draaien met de hoeven bij het lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

draaien met de hoeven bij het lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:58

Explosion draait dus met zijn hoeven bij het lopen. Als hij ze neerzet,
onze smit heeft hem wat anders bekapt waardoor dit minder word.
Maar heeft niet echt gezegd wat het precies was. Heeft hij eigenlijk ook niet de tijd voor gehad...
wat is dit eigenlijk?
en kan het Explosion belemmeren in zijn manier van lopen?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:02

Tijdens het ruiterbewijscursus is mij verteld dat ze dat doen, wanneer ze meer O-benen hebben. Mijn verzorgpony doet dat alleen maar aan de achterkant. Ik heb er nog nooit op wat voor manier dan ook nare ervaringen mee gehad.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:10

Als hij het met zijn achterbenen doet, heet dat biljarderen. Paarden die dat doen, zetten hun voeten wel recht weg maar draaien tijdens het lopen hun hakken naar buiten, waardoor de voet naar binnen toe draait. Wat heeft je smid precies veranderd aan de voeten van je paard?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:14

Ik zou eigenlijk ook graag weten wat de smit precies anders gedaan heeft bij je paard.

Brengt dat draaien met de hoeven eigenlijk schade toe ?
Als je zo'n paard röntgen. + klin. laat keuren, zijn er dan bemerkingen ?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:15

Met de achterbenen heet het biljarderen (bij de voorbenen heb ik het nog nooit gezien). Ik het nog nooit gehoord dat paarden met o-benen dit doen... Logischerwijs zou ik juist zeggen dat ze het meer doen bij x-benen (franse stand).

Het is extra belastend voor de pezen en banden. En wanneer paarden het heel erg doen, dan zijn ze niet geschikt voor het zwaardere dressuurwerk.

Wanneer de smid goed bekapt en beslaat kan het minder worden. Bij mijn paard (die er een beetje last van had) is het zelfs helemaal over gegaan. Maar als ze zwaar getraind is of er zit een zwaar iemand op, dan komt het soms een beetje terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:16

hij doet t idd alleen achter.
hij heeft de hoeven een beetje schuin gekapt. Weet alleen niet meer juist welke kant hoger was de binnen of de buiten kant Bloos ik geloof de buitenkant, waardoor hij minder met zijn hoeven zou kunnen draaien.
Mij kan je niet zwaar noemen...En zwaar dressuurwerk is nog niet aan mij besteed Clown

is dit ook erfelijk? het kan nl zijn dat we met hem gaan dekken als ik stop met wedstrijden..

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:31

Ik schreef mijn antwoord kennelijk gelijk met Marc...

Volgens mij haalt de smid aan de binnenkant meer weg dan aan de buitenkant, omdat dat al meer afgesleten is door het biljarderen. Een gewoon ijzer eronder helpt ook goed, de hoef kan zo niet slecht afslijten.

Ik weet niet of het erfelijk is, maar op zich lijkt mij een beetje biljarderen ook niet zo'n ramp.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:36

is iig het logischte als hij het er aan de binnen kant een beetje mee afhaalt Lachen
tja...Een beetje niet maar als een van zijn veulens het dan fel doet?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:49

Via mijn DA heb ik gehoord dat vooral arabieren hier veel ´last´van hebben. Mijn arabje doet het ook, maar het komt bij die van mij vooral nog door jaar jonge leeftijd. Het geeft inderdaad wel meer druk op de pezen, en er kan daardoor vroegtijdig slijtage ontstaan. Mijn hoefsmid doet er eigenlijk niets aan, misschien toch een idee om een keer met hem over te hebben.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:58

het heeft toch ook met de kniebanden te maken?
Ik dacht altijd dat paarden met te weinig bespiering rond het kniegewricht dit deden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 13:47

hoe krijg je bespiering rond het kniegewricht dan?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:35

pharagirlke schreef:
hoe krijg je bespiering rond het kniegewricht dan?

Veel trainen op lange, rechte stukken. Schijnt enorm goed te helpen.
Een pony van ons had veslapte kniebanden en we moesten op die manier trainen om zijn banden te versterken.
Buitenritten bijvoorbeeld zijn ideaal.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:45

jas doet dit ook een klein beetje ze zet haar voet neer en draait ze dan een beetje naar buiten. Vreoger had ze dit iets erger, maar nu ze gereden wordt bijna niet meer.

Ze is er gewoon op goed gekeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 22:22

dankje voor de tip jewel Lachen dan zal ik maar vaker buitenritten maken Schijnheilig en dat vind ik zo erg he Schijnheilig
amvbeek: Ex heeft het nu ook minder. Lachen door dat hij zo bekapt is. Daarvoor had hij het wel vrij fel. ofjah. Fel. Feller als nu

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:13

Ik snap eigenlijk niet precies waarom buitenritten goed zouden zijn voor de bespiering --> minder draaien Bloos
We rijden met mijn verzorgpony alleen maar buiten en heeft dit altijd gehad Verward

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 10:08

Om kniebanden te versterken, is het het beste om lange rechte stukken te rijden. Dat was ook de vraag geloof ik Knipoog

blossom schreef:
het heeft toch ook met de kniebanden te maken?
Ik dacht altijd dat paarden met te weinig bespiering rond het kniegewricht dit deden.

Ik weet niet of het draaien van de hoeven minder wordt als je de kniebanden traint. Onze pony heeft daar nooit geen last van gehad, alleen dus verslapte kniebanden, waardoor ie minder zuiver liep.
Van onze DA moesten we toen lange, rechte stukken trainen. In de bak en voltes schijnen heel slecht te zijn.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:34

Ik heb mijn paard vanaf haar 3e jaar en ze wordt 13... ze biljardeerd ook met haar (vooral linker) achterbeen waardoor haar hoef scheef afslijt, maar dat is haar 'loopje' en als ik dat zou laten veranderen krijgen haar gewrichten (en spieren) zo'n opdonder dat ik daar niet aan ga beginnen! En inderdaad, wat mirjam zegt is waar; die van mij heeft ook een franse stand (voor).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:59

Mijn paard doet dat ook. Ze draait weg in d'r hakken (en dat deed haar vader ook). Het zou extra belastend zijn voor de gewrichten (meer druk aan 1 kant), maar het heeft niks met de bespieren van de knie te maken. De hoefsmid zet de benen dan schuiner zodat ze dus niet meer weg kunnen zetten. Aan de binnenkant dan. Als zo iets ontdekt was op jonge leeftijd hadden ze er volgens mij meeraan kunnen doen. Na het derde jaar kun je het beperken, maar niet corrigeren. Maar mijn paard is nooit kreupel geweest en is Z springen geweest en M2 dressuur. (en nu weer B Lachen )

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:47

Die van mij doet het ook, maar eigenlijk alleen als ze ijzers heeft, zonder ijzers is het te stroef om weg te draaien denk ik, wel slijten idd de zijkanten erg snel weg.
Ze heeft wel spat, maar goed ze is ook alwel een ouwetje, dus heb geen id of het daardoor zou kunnen komen. Misschien had ze het anders pas over een paar jaar gehad.

mirella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:40

Ik rijd een draver die het ook heel erg doet. Hij heeft ook O-benen. Maar hij heeft er geen last van.

Hij is supervrolijk en loopt er erg hard mee.

Wel als de smid is geweest is het iets minder.

Ayasha
Blogger

Re: draaien met de hoeven bij het lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 23:14

Explosion heeft dus wel juiste bouw enzo. Weet dus ook niet waarom hij biljardeert. Hij heeft geen o benen ofzo vanachter...