 10 dagen op pijnstillers/ontstekingsremmers gestaan omdat ze dachten dat er een ontsteking zat in de aangezichtszenuw.
Helaas ook zonder resultaat...
We hebben zelf de aangezichtszenuw een paar uur uitgeblokt(verdoofd) maar ook dat maakte geen enkel verschil.

Mijn paard schudt zomer's en s'winters, zon, regen, licht, donker, in de stal, in de wei, met rijden, longeren, maak allemaal niet uit.
Het enigste waar ie minder schudt is in het bos, als ik buiten rij.
De eerste 3 maanden dat ie schudde, heb ik er niet opgezeten, werd er stapelgek van...
Toen heb ik het roer omgegooid, reed eerst altijd dressuur, was best fanatiek, maar nu rijdt ik alleen maar buiten.
Hij is natuurlijk ook al op leeftijd, wordt dit jaar 17, dus met pensioen mag wel he Knipoog

Omdat ie naast het schudden ook klappert met z'n lippen/tanden waarbij ie een soort luchtzuiggeluid maakt (zonder vastzetten), heb ik hem 2 weken Rennies gegeven.
Veel resultaat zag ik niet echt, hij klapperde wel iets minder leek wel.

Na dat artikel in BIT, had ik een e-mail gestuurd dat ik echt al vanalles had geprobeerd, of dat hun nog tips hadden.
Kreeg als antwoord dat ik hem moest laten onderzoeken in Utrecht.
Daarbij kreeg ik als advies om er een osteopaat naar te laten kijken.
Kreeg het telefoonnummer van Mariëlle Kamphorst, dat schijnt een goede te zijn.
Afgelopen donderdag is ze voor de eerste keer geweest.
Ze heeft hem helemaal losgemaakt.
Z'n eerste nekwervels, plek onder het zadel en achter het zadel en het kruis zaten vast, ook had ie wat last van de schouders.
Ik mag een week niet rijden ivm evt. spierpijn waardoor er weer extra hoofdpijn kan komen waardoor ie weer extra kan gaan schudden.
Daarna mag ik gewoon weer normaal rijden.
Over 6 weken komt ze terug voor een 2e behandeling.
Na de 2e behandeling kan ze ook vertellen of het ook echt werkt.
Dus we wachten maar weer af...

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:29

Narco schreef:
Via een homeoptisch arts heb ik Calciplex voorgeschreven gekregen. Mijn Haflinger heeft ook een allergie (hoofdschudden en schuren van neus) van voorjaar tot najaar maar vooral als de zon erg schijnt. Volgens hem is het bij 99% van alle allergiegevallen te wijten aan een kalkgebrek.
Ik ben zelf vorig jaar aan het eind van de zomer begonnen en geef hem nu de winter door ook Calciplex, ben benieuwd of het helpt dit voorjaar!
Succes!

Volgens de heren onderzoekers is het dus geen allergie. Als het ideopatisch kopschudden is dan heeft hij gewoon zeer veel pijn. Er zijn een paar dingen die je kunt proberen te doen. Bij sommige paarden werkt het, bij sommigen niet. Iets door het eten doen om een allergie te onderdrukken zal je dus weinig helpen vrees ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:12

mijn pony had het vroeger niet.

nadat hij een ernstige zonnesteek opliep, begon hij met schudden.
verband tussen zonlicht en schudden is dus heel snel gemaakt.
tot dat hij ook op donkere dagen zonder zon begon te schudden...
weer gekeken en blijkt dat hij toch een lichte overgevoeligheid heeft op een aantal pollen.

ik geef hem in het pollen seizoen, homeopatische druppels voor mensen tegen hooikoorts. dit vermindert bij hem de klachten met zo'n 60%

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:41

Zomers buiten zetten met en masker op en als je gaat rijden een netje om de neusriem vast maken. Deze het hele jaar gebruiken. Het zal niet overgaan hierdoor, maar wel verminderen.
Een ijslander bij mij op stal heeft hier ook last van en we zullen zien in hoeverre dit werkt bij hem.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:32

Wie een word documentje wil over pollenallergie etc stuurt me even een pbtje met emailadres waar het naar toe moet. Daarin staat ook wat ik er aan doe. of je kijkt op mijn website! Haha!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 21:15

Het paard wordt nu 7 jaar. Toen we haar op 4jarige leeftijd kochten ( in de zomer) deed ze het niet. De daarop volgende zomerseizoenen wel...
De kenmerken die in het artikel 'headshaking' in Bit stonden, kwamen perfect overeen met wat mijn paard doet.

we hebben ook al een spray geprobeerd. Dit was een spray voor mensen, tegen hooikoorts. Dit hielp ook niet.

Een panty over haar neus trekken hielp ook niet. Ze leek meer last te hebben van de panty dan van het schudden zelf.
Zo'n netje ( divoza) hebben we reeds aangeschaft. Dit moeten we nog proberen, maar ik denk niet dat het gaat helpen.

Bestaat er een soort 'zonnebril' voor paarden die te gebruiken is zowel op de weide als bij het rijden ?

Zou een vliegennetje van bv Bucas ook helpen ? Zo'n netje dat de ogen en oren beschermd tegen UV-stralen ? Uiteindelijk gaat het er toch om om de UV-stralen tegen te houden of begrijp ik dit verkeerd ?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:00

Hoi,

Er zijn hier al veel topics over geweest, ik ga niet mijn hele verhaal neerzetten.
De zoekefunctie zal je vast op weg helpen.

Maar ik heb alles geprobeerd, van druppels van Josefien ,tot kraaltjes aan de neusriem.

Maakt allemaal niks uit en ik ga morgen Laarakker bellen.
Ben het zat, dat constante geschuur en levensgevaarlijk situaties, waarbij we regelmatig uit balans raken.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 17:38

Bij ons paard werkte een netje wel. Helemaal geen last meer van het schudden. Geweldige uitvinding.
Ondanks vele onderzoeken her en der is hier nooit de oorzaak van hoofdschudden gevonden.
Een stalgenoot is met haar paard naar utrecht geweest. En haar konden ze ook geen oplossing bieden. Maar dit zal niet bij elk paar dzo zijn.

Wij hadden in ieder geval veel baat bij het netje.

Houwers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:21

Hallo mensen,

Mijn pony heeft ook last van het headshake syndroom.
vanaf het moment dat de blaadjes aan de bomen beginnen te komen tot het moment dat het in het najaar weer gaat vriezen zit ze continu met haar hoofd te schudden tijdens het rijden (OM GEK VAN TE WORDEN)

Twee jaar terug hebben we een neusnetje aangeschaft voor mijn pony. Ik deed hem om met de gedachte ''het zal wel, wat een onzin'' maar het werkte direct! Na maanden van strijd en teleurstellig, deed ik het netje om en ik kon zo met dr weg rijden.
Dit heeft dus altijd gewerkt, tot dit jaar... het werkt eigenlijk nagenoeg niet meer, misschien komt dit omdat t netje verouderd ofzo?
Heeft iemand van jullie een idee wat ik kan doen... want ik ben ten einde raad |( .. ik kan echt niks met dr beginnen, soms lijkt t alsof ze helemaal gek in haar hoofd is.....

Groetjes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:25

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Headshaking/hoofdschudden bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:55

Hier een slotje omdat het een heel oud topic betreft uit 2005.