met enige spoed gezocht alle ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

met enige spoed gezocht alle ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 10:31

wie o wie heeft er ervaringen met dampige paardjes
of weet wat dit zou kunnen zijn

het gaat over een paardje die tijdens het biks eten aanvalt en dan ook echt met de buik knijpt , volgens de da grbuikt hij de onderste longhelft NIET tot nauwelijks

geen geruis of gepiep met hooi eten ed knijpt hij beduidend minder
hoest kucht etc niet , ook niet met rijden en ook niet als hij 5 min lang met zijn neus door droog hooii/stro/ vlas aan het zoeken is naar gevallen biksies oid , heeft geen koorts

paardje was erg mager en je ziet m groeien (komt erg snel aan )
heeft verder geen voernijd oid

wie o wie heeft dit eerder gezien
of heeft andere ervaringen

ook ervaringen met dampigheid (lichte ? ) gevraagd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:13

wij hadden ooit een dampig paard,die gaven we altijd nat hooi omdat dat beter was..met voeren niks bijzonders voor zover ik me kan herrineren.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 13:40

Frisse stofvrije omgeving (weidegang/buitenstal). Nat hooi (geen stof) en opletten dat de bix ook stofvrij is (laatste bix uit de zak/ton zit vaak veel gruis bij). Wat verder kan helpen is even met een gieter door het stalpad voordat je veegt en over het zaagsel in de box, mocht het paard op zaagsel staan, ook hierdoor verdwijnt het stof uit de omgeving.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 14:19

ja maar dit paarde lijkt dus geen last van stof te hebben , dat is het dubbelle aan dit verhaal (onder andere )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:30

hoi.
ik denk dat dit paardje wel last van stof heeft.
dat knijpen is al teken genoeg,vaak is er dan al spraken van long emfizeem.
je dieren arts heeft je verteld dat de onderste helft van de longen niet meer goed werken,de longblaasjes hebben dan geen rek meer=longemfizeem.
mijn paard heeft ook stof alergie en die kan een aantal dagen droog hooi eten voordat de iritatie weer hoog is opgebouwd en ze gaat hoesten.
ik raad je aan om toch ten alle tijden nat hooi te voeren en het liefst vanaf de grond.
jouw paard heeft veel last als hij biks eet,ik denk dat dat komt door de hoogte van je voer bak.
probeer je biks ook maar eens van de grond af te voeren,je zal merken hoeveel dat scheelt.
pas er mee op want de longen kunnen alleen maar minder worden en nooit beter.
succes.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:02

Door: Margreet Lockhorst, dierenarts

Margreet Lockhorst is dierenarts bij de DER, de Dutch Endurance Riders, die langere afstanden te paard afleggen in wedstrijdverband onder strenge diergeneeskundige controle. Zij is verantwoordelijk samen met een team van dierenartsen en veterinaire studenten voor de gezondheid van deze paarden.

Veel paarden op wat oudere leeftijd krijgen problemen met hun luchtwegen, de rek raakt eruit. Daardoor worden de prestaties minder, ze gaan zwaar ademen en uiteindelijk zijn ze ongeschikt voor de sport. We noemen dit dampigheid. In dit artikel wordt ingegaan op de achtergronden van deze chronische longaandoening.

Synoniemen voor dampigheid zijn:

COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease),
chronische bronchitis,
allergisch- en niet allergisch astma
emfyseem.
Er zijn een aantal factoren die dampigheid kunnen veroorzaken:

infecties van de luchtwegen,
allergieën en
factoren uit het milieu (de omgeving waarin het paard gehuisvest is). Men moet denken aan stoffen die een mechanische prikkel geven, b.v. stoffig of beschimmeld hooi, of stoffen die een chemische prikkel geven, b.v. ammoniakdamp uit de urine.
Meestal is er sprake van een combinatie van oorzaken. Het begint vaak met een 'verkoudheid'. Het paard hoest, heeft wel of geen koorts en soms wat heldere neusuitvloeiing.

Het slijmvlies in de luchtwegen gaat zwellen, er wordt slijm afgescheiden, waardoor een vernauwing van de luchtwegen optreedt. Door de prikkelende stoffen uit het milieu en de slijmvorming in de luchtwegen wordt de eenmaal begonnen bronchitis blijvend geactiveerd, de neusuitvloeiing wordt melkwit en soms groenig (als er b.v. een bacteriële infectie overheen komt).

Ventielwerking in de longen

De vernauwing van de luchtwegen bemoeilijkt met name de uitademing van lucht, waardoor 'airtrapping' ontstaat, dit is lucht die ten gevolge van ventielwerking gevangen blijft in de longblaasjes. De longblaasjes komen hierdoor onder grote spanning te staan en kunnen uiteindelijk knappen, met als gevolg emfyseem; de elasticiteit van het longweefsel is verminderd.

Als emfyseem eenmaal ontstaat is het proces onomkeerbaar, dat wil zeggen dat deel van de long is blijvend beschadigd. Het paard moet dan de lucht uit zijn longen persen. We kunnen dat zijn in de flanken van het paard, de dubbelslag. De diagnose wordt definitief gesteld door middel van tracheo-bronchoscopie. In de kliniek wordt gekeken met een flexibel buisje in de luchtpijp en luchtwegen, tegelijkertijd kan er een drukmeting gedaan worden via de slokdarm.

Therapie

Behandeling van dampigheid vindt in de praktijk met name met VentipulminO. Dit medicijn zorgt voor een verwijding van de luchtwegen. Als het opgehoeste slijm erg dik is, kan een drankje gegeven worden om dit slijm te verdunnen. Is er een bacteriële infectie overheen gekomen dan worden tevens antibiotica gegeven.

Helaas wordt vaak het belangrijkste vergeten, namelijk de verbetering van de leefomgeving van het paard:

liefst 24 uur per dag weidegang.
Als dit niet mogelijk is, huisvesting in een buitenstal met als bodembedekking houtkrullen of liever nog papier in plaats van stro.
Iedere dag goed uitmesten (vermindering van de ammoniak in de lucht uit de urine) niet met het paard in de stal.
Voeren van kuil of nat hooi (goed nat, niet alleen de buitenkant van de plak) om stof te verminderen.
De preventie van dampigheid bestaat uit:

het niet verwaarlozen van een verkoudheid (dus rust),
zorgen voor een optimale leefomgeving.
uiteraard moet minimaal jaarlijks ingeënt worden tegen influenza
regelmatig ontwormen (minimaal 2 keer per jaar en bij weidegang 4 keer per jaar).
Bij een veterinaire keuring zoals een endurancewedstrijd wordt o.a. gelet op het type van de ademhaling van het paard; het zogenaamde 'naknijpen', dit is het samentrekken van de buikspieren bij de uitademing en is het best zichtbaar in de flank. Naknijpen kan duiden op de aanwezigheid van emfyseem in de longen. Tevens wordt gelet op neusuitvloeïng, zo nodig wordt het paard getemperatuurd.

Samenvatting

Afsluitend kunnen we stellen dat er een groot aantal factoren van belang zijn voor het ontstaan van dampigheid. Slechts enkele kunnen we beïnvloeden.

Maar als het paard beginnende verschijnselen laat zien, is het oppassen geblazen: paard op rust en schone lucht. De dierenarts kan zo nodig medicijnen geven. Zo kunnen we problemen op langere termijn verminderen, maar ¨dampigheid¨ zal blijven bestaan zolang er paardensport en dierenartsen bestaan.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:32

He nickyu ik vrees ook dat de DA wel gelijk heeft. Als de onderste helft van de longen niet gebruikt wordt, hoeft dit niet onmiddellijk te betekenen dat het paard gaat hoesten. De schade is natuurlijk al lange tijd geleden aangebracht en het lijkt mij ook dat je alles in het werk moet stellen om nat hooi te voeren, biks op de grond en ook over biks kun je wat water gooien.
Succes meissie

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 11:02

was der al bang voor , zelfs de DA vond het erg dubbel , geen geruis gepeip of hoesten beestje heeft nu een paar weken op stro gestaan en is er niet erger op geworden , pompen met biks is ook alleen als hij aanvalt op zijn voer de andere keer staat hij weer rustig , hoest en kucht etc absoluut niet , niet in stal niet met rijden
mijn eigen DA geeft een 3e opinie (zijn al 2 das geweest ) en dan nemen we een definitief besluit over dit paardje wel of niet houden/nemen

wie kan mij een licht op de zaak werpen , beestje is bedoeld voor lichte recreatie (1 a 3 x pwk max uurtje stap draf miss galop , frisse buiten stal winter paddock overdag en zomers 24/7 weide gang -> zouden we het op dit niveau (de dampigheid) kunnen houden of zal het alsnog verergeren en in welk tijdsbestek ongeveer .. heb zelf alleen ervaring met rampscenarios , hadden de paardjes t veel erger en verergerde erg snel maar beestjes werden ook vrij intensief gebruikt 1 daarvan op binnenstal

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:17

hoe het gaat verlopen inde toekomst is nooit te voorspellen.
mijn ervaring is wel dat als de omstandigheden goed zijn,het hooi buiten lucht en alles wat er bij komt,het vaak wel goed gaat.
het zijn wel ten alle tijden wat meer zorgen kindjes.
ik begrijp dat je deze pony nog maar net hebt,als je besluit hem te houden weet dan wel dat een aantal van deze paarden ook kunnen reageren op het seizoen. berken,graspollen droog stoffig weer.
dit hoeft niet maar vaak zie je het wel terug.
of je het risico wilt nemen kan alleen jij beslissen.
ook zal het paard alleen geschikt zijn voor gedoseert werk.
succes

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:01

Mijn paard is dampig Verdrietig , dat ging de laatste 2 jaar supergoed nu sinds afgelopen dec (2004) ging het bergafwaards.
Z'n conditie gaat snel achteruit en hij hoest behoorlijk op sommige dagen is hij echt ziek ervan, hij ademt dan ook vanuit zn buik.
Hij heeft behoorlijk wart slijm in zn luchtwegen zitten, dan kan ie moeilijk ophoestten, daarom heb ik hem nu bisolvon gegeven t/m de uitslag van het onderzoek wat hij verleden week gehad heeft, als het goed is moet daaruit komen wat de oorzaak van zn dampigheids aanval is op dit moment en waar het precies in de longen/luchtwegen vandaan komt ook kan de DA vertellen wat de conditie van zn longen is, spannend dus voor mij morgenmiddag.

Eerst was het het natte vochtige weer waar hij van zou gaan hoestten, toen werd het voorjaar toen waren het weer de pollen en grassen waar hij van zou kunnen hoestten en in de zomer is het weer het hoge vochtigheidsgehalte in Ned. dat benauwde klamme weer zeg maar, ja hallo het zal allemaal wel Scheve mond , maar ik wil nu toch wel eens weten waar de echte oorzaak vandaan komt. Hopelijk weet ik morgen dus meer.

Wbt het rijden, dat is dus heel verschilend de afgelopen 2 jaar ging het super heb zelfs nog meegereden met de Lunterenrit *LOL* das toch 3 uur rijden in een hele groep dus altijd spannend voor mijn paard dat ging buitengewoon.
Ik kan in goede tijden gewoon lekker recreatief rijden in die periodes zou ik zelfs dress matig weer aan de gang kunnen, maar dat heeft geen enkele nut omdat ik niet weet wanneer het weer minder zal gaan met hem (hij heeft altijd een paar kleine dipjes per jaar).
Vandaar dat ik recreatief blijf rijden en vooral op dit moment is dat al veel gevraagd voor hem, in deze tijd longeer ik meer en wandel ik wat af.
Vandaag heeft ie een goede dag dus ga zo met de veewagen naar het bos, daar maak ik gelijk gebruik van van een goede dag.

Veel mensen denken dat hun paard afgeschreven is als ze horen dat ie dampig is, het is natuurlijk ook niet niks en in slechtere periodes denk je ik ook soms aan inslapen.
Maar dan knapt ie meestal snel weer op en is ie weer maanden The Man, ben ik blij dat ik dat inslapen uit mn hoofd heb gezet, het is een vreselijk nare aandoening de tranen schieten soms je ogen als je bv; mijn paard zon aanval ziet krijgen je staat zo machteloos, ik heb namelijk alles maar dan ook echt alles in zn leefomgeving voer trainig enzenz verbeterd en blijf verbeteren, maar soms baad dat allemaal niet dan sta je mooi te kijken, ik probeer nog steeds van alles.
Er komt sinds 2 jaar een Acupuncturiste voor hem die hem in het begin wekelijks en nu maandelijks behandeld dat werkt heel goed en hij reageerde er super op, alleen nu heeft ie even een dip, maar ik weet dat ie daar ook weer uit gaat komen.
Pas als de dippen de overhand gaan nemen of zo hevig worden dat het niet dragelijk meer is zal ik het besluit nemen om hem in te laten slapen, maar daar is het op dit moment nog veelste vroeg voor .

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:29

hoi cissi.
als je echt wilt weten waar het vandaan komt kan je een bloed/alergie test laten doen.
dit is wel vrij duur[ik dacht zo n 300 euro voor de test].
bij mensen in de buurt bleek het paard allergies te zijn voor wilgen.
zij hadden een natuurlijke afrastering van dit matriaal.
dit is weg gehaald en het paard heeft geen problemen meer.
het kunnen natuurlijk ook andere dingen zijn waar je niet altijd wat aan kan doen,maar je weet wel wat het probleem is.
als je nog 3x de arts moet laten komen omdat je paard weer een dip krijgt ben je net zo veel kwijt.
deze test kan je eigen dieren arts voor je doen.
hij neemt bloed af en dat word naar het lab gestuurd,met een paar dagen heb je de uitslag al.
succes.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:34

Mariska bedankt voor je tip... super!

dE da heeft vorige week een longvloeistof onderzoek gedaan, er is een kweek genomen van het slijm en krijg morgen de uitslag daar kunnen ze ook dit uithalen gelukkig.

Diagnostiek van veel van deze aandoeningen is meestal niet zo moeilijk. Uiteraard zijn er aandoeningen die niet zo makkelijk te onderkennen zijn. Gelukkig is de geneeskunde de laatste tien jaar ook voor de paardenartsen blijven evolueren en beschikken we tegenwoordig over nieuwe apparatuur zoals bronchoscopen waarmee we in de luchtwegen kunnen kijken, echograven waarmee we andere delen van de logen in beeld kunnen brengen en apparatuur om de longdruk te meten. Verder is het mogelijk om slijmmonsters uit de luchtpijp te nemen en cellen uit de longalveolen te spoelen via een bronchoalveoliare lavage of BAL.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:54

Vreemd,
T Lijkt mij dat t paardje toch wel eens moet hoesten als ie dampig is, ZEKER als ie binnen en op stro staat.
Dampigheid zie je het beste als je hem even intensief rijdt, of laat bewegen.

Kan het niet zo zijn dat t paard TE gretig op zijn voer afstormd, en met t eten daarvan dus lucht mee naar binnen krijgt?

Voor alle mensen met paarden die lijden aan bronchitis/ dampigheid:

Bronchitis ( chronische) valt te onderdrukken, zelfs zo dat de symptomen voorgoed wegblijven.
Ventipulmin werkt heel goed, maar is duur.Toch raadzaam om het paard even door t ergste stadium heen te helpen.
Foenegriek is goedkoper, een natuurgeneesmiddel en ten aller tijden goed voor ieder paard.

Is het mogelijk, zet zulke paarden DAG en NACHT buiten, dan maar met een waterdichte deken op, en zij kunnen van hun bronchitis afkomen,- en leven met hun dampigheid tot op zekere hoogte.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:37

Ik heb zelf ook een paard met dampigheid. Het is heel erg slecht voor een dampig paard om op stro te staan. Ik heb ze zelf in een uitloopstal/groepstal op zaagsel staan. Hier spuiten wij spul overheen van de paardendrogist. Het hooi wordt ook bespoten met spul van de paardendrogist. Elke dag halen we de mest en urineplekken eruit. Nu staat mijn paard alleen ´s nachts op stal en verder kunnen ze de hele dag (minimaal 12 uur) in de uitloop die aan de stal vast zit. Buitenlucht is zeer belangrijk. Een binnenbox is ook heel erg slecht. Als het weer beter wordt dan blijven de deuren ´s nachts ook open. In de periode van april tot en met oktober staan de paarden in de wei (dag en nacht).

Zelf heb ik heel veel baat bij de produkten van de paardendrogist. Voor dampige paarden hebben zij verschillende goedwerkende produkten. Kijk anders eens op hun site. Gelukkig gaat het de laatste tijd heel erg goed met mijn paard. Ze krijgt nu als aanvullig door het voer de Paardendrogist Natuurmix. Zitten heel veel goeie kruiden in. In het verleden hebben we vaak de da bij het paard gehad. Medicijnen hebben wij al snel via de paardendrogist genomen, omdat dit natuurlijke produkten zijn.