Ervaringen met bloedanalyses via Leen Taal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Ervaringen met bloedanalyses via Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 10:20

Wie heeft ervaring met bloedanalyses van Leen Taal. Naast remedies voor staart en manenexceem (SeMe) schijnt hij ook behandelmethoden te hebben tegen allergie van neus. Mijn merrie kan alleen in zomer met pollennetje lopen en daar mag je geen wedstrijden mee rijden.

Mijn eigen dierenarts heeft aangegeven dat bloedanalyse niet helpt. Dat kan gebrek aan kennis zijn of onbekendheid met de materie.

Wie weet meer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:30

ik wil wel weten waar die bloedanalyse nou eigenlijk precies uit bestaat. en waarom een gewoon dierenarts dit niet zo kunnen doen.
op zich wel logisch, dat het bloed een hoop dingen kan aanwijzen wat er mis is, maar waar zoek t dhr Taal dan nou op?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:35

Iemand bij ons op stal heeft het gedaan bij haar Fries met zomereczeem. Tot nu toe is ze volgens mij erg tevreden. Zal weleens naar vragen..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:41

pantarhei schreef:
Wie heeft ervaring met bloedanalyses van Leen Taal. Naast remedies voor staart en manenexceem (SeMe) schijnt hij ook behandelmethoden te hebben tegen allergie van neus. Mijn merrie kan alleen in zomer met pollennetje lopen en daar mag je geen wedstrijden mee rijden.

Wie weet meer?

Hoorde laatst dat het pollennetje wel mag op wedstrijden!!!
Zou ik goed uitzoeken als ik jou was!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 12:57

REactie van Leen taal zelf ontvangen. Hij promoveert momenteel in Duitsland op dit onderwerp. In de literatuur niet veel info te vinden. Hij bereidt thans artikel voor. Inmiddels is veel meer info via bloed te achterhalen. Via kennis hoorde ik ook mogelijkheid tot bloedanalyse in Duitsland, die al veel verder zijn op dit gebied.

Antheman, wellicht voor jouw paard ook goede optie.
Pollennetje is vorig jaar veel discussie over geweest, via KNHS kan alleen vrijstelling voor losrijden worden verkregen, tenzij dit recent (na september 2004) is gewijzigd. Er zijn wel wedstrijdruiters die het aan de jury vragen en dan gewoon mogen starten van die jury, maar die hebben geen formele toestemming van het KNHS. KNHS staat op standpunt dat er geen hulpmiddelen zijn toegestaan ook geen hackamore voor paarden die geen bit verdragen, of springschoenen voor paarden die zich zelf ernstig op de voorvoetballen trappen. Jammer maar helaas, dressuur staat geen andere dan in reglement beschreven hulpmiddelen toe.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:05

pantarhei schreef:
REactie van Leen taal zelf ontvangen. Hij promoveert momenteel in Duitsland op dit onderwerp. In de literatuur niet veel info te vinden. Hij bereidt thans artikel voor. Inmiddels is veel meer info via bloed te achterhalen. Via kennis hoorde ik ook mogelijkheid tot bloedanalyse in Duitsland, die al veel verder zijn op dit gebied.

Antheman, wellicht voor jouw paard ook goede optie.

Ga eerst naar Laarakker toe!
Heb eindelijk een afspraak gemaakt!

Sterkte ermee!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:12

pantarhei schreef:
REactie van Leen taal zelf ontvangen. Hij promoveert momenteel in Duitsland op dit onderwerp. In de literatuur niet veel info te vinden. Hij bereidt thans artikel voor.

Dit snap ik niet helemaal. Als hij "aan het promoveren is" (volgens mij hoop je te promoveren of je doet daar een poging toe Verward ) dan heeft hij zijn proefschrift toch bij de professoren in moeten leveren, die kan hij toch zo op zijn web-site zetten?

Anoniem

Re: Ervaringen met bloedanalyses via Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:10

Ik zou erg voorzichtig zijn met dit soort dingen. Zeker omdat je van hem nog steeds alleen maar een beetje vage info krijgt.

Wat wil je nou eigenlijk met die bloed analyse?

Je kunt overigens bloed laten tappen en dat meer of minder uitgebreid laten onderzoeken. Het uitgebreidste onderzoek word in Newmarket in Engeland gedaan. Aan de hand van de waarden die je uit het bloed vind kun je een behandelplan opstellen.

Of dat zin heeft bij de aandoening van jouw paard, of je daar dus wat mee opschiet, is ernstig de vraag.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 08:05

Allergie wordt vaak veroorzaakt door een onbalans in het lijf. Aangezien er meerdere aanwijzingen zijn dat de stofwisseling misschien niet geheel oke is, zou dat door middel van een uitgebreide bloedtest vastgesteld kunnen worden wat dan niet deugd.

Een bloedanalyse wordt altijd met een bepaald doel gedaan en ik zou niet weten als leek waar ze op moeten zoeken.

Leen Taal heeft in de Mensport een uitgebreid artikel gekregen, waar met name de behandeling tegen staart en manenexceem aandacht krijgt (SeMe afgekort). daar zijn nu al een aantal succesvolle behandelingen bij geweest. Naar zijn zeggen komt dat ook meestal voort uit stofwisselingsprobleem.

Er zijn weinig homeopaten die hier iets mee kunnen, ook een Laarakkers en anderen op dit vlak niet.
Zodra zijn promotie rond is, wordt er naar hij zegt ook artikel geplaatst in engels of amerikaans paardenartsen vaktijdschrift. Zo'n artikel wordt nooit zomaar geplaatst daar zit altijd veel controle op de inhoud bij.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 09:17

Eerst maar is zien OF hij wel promoveert........ dan kunnen we dat proefschrift tenminste eens kritisch bekijken. Voor die tijd zou ik daar echt m'n geld niet aan uitgeven. Hier en daar toch al een aantal reacties gezien dat het geen ene zak geholpen heeft.

En als ik het mij goed herinner heeft mijnheer Novabogom toch ook in een paardenblaadje gestaan...... en bleek een toch een ordinaire kwakzalver te zijn. (Die misschien zelf wèl in zijn oer-bacterie-theorie geloofde..... jammer dat ie het ook helemaal zelf verzonnen had Tong uitsteken ).

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:06

pantarhei schreef:
Allergie wordt vaak veroorzaakt door een onbalans in het lijf. Aangezien er meerdere aanwijzingen zijn dat de stofwisseling misschien niet geheel oke is, zou dat door middel van een uitgebreide bloedtest vastgesteld kunnen worden wat dan niet deugd.

Een bloedanalyse wordt altijd met een bepaald doel gedaan en ik zou niet weten als leek waar ze op moeten zoeken.

Leen Taal heeft in de Mensport een uitgebreid artikel gekregen, waar met name de behandeling tegen staart en manenexceem aandacht krijgt (SeMe afgekort). daar zijn nu al een aantal succesvolle behandelingen bij geweest. Naar zijn zeggen komt dat ook meestal voort uit stofwisselingsprobleem.

Er zijn weinig homeopaten die hier iets mee kunnen, ook een Laarakkers en anderen op dit vlak niet.

Uit eigen ervaring weet ik dat "een Laarakker" wel iets kan doen tegen zomereczeem. Hoewel succes niet wordt gegarandeert, ieder paard reageert anders, dat hebben we bij novagobom kunnen zien en dat zal bij het middel van dhr. Taal niet anders zijn.
Mijn paard is ontzettend opgeknapt door de behandeling van Eric Laarakker, zelfs met een boett deken op had hij geen leven. Ik ben dus maar wat blij dat ik daar terecht ben gekomen.
Het grote verschil tussen Laarakker en degene die HET middel tegen zomereczeem hebben "uitgevonden" is dat Laarakker eerlijk is en geen garanties geeft, hij geeft toe dat zomereczeem een moeilijk probleem is, terwijl de anderen er heilig van overtuigd zijn dat hun middel ieder paard van de jeuk afhelpt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:14

zwartepaerd schreef:
pantarhei schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat "een Laarakker" wel iets kan doen tegen zomereczeem.

Ik kan mijn pony ook nog steeds helemaal "gaaf" houden, maar dan met behulp van een reguliere dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 12:59

pantarhei schreef:

(knip)

Zodra zijn promotie rond is, wordt er naar hij zegt ook artikel geplaatst in engels of amerikaans paardenartsen vaktijdschrift. Zo'n artikel wordt nooit zomaar geplaatst daar zit altijd veel controle op de inhoud bij.

Heeft iemand misschien een kopietje van dat artikel uit de Mensport voor mij? Ik wil namelijk wel eens erg graag meer weten over dat middel en de denkwijze van Taal, en dat is me tot op de dag van vandaag nog steeds niet gelukt. Ik zou erg graag willen weten waar het medicijn op is gebaseerd (stoffen dus), hoe het toedienen in zijn werk gaat en waar die bloedtesten precies naar zoeken. Ook wil ik graag weten of het een officieel geregistreerd diermedicijn is (wat dus iets anders is dan gewoon gepatenteerd).

Heeft iemand het gelezen?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 14:10

Ik zeg niet dat er niets door homeopaten kan worden bereikt, maar ook daar is niet een remedie. Ik denk overigens dat ook een Leen Taal dat niet kan. ik heb via de website van de universiteit van Kassel gezocht op lopend onderzoek en niets in dit verband kunnen vinden. Maar ik weet ook niet of alle promotie onderzoeken er op staan. Mijn duitse taalkennis is redelijk maar ook niet top.

Ik wil ook eerst graag weten hoe het paarden verloopt die een kuur krijgen. Hij heeft overigens niet één middel wat werkt. Via de bloedanalyses zoekt hij uit welke organen minder werken, en daar heeft hij dan in samenwerking met je eigen dierenarts een kuur voor. Zijn redenatie is wel degelijk gericht op het hele dier en de samenhang tussen organen (stofwisseling) en de reactie van het paard daarop. Vaak hebben slechts enkele paarden een klacht terwijl de hele stal hetzelfde voer krijgt en dezelfde lucht, beweging, ruimte etc.

Hij behandelt ook tegen luchtzuigen (vaak maagkwaal); staart- en manenexceem, allergie etc.

Ik hoor ook graag van Bokkers die ervaring hebben.

via www.mensport.nl oude nummers kun je stukje artikel zien. Ik denk dat je bij redactie wel kopie kan opvragen.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:01

Als dit de Leen Taal is die ik denk dat het is...heb ik er weinig vertrouwen in...
In Nederland zijn ook uitgebreidde bloedanalyses uit te voeren ook voor allergieën (alleen het kost een paar centen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:45

weet je wat nou weer zo geweldig leuk is?

sprak ik met iemand die nogal veel doet op het gebied van allerlei vormen van eczeem bij mensen en homeopathie en chinese kruiden en nou ja noem alles maar op.

die kwam me toch met een mooi verhaal, en weet je?
ik geloof er ook nog in!

zij vertelde dat in heel erg veel gevallen eczeem een gevolg is van bepaalde voedsel intolerantie..

ik kan niet alles helemaal uitleggen, maar het komt erop neer dat veel eczeem paarden volgens haar wel eens een bepaalde allergie kunnen hebben voor een bestanddeel in de voeding..

( ja okee dan zijn er ook paarden die geen biks of muesli krijgen, maar wel die klachten hebben, maar volgens haar zit er dan in het afweer/imuun-systeem niet goed, waar hebben we dat eerder gehoord?)

ik ga ff de link kopieren van een site, is wel voor mensen, maar als ik het zo lees, kan ik me eigenlijk best wel voorstellen dat het bij een paard net zo zou kunnen werken. gewoon simpel een voedingsallergie.
allen dan nog de vraag natuurlijk, waarom die paardjes er in de winter geen last van hebben en wel in de zomer?
dat blijft voor mij nog steeds een raadsel..

altijd t lezen waard:

http://www.alcat.nl/eczeem.htm

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:46

Ik ben ook wel benieuwd naar dat stuk uit Mensport.... Kan iemand t anders plaatsen?

En zijn er meer mensen met ervaringen met dhr. Taal?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:42

Hier op stal worden momenteel 3 paarden behandeld met de kuur van dhr Taal. Iwanluver hier op bokt kan je er meer over vertellen, een van de drie paarden is haar fjordenmerrie. Van de andere twee; beiden hebben net 2 kuren achter de rug (beiden geloof ik) en het is nu wachten op het volgende bloedbeeld. De Tinker is er qua doen en laten enorm van opgeknapt, die zag je echt weer opleven. De fjord is een apart verhaal. Deze merrie heeft nooit last gehad van eczeem, haar nakomelingen echter wel vanaf hun ca. tweede zomer. Maar vanaf dit najaar (ze is nu 9) begon ze ook ineens met schuren en kwam de eczeem ook tevoorschijn. Nu onderzoekt dhr Taal haar dus in de hoop hiermee ook een verklaring te hebben voor het eczeem bij haar nakomelingen.

We wachten de resultaten af!!

Ook is mij nog een kopie van de bloedbeelden beloof en zodra ik deze ontvangen heb (met eventuele toelichting) zal ik deze uiteraard (als ik het niet vergeet) hier plaatsen! *dhr Taal zijn verhaal heeft enige geloofwaardigheid en schijnt ook goede resultaten te tonen, maar wil toch graag meer zien Knipoog*

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 22:03

ellepel schreef:
weet je wat nou weer zo geweldig leuk is?

sprak ik met iemand die nogal veel doet op het gebied van allerlei vormen van eczeem bij mensen en homeopathie en chinese kruiden en nou ja noem alles maar op.

die kwam me toch met een mooi verhaal, en weet je?
ik geloof er ook nog in!

zij vertelde dat in heel erg veel gevallen eczeem een gevolg is van bepaalde voedsel intolerantie..

ik kan niet alles helemaal uitleggen, maar het komt erop neer dat veel eczeem paarden volgens haar wel eens een bepaalde allergie kunnen hebben voor een bestanddeel in de voeding..

( ja okee dan zijn er ook paarden die geen biks of muesli krijgen, maar wel die klachten hebben, maar volgens haar zit er dan in het afweer/imuun-systeem niet goed, waar hebben we dat eerder gehoord?)

ik ga ff de link kopieren van een site, is wel voor mensen, maar als ik het zo lees, kan ik me eigenlijk best wel voorstellen dat het bij een paard net zo zou kunnen werken. gewoon simpel een voedingsallergie.
allen dan nog de vraag natuurlijk, waarom die paardjes er in de winter geen last van hebben en wel in de zomer?
dat blijft voor mij nog steeds een raadsel..

altijd t lezen waard:

http://www.alcat.nl/eczeem.htm

ik werk ook veel met mensen die een voedselintolerantie hebben en dit uiten in eczeem (of darmklachten) Maar dat is een stuk makkelijker testen.. Ik heb ook die testdozen met voedingsstoffen en nog wel meer middelen waarop ik allergien kan testen. Ik test ook dieren met (voedsel)allergien, met name honden en paarden, maar dan beperkt het zich met paarden toch tot granen, eiwitten en pollenallergie. Voor honden is het weer een stukje makkelijker, want die kunnen ook een gluten intolerantie hebben en geef ze dan glutenvrij hondervoer, dan is dat weer opgelost.
Blijft toch inderdaad de grote vraag (of vragen..): welk onderdeeltje van de voeding veroorzaakt die allergie, waarom wel in de zomer en niet in de winter en wat als ze alleen gras eten??? Clown