Bulten/ verdikkingen van de huid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Galja

Bulten/ verdikkingen van de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 00:57

Vanmiddag viel het mij ineens op dat mijn pony allemaal 'verdikte vlekken' had op zijn huid.
Tis een beetje moeilijk uit te leggen, het zijn niet echt bulten maar wat meer verspreid, wat platter zeg maar. Ze zitten onder zn buik, op zn kont en een paar kleinere aan de bovenkant van zn hals.
Hij heeft er volgens mij geen last van. Ik heb vanmiddag gewoon gereden en kon niks merken aan hem.
Ik heb de laatste tijd wat minder gereden met hem ( wel het voer aangepast!) dus ik dacht dat het misschien kleine vochtophopingen waren van het minder bewegen.
Maar een allergische reactie is ook mogelijk al weet ik niet waar het van zou kunnen komen. Alles is hetzelfde, het voer,( dus de eiwitten kunnen het ook niet zijn) zn deken, hooi, stro.
Hij heeft een goede conditie ( ik rij endurance met hem) maar hij is wel een dagje ouder ( 20 jaar) niet echt oud maar kan het een ouderdomskwaaltje zijn?
Ik heb al een beetje zitten zoeken op Bokt , krijg een hoop resultaten maar ook een hoop oplossingen dat het door insectenbeten zou gaan, en dat is nu niet van toepassing lijkt me.
Komt het iemand bekend voor wat het zou kunnen zijn?
Ik kijk het even aan anders bel ik volgende week de DA even een bloedonderzoekje oid

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:23

Lijkt me toch heel sterk op een alergische reactie. Meestal zie je dat soort bulten inderdaad als reactie op ander voer of te veel eiwitten
Als er echt heel zeker weten niets veranderd is in z'n omgeving (deken gewassen, andere wormenkuur, medicijnen) zou ik het nog even aankijken, misschien gaat het vanzelf weer over als hij weer aan het werk gaat. (Of eventueel nog minder voer) Zolang als hij er geen last van heeft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:19

het kan zeker wel een eiwit reactie zijn.

de appaloosa van mijn vriendin heeft dat ook,die bouwt dat langzaam op en dan ineens zit ze onder de bulten.

dit paard heeft een eiwit allergie.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:15

Zit er nog wel haar op? Of zijn het wratachtige verdikkingen?

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 00:22

Hij heeft er ( zover ik kan beoordelen) geen last van. Hij geeft geen overdreven reactie als ik eraan zit.
Er is echt niks veranderd aan zn voer, zn deken is niet gewassen, dus zover kan er niks allergies aan de hand zijn denk ik.
Zoals ik al zei zijn het geen bulten maar vlekjes alleen zijn ze wat dikker ( lijken net platgeslagen bultjes zeg maar) en er zit nog haar op.
Als je op een afstand kijkt is zn huid op die plaatsen gewoon een beetje onregelmatig, beter kan ik het niet uitleggen.
We zijn nu een paar dagen verder en het is niet erger maar ook niet minder geworden.
Morgen komt de DA waarschijnlijk voor mn andere pony, dan laat ik hem er gelijk naar kijken.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:01

mij lijkt teveel eiwitten het meest voor de hand liggend...

Galja

Re: Bulten/ verdikkingen van de huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-05 23:58

De dierenarts heeft ernaar gekeken en volgens hem is het ook een allergische reactie, maar waarop kon hij zo niet zeggen.
Het is jammer dat het zo koud is zei hij, anders moest ik hem eens wassen. Hij heeft een injectie gehad met een antibiotica, even afwachten dus wat dat gaat doen....