Hellup! Hoefzweer over of niet? Maak me ongerust!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanty94

Hellup! Hoefzweer over of niet? Maak me ongerust!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:44

Hallo allemaal. Mijn merrie begon twee weken geleden ineens een beetje te kreupelen. Ik heb het een weekje aangekeken, maar in de tweede week werd het ineens heel erg. Ik heb de DA gebeld en die dacht aan een hoefzweer. Omdat mijn merrie nogal kriebelig werd van al dat gefrut aan haar voeten, kon de zweer niet direct gelokaliseerd worden. Voetje in nat verband met betadine en de volgende dag weer gekeken. Toen is er in haar voet gesneden en kwam er ineens bloed uit. Volgens de DA was dat de boosdoener.

Ik heb vanmiddag zelf het verband verwisseld en even gekeken (dit moest van de DA hoor...) Ze kan nog steeds bijna niet lopen en is gevoelig op de plek waar is gesneden. Je ziet ook een rood plekje zitten. Zou ze niet meteen een stuk beter moeten lopen als de boosdoener er uit is?

Ik moet het aankijken tot maandag en haar zelf steeds in de betadine zetten. Ik ben bang dat de DA misschien gewoon in het leven heeft gesneden en dat er helemaal geen zweer is uitgekomen. Zou dit kunnen?

Het is zo zielig om te zien dat je beessie zo'n pijn heeft en je kan niks doen. Ik weet dat ik niks anders kan dan afwachten tot maandag en dan misschien een foto maken, maar misschien kan iemand met ervaring met zo'n *$#@-zweer (excuus) Schijnheilig mij geruststellen. Kan het even duren voor ze wat beter loopt? Ook heb ik wel eens gelezen dat er juist geen bloed uit mag komen.

Kortom... hellup! Wie stelt mij gerust of komt met tips... Verdrietig

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:09

Met een hoefzweer eruit halen hoort er normaal geen bloed uit te komen maar alleen pus, en dat is niet rood! dus ik denk inderdaad dat de DA in het leven heeft gesneden, en dat de boosdoener er nog niet uit is.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:26

Als mijn paard zoiets heeft bel ik altijd mijn smid.
Hij heeft een eventuele zweer altijd zo gevonden.
Sterkte ermee!! OK dan!

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:35

Ik had er al 3 verschillende hoefsmeden naar laten kijken, maar die konden ook niks lokaliseren, mede omdat mijn merrie nogal een lastpak is.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:16

als er bloed uit is gekomen bij het snijden lijkt mij dat de hoefzweer, als het er een is in ieder geval niet op die plek zat. als je een hoefzweer uitsnijdt komt er pus uit. die kan ook wel wat viezig roodachtig zijn.

mijn paard heeft vorig jaar 5 hoefzweren gehad en inmiddels ben ik expert geworden in het inzwachtelen van hoefen met nat verband.
ondanks uitsnijden zijn bij mijn paard de zweren allemaal aan de kroonrand doorgebroken. het heeft ook vrij lang geduurd elke keer voordat ze weer rad liep.

in jouw geval denk ik eerder dat de DA op goed geluk aan het graven is geweest en geen hoefzweer heeft gevonden.

persoonlijk laat ik geen zweren meer uitsnijden. mijn merrie is ook niet echt cooperatief wat dat betreft en het heeft ook niet geholpen.

het rode plekje dat je zit is vermoedelijk een stukje lederhuid. die heeft bij het uitsnijden ook gebloed. natuurlijk is die gevoelig.

zet je paard de voet helemaal niet neer of loopt ze er wel op??

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 15:58

Even een update. Ik vertrouwde de boel niet en heb de DA laten komen vandaag. Het been werd dik en ze wilde het niet meer optillen. Dit keer kwam hij zelf en niet een assistent. Hij constateerde binnen 3 minuten dat het geen zweer was maar dat ze gewoon hartstikke hoefbevangen is. Ze heeft dus inderdaad voor niks gesneden en het leven geraakt. Ze staat nu zwaar op de pijnstillers en moet morgen op speciale ijzers. Dan komt hij dinsdag weer kijken hoe het gaat. Mijn gevoel zei al dat er iets niet helemaal klopte...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:08

sjonge jonge,nou daar ben je dan mooi klaar mee..

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 14:23

Ja daar ben ik zeker lekker klaar mee. Ik denk ook dat ik de eerste twee dierenartsrekeningen niet betaal. Ze heeft immers de verkeerde diagnose gesteld en me een zooitje verband en watten en betadine verkocht. Dit gebruik ik toch niet. Wat vinden jullie?

Vanochtend ging het gelukkig al wat beter. Ze kon weeer een beetje strompelen. Das al heel wat. Ik hoop dat het stopt met sneeuwen, want ze moet straks de box uit richting de spuitplaats, voor de hoefsmit. Heb geen zin in nog een glibber-drama!!

shana

Re: Hellup! Hoefzweer over of niet? Maak me ongerust!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 02:43

nou zeg !

het is toch rot he als je da een verkeerde diagnose stelt , goed dat je nu weet wat het wel is en dat je met een behandeling kan beginnen !

veel sterkte en succes met je paardje !

nu je weet wat het is komt het vast allemaal goed hoor

chanty94

Update: merrie bevangen, prognose slecht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 09:55

Helaas, het komt niet meer goed. Ik heb foto's laten maken en gisteren te horen gekregen dat het hoefbeen in 1 voet is verzakt en in de andere ernstig gekanteld. De prognose is slecht. Als ze pijn-vrij wordt kan ze nog op het land en zo, zo niet houdt het op. Ze is nog maar 9 jaar. Ik snap er niks van. Ook de DA weet niet hoe het kan. In ieder gaval iedereen die gereageerd heeft op mijn topic: bedankt!!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:48

jeetje wat erg zeg !

heel veel sterkte en ik hoop voor je dat ze pijnvrij kan blijven leven op het land !

kunnen speciale hoefijzers niet helpen ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:59

ZO! Dat is nogal een fout zeg! Echt twee compleet verschillende dingen met totaal verschillende symptomen.......

Vind je het gek dat je paard ging flippen bij het snijden..... moet nogal zeer gedaan hebben....

Ik zou toch echt behoorlijk boos zijn